Marian Enache
Marian Enache
Ședința Camerei Deputaților din 27 mai 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.63/06-06-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 27-05-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 27 mai 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.140 Marian Enache - declarație politică: - "Oportunități și amenințări pentru învățământ în era digitală";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Marian Enache:

"Oportunități și amenințări pentru învățământ în era digitală"

Declarația vizează schimbările pe care avansurile tehnologice și logistice din ultimii ani le produc asupra educației. Învățământul a fost și va fi o prioritate națională. Problemele acestui domeniu sunt cunoscute: numărul mic de profesori, salarii prea mici, finanțare insuficientă pentru școlile de stat și acestea sunt doar câteva. Aceste probleme nu vor fi depășite peste noapte și nicio tehnologie nu le va îndrepta în timp record. Cu toate acestea, consider că nu trebuie ignorate oportunitățile pe care noile tehnologii le pun la dispoziție.

Ultimele trei decenii au fost marcate de avansuri tehnologice ce au apărut la un ritm nemaiîntâlnit în istoria umanității. Absolut toate domeniile de cercetare au fost îmbogățite prin noi tehnologii, noi perspective, noi idei. Schimbarea a devenit poate unicul element constant al societății, iar această afirmație este valabilă și în învățământ. Pentru a face o prezentare a schimbărilor ce pot fi generate de tehnologii asupra acestui domeniu, punctul de plecare trebuie să fie Internetul. Fără a face o istorie a acestui fenomen, putem afirma că Internetul a schimbat lumea. A făcut ca distanța fizică să fie irelevantă, a permis diseminarea informațiilor la un nivel ce nu putea fi închipuit înainte, a creat o piață globală și un loc unde oameni din întreaga lume pot comunica.

Internetul a oferit baza și platforma de diseminare pentru o multitudine de aplicații ce oferă oportunități în ceea ce privește îmbunătățirea învățământului și a educației, în general. Printre aceste oportunități, se numără:

  • Dezvoltarea unor site-uri dedicate cunoașterii: poate cel mai bun exemplu în acest caz este Wikipedia, ce a devenit o adevărată enciclopedie online cu informații din toate domeniile. Această enciclopedie conține peste 30 de milioane de articole în 287 de limbi și nu este nici pe departe terminată. Orice persoană, indiferent de naționalitate, poate oferi completări sau corectări la informațiile apărute.
  • Platforme de învățare independentă: sunt foarte numeroase, dar, din păcate, insuficient cunoscute în România. Mare parte a acestor platforme oferă acces gratuit la lecții din domenii variate, incluzând: limbi străine (engleză, franceză, italiană, spaniolă, rusă, chineză, japoneză etc.), fizică, biologie, chimie, istorie, geografie, drept, și acestea sunt doar câteva exemple. Într-o perioadă în care se vorbește din ce în ce mai mult despre societatea cunoașterii și nevoia pentru o învățare continuă, astfel de platforme pot oferi cadrul pentru o dezvoltare a cunoștințelor personale.
  • Cursuri online: universități de prestigiu mondial, cum ar fi Harvard, Princeton, MIT și multe altele, oferă cursuri online, la promovarea cărora utilizatorul primește diplome recunoscute la nivel internațional. Aceasta reprezintă o formă evoluată a învățământului la distanță.

La acestea se adaugă dezvoltări de natură logistică, un exemplu constituind aplicațiile dezvoltate de Google de tip baze de date, ce reprezintă un real sprijin pentru activitatea de cercetare. Coroborând toate acestea cu tehnologii noi existente de tipul tabletelor, putem afirma că viziunea asupra învățământului în următorii ani se va schimba.

Este demn de menționat un pas important ce s-a realizat în data de 8 mai a acestui an când Ministerul Educației a semnat un acord cu compania Google prin care aproximativ 40000 de profesori, circa 10% din totalul cadrelor didactice, vor fi instruiți în următorii doi ani să folosească suita gratuită de aplicații Google pentru educație. Aceste aplicații sunt menite să permită elevilor să învețe într-un mod interactiv. Deși școlile și universitățile din România au acces gratuit la aceste aplicații, problema ține de infrastructură și, mai exact, de finanțare. Un număr foarte mare de școli, mai ales în mediul rural, nu au încă acces la Internet. Această situație este prezentă și în Colegiul nr.8 Neamț pe care eu îl reprezint. Pași pentru remedierea acestei probleme sunt făcuți și în prezent. Ministrul educației naționale, Remus Pricopie, a afirmat că 2500 de școli se vor conecta la Internet de mare viteză până la sfârșitul anului utilizând fonduri europene. Această inițiativă este nu numai îmbucurătoare, ci necesară, și nu trebuie să se oprească aici.

La fel ca în cazul oricărui lucru nou există și neajunsuri asociate cu aceste tehnologii. Printre ele putem enumera: creșterea fenomenului de plagiat prin dezvoltarea de site-uri care oferă proiecte fie gratuit sau contra cost, accesarea unor informații greșite sau incomplete și violarea proprietății intelectuale.

În ciuda neajunsurilor asociate, progresul fenomenului educațional prin implementarea de noi tehnologii nu poate fi negat. Aceste soluții sunt implementate în toate țările dezvoltate ale lumii într-un ritm categoric superior celui din România. Țara noastră a fost reprezentată cu cinste în ultimii ani de elevii și studenții ei la olimpiade și concursuri internaționale. Acești tineri au fost adevărați ambasadori ai României și, prin rezultatele și imaginea creată, au ajutat țara. Acum este rândul țării să formeze noi tineri care să păstreze această tradiție.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 30 martie 2020, 4:00
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro