Gheorghe Emacu
Gheorghe Emacu
Ședința Camerei Deputaților din 19 noiembrie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.149/29-11-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-05-2020
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 19-11-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 19 noiembrie 2013

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.61 Gheorghe Emacu - declarație politică: "Reorganizarea ANAF generează pierderi colaterale";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Gheorghe Emacu:

"Reorganizarea ANAF generează pierderi colaterale"

Încă din aprilie 2012, Guvernul și-a manifestat intenția de a reorganiza Agenția Națională de Administrare Fiscală, aceasta fiind o precondiție pentru implementarea Proiectului de modernizare a administrației fiscale, pentru care s-au împrumutat 70 de milioane de euro de la Banca Mondială.

În decembrie 2012, Parlamentul a acceptat și aprobat Programul de guvernare, în care Executivul s-a angajat să aplice o viziune fiscală calitativă, care să stimuleze mediul economic, investițiile și inițiativa antreprenorială.

Parafrazând însă una dintre legile lui Murphy: ce părea să înceapă bine s-a desfășurat prost și, probabil, se va termina și mai prost.

Mai clar spus, rezultatele obținute în urma reorganizării au schimbat - din punct de vedere calitativ - structura și activitatea ANAF, însă nu în sens pozitiv.

Astfel, Guvernul a adoptat Ordonanța de urgență nr.74/2013, destinată să realizeze o îmbunătățire a structurii organizatorice și funcționale a ANAF. De asemenea, în aplicarea ordonanței s-a adoptat, prin Hotărârea Guvernului nr.677/2013, Regulamentul de desfășurare a concursului sau examenului pentru ocuparea funcției publice specifice de inspector antifraudă în cadrul ANAF.

Reorganizarea ANAF nu presupunea însă, în mod obligatoriu, o reducere de personal; după cum rezultă chiar din documentele de motivare ale ordonanței de urgență, experții internaționali ai Băncii Mondiale "au constatat că numărul total al personalului ANAF raportat la numărul contribuabililor administrați se încadrează în media administrațiilor fiscale din alte state europene". Ajustările sugerate de aceștia se referă la "necesitatea redistribuirii personalului" între structurile județene, precum și între funcțiile de specialitate din cadrul ANAF.

Același document de motivare menționează negru pe alb că ANAF va urmări în mod prioritar "o politică de resurse umane proactivă, orientată spre reținerea în sistem a personalului bine calificat și spre recalificarea personalului în funcție de evoluția proceselor de activitate".

Modul concret în care s-a realizat această reorganizare este în flagrantă contradicție cu prevederile Programului de guvernare și cu așteptările specialiștilor internaționali.

Aceasta demonstrează fie o necunoaștere a legii, fie o abordare a acestui subiect într-o manieră arbitrară, după bunul-plac al unor șefi, sau, nu de puține ori, o abordare exclusiv politică și excesiv politizată, evident degradantă pentru tot ce înseamnă valoare profesională.

Așa pot fi explicate numeroasele cazuri în care oameni cu experiență din sistemul instituțiilor care s-au comasat în ANAF (precum Garda Financiară), și care au obținut punctaje maxime nu numai la nivel de regiune, ci chiar și la nivel național la proba scrisă (adică proba care demonstrează de fapt nivelul cunoștințelor de specialitate) să fie declarați respinși la interviul final de te miri ce incompetenți și slugi politice din unele comisii de examinare.

Iată, în acest sens, distins Minister al Finanțelor Publice, un exemplu din colegiul pe care eu îl reprezint, din județul Iași.

Domnul Muntenescu Viorel a luat la proba scrisă nota 9,52, fiind pe locul întâi în regiunea Iași și pe locul 4 la nivel național. Cu toate acestea, a fost respins la proba interviului.

Oare ce nota i s-a dat acestui om la interviu, ca sa fie respins?

În compensare, au fost promovați ultimii, din coada clasamentului.

Această situație este specifică Direcției Regionale Iași, dar se pare că se regăsește și la Oradea și Constanța.

Oare cât a cheltuit ANAF (în bani și timp alocat) pentru ca să formeze oamenii pe care îi aruncă acum peste bord în favoarea unor începători în materie fiscală?

Oare nu suntem chiar noi cei care dăm apă la moară decidenților de la nivel european care ne acuză de lipsă de transparență și de corupție, motive pentru a ne amâna la nesfârșit dreptul de a circula liber în Europa?

La nivel macroeconomic însă rezultatul acestui proces de reorganizare este o neîncasare cronică a veniturilor la bugetul de stat și, respectiv, o gaură la buget de 7 miliarde de lei.

Cred că e timpul să înceteze bătaia de joc la adresa oamenilor de valoare, experimentele și inovațiile inutile. E timpul să aplicăm un model funcțional apt să aducă rezultatele așteptate în condițiile specifice economiei românești.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 28 mai 2020, 11:15
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro