Costel Șoptică
Costel Șoptică
Ședința Camerei Deputaților din 18 februarie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.15/27-02-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-05-2020
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 18-02-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 februarie 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.50 Costel Șoptică - intervenție intitulată "Păstrați Judecătoria Dărăbani!";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Costel Șoptică:

"Păstrați Judecătoria Darabani!"

Reforma justiției este una dintre principalele preocupări ale Guvernării USL, ale Partidului Național Liberal, considerată o piatră de temelie a statului de drept.

Restructurarea sistemului judicar național, la fel ca și în alte state ale Europei de Vest și de Nord, a dus la creionarea unei noi hărți a instanțelor din țară. Pe de altă parte, valul de transformări este grevat de constrângerile dictate de criza economică, astfel că s-a ajuns la concluzia că instanțele de mai mari dimensiuni pot face față mai bine constrângerilor financiare și fluctuației numărului de judecători și de cauze.

Ministerul Justiției a propus desființarea a 30 de judecătorii, printre care și cea din Darabani, județul Botoșani, cu scopul de a eficientiza activitatea instațelor din România.

Situația Judecătoriei Darabani este complexă, iar propunerea Ministerului Justiției trebuie analizată cu maximă atenție. Raportul "Sisteme judiciare din Europa: Eficiența și calitatea justiției", elaborat de Comisia Europeană pentru Eficiența Justiției (CEPEJ), ediția 2012, atrage atenția că accesul la justiție nu poate fi limitat la resursele financiare, ci este de asemenea legat de accesul geografic la justiție. De altfel, și criteriile luate în calcul de Ministerul Justiției la stabilirea instanțelor ce se desființează vizează posibilitățile financiare ale populației arondate acestor judecătorii.

În cazul Darabani este nevoie de o analiză mai atentă. Comisia Națională de Prognoză plasează salariul mediu din județul Botoșani la finalul clasamentului național, devansând, potrivit statisticilor, numai județele Bihor, Harghita și Covasna (Proiecția principalilor indicatori economico-sociali în profil teritorial până în 2017).

Desființarea Judecătoriei Darabani ar afecta serios populația din zonă, pentru care accesul la justiție ar putea fi drastic limitat din cauza distanțelor mari pe care oamenii ar trebui să le parcurgă până la cele mai apropiate instanțe din județ. Situația devine și mai grea, dacă ținem seama de faptul că Darabani are jurisdicție pe zona cea mai îndepărtată de reședința de județ. Pe de altă parte, s-au constatat cazuri când oamenii au venit pe jos și câte 15 km ca să ajungă la Judecătoria Darabani. Dacă se desființează această judecătorie, oamenii ar trebui să străbată distanțe duble, iar pentru locuitorii din zonele de graniță ar deveni o problemă și mai mare să ajungă la alte instanțe.

De altfel, tocmai granița pe care Judecătoria Darabani o are cu state extracomunitare, Republica Moldova și Ucraina, o face extrem de importantă în cadrul sistemului judicar național. Experiența pe care a dobândit-o în cauze specifice traficului de graniță este extrem de prețioasă în derularea cu maximă eficiență a actului de justiție. Mai mult, distanța mult mai mică față de graniță permite intervenții rapide din partea procurorilor și judecătorilor de la Darabani.

Pe de altă parte, managementul Judecătoriei Darabani și-a dovedit eficiența în cursul ultimilor 20 de ani, pentru că atât judecătoria, cât și parchetul au sedii modernizate, astfel încât ele să corespundă cerințelor unor astfel de instituții.

De altfel, în jurul Judecătoriei Darabani s-a creat o comunitate de specialiști care s-ar distruge prin desființarea instanței. În plus, costurile bugetare ar crește corespunzător prin mutarea acestor specialiști în alte localități, la alte instanțe, pentru că cheltuielile cu transportul și chiriile personalului judiciar sunt suporate de către bugetul de stat.

În aceste condiții, desființarea Judecătoriei Darabani, precum și a Parchetului de pe lângă această judecătorie, va avea impact negativ semnificativ asupra procesului de justiție din zonă.

Personal, ca deputat de Botoșani, voi depune toate eforturile să conving ministrul justiției și pe ceilalți parlamentari de necesitatea menținerii judecătoriei la Darabani, pentru că avantajele păstrării instanței aici depășesc cu mult economiile pe care bugetul statului le-ar face prin renunțarea la Judecătoria Darabani.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 31 mai 2020, 7:35
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro