Daniel Buda
Daniel Buda
Ședința Camerei Deputaților din 5 mai 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.61/15-05-2009
Video in format Real MediaVideo - Real Media

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media28-06-2017 (comună)
Video in format Real Media27-06-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 05-05-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 5 mai 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.24 Daniel Buda - declarație politică cu tema "Descentralizarea în România devine realitate";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Daniel Buda:

"Descentralizarea în România devine realitate"

Până în 1990, România a avut una dintre cele mai centralizate forme ale administrației publice. Toate deciziile esențiale cu privire la dezvoltarea și modernizarea comunităților locale erau luate de la București. Însă, după momentul 1989, comunităților locale le-au fost încredințate noi atribuții și noi responsabilități. De altfel, Constituția României adoptată în 1991 vorbește pentru prima dată concret despredescentralizarestipulând faptul că "administrația publică din unitățile administrativ-teritoriale se întemeiază pe principiile descentralizării, autonomiei locale și deconcentrării serviciilor publice". Acesta a fost, practic, începutul procesului de descentralizare în România la sfârșitul anului 1990 și mai accentuat după anul 2000.

Eficientizarea și modernizarea administrației publice, creșterea calității serviciilor publice oferite cetățenilor au fost numai câteva dintre cerințele primordiale privind integrarea României în U.E. Desigur, toate acestea se pot realiza numai de către autoritatea cea mai apropiată de cetățean. Din acest motiv, putem spune că descentralizarea este elementul fundamental al unei veritabile reforme a administrației publice în România, acțiune ce duce la consolidarea puterii și rolului autorităților administrației publice locale.

Astfel, după anul 2000, a existat o mai mare deschidere a autorităților centrale ca, împreună cu autoritățile administrației publice locale, să identifice soluții care să permită continuarea procesului descentralizării și eliminarea neajunsurilor apărute pe parcursul acestui proces. Inițierea de către fostul ministru al administrației și internelor, domnul Vasile Blaga, a proiectului-cadru privind descentralizarea, prin care au fost stabilite atât principiile, cât și regulile pe baza cărora se desfășoară procesul descentralizării, a fost realmente un prim pas concret pentru îndeplinirea obligațiilor asumate în vederea aderării țării noastre la structurile europene.

După momentul 1 ianuarie 2007, când România a devenit parte a structurilor europene, descentralizarea a devenit un obiectiv comun al tuturor politicienilor datorită, în primul rând, a nevoii de compatibilitate cu administrația publică europeană. Deși declanșată destul de târziu, descentralizarea în România a făcut în ultimii ani progrese semnificative. Numai în ultimele luni, măsurile adoptate de ministrul administrației și internelor prin trecerea în sarcina administrației publice locale de atribuții privind sistemul de învățământ preșcolar și preuniversitar, sistemul sanitar, sunt acțiuni concrete pentru eficientizarea și îmbunătățirea serviciilor oferite cetățenilor. De asemenea, Decizia Guvernului de acordare a unui set de responsabilități ale Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, care țin de proiectul Autostrăzii Transilvania, către Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Cluj este o măsură de mult așteptată și foarte bine venită în condițiile în care, în acest moment, ne bucurăm doar de cei 5 km de autostradă pe care Guvernarea Tăriceanu a reușit să-i facă în ultimii 2 ani. Nu lipsa resurselor financiare a fost cauza principală, ci proasta gestionare și lipsa unei politici coerente de management.

Realizarea Autostrăzii Transilvania este una dintre promisiunile pe care le-am făcut în campanie electorală și am convingerea că, prin consensul factorilor de decizie centrali și locali și prin aportul fiecăruia dintre noi pe linia sa de competență, acest deziderat va deveni realitate.

Ca și clujean, susțin transferul de competențe către autoritățile locale și județene, fie că vorbim de spitale, școli, poliție, sau infrastructură, mai ales că actualul Guvern este primul care a înțeles faptul că orice delegare de responsabilități trebuie însoțită și de importante alocări financiare pentru a garanta succesul descentralizării.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 29 iunie 2017, 12:09
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro