Marian Enache
Marian Enache
Ședința Camerei Deputaților din 19 noiembrie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.149/29-11-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
28-07-2020
27-07-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 19-11-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 19 noiembrie 2013

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.89 Marian Enache - declarație politică: - "Școala românească - brand în Uniunea Europeană";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Marian Enache:

"Școala românească - brand în Uniunea Europeană"

Problematica educației este și trebuie mereu să fie un domeniu de interes strategic național. Problema învățământului românesc a fost pusă fiecărui Guvern și Parlament din anul 1990 și până astăzi. În ciuda multiplelor modificări aduse Legii învățământului de-a lungul anilor și a măsurilor suplimentare luate pentru a sprijini acest domeniu, există încă probleme ce trebuie să fie rezolvate.

Sfârșitul lunii octombrie a fost marcat de protestele profesorilor, constând într-o grevă japoneză. Pe data de 13 noiembrie 2013, în 11 centre universitare din țară s-au înregistrat proteste în stradă ale studenților privind starea actuală a învățământului. Această mișcare a fost susținută de o mare parte a elevilor din țară, aceștia intrând în grevă japoneză pe perioada cursurilor. Nemulțumirile principale exprimate în cadrul acestor mișcări de protest vizează:

Subfinanțarea sistemului educațional: considerată principala problemă actuală, deoarece nu permite investiții în atragerea și menținerea cadrelor didactice și a personalului auxiliar, în infrastructură sau în instrumentele necesare pentru desfășurarea optimă a activității, în oferirea de burse, fie ele de ajutor social sau pentru merite deosebite.

Infrastructură necorespunzătoare: referindu-se la școli, laboratoare, cămine, cantine. Această problemă devine mai gravă dacă ne referim la mediul rural.

Revizuirea programelor școlare pentru a asigura o atenție sporită acordată practicii și a realităților cu care tinerii se vor confrunta pe piața muncii.

Bursele sociale sunt de două sau chiar de trei ori mai mici decât prevede legea, ele nereușind să acopere nici jumătate din costurile de masă și de cazare, fiind responsabile de faptul ca jumătate dintre studenții din România ajung să renunțe la studii din motive financiare sau din cauză că nu și-au ales corespunzător facultatea și de faptul că România este la coada Uniunii Europene, atât în ceea ce privește finanțarea educației, cât și rata populației cu studii superioare.

Acestea reprezintă doar o parte din cererile formulate de către părțile implicate. Aceste probleme există, acest fapt nu poate și nu trebuie să fie negat. Colegiul nr. 8 din județul Neamț, pe care eu îl reprezint, nu constituie o excepție. Școlile din mediul rural nu dețin facilitățile necesare pentru a asigura un nivel de educație pentru toți elevii la fel de performant cu cel din mediul urban. Infrastructura, competența cadrelor didactice, un curriculum adaptat nevoilor forței de muncă reprezintă condiții obligatorii pentru performanța în educație.

Nu trebuie uitat însă că, în ciuda acestor dificultăți cu care se confruntă sistemul educațional românesc, elevi și studenți au reușit în mod constant în ultimii ani să câștige premii la concursuri internaționale. Două exemple în acest sens pentru anul 2013 pot fi luate chiar din județul Neamț, unde au fost obținute o medalie de argint la Olimpiada internațională D. I. Mendeleev și o medalie de bronz la Olimpiada internațională de astronomie și astrofizică. Toți acești tineri, împreună cu profesorii îndrumători au arătat că, deși sistemul educațional românesc este departe de a fi perfect, poate produce oameni excepționali, oameni care promovează numele României în întreaga lume.

Implicarea din ce în ce mai activă a tinerilor, elevi și studenți, în problemele învățământului românesc este un aspect pozitiv. Situația actuală trebuie privită ca o oportunitate. Acesta este momentul pentru un dialog social real între toate părțile implicate: stat, profesori, studenți și elevi. Doar prin dialog între reprezentanții tuturor acestor părți pot fi găsite soluții care să satisfacă în parte și pretențiile oamenilor din domeniul educației, dar care să fie și realiste și conforme cu politica și strategia financiară a statului român.

Măsurile necesare pentru modernizarea învățământului românesc trebuie să fie corelate, pe de o parte, cu realitățile sociale și economice existente în țara noastră și, pe de altă parte, cu politicile și bunele practici promovate în spațiul european în domeniul educației.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 4 august 2020, 19:41
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro