Răzvan-Ionuț Tănase
Răzvan-Ionuț Tănase
Ședința Camerei Deputaților din 27 mai 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.63/06-06-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-05-2020
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 27-05-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 27 mai 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.141 Răzvan-Ionuț Tănase - declarație politică: - "Costurile și beneficiile reducerii CAS pentru angajatori";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Răzvan-Ionuț Tănase:

"Costurile și beneficiile reducerii CAS pentru angajatori"

Măsura privind reducerea contribuțiilor sociale pentru angajatori a fost văzută, și în perioada guvernărilor anterioare, cât și acum, drept un important instrument de relansare economică.

Înainte însă de a privi doar efectele pozitive, ar fi trebuit să se facă un scurt bilanț al costurilor reale pe care aceasta le implică și să se determine modul în care ele vor putea fi acoperite pe termen scurt și mediu. Doar apoi vom putea discuta despre beneficiile pe care le va aduce pe termen lung, în direcția susținerii relansării economice.

Ținând cont de creșterea economică prognozată pentru anul în curs și inclusiv creșterea încasărilor și a cheltuielilor care se vor face din bugetul de stat, măsura adusă în discuție va influența în mod negativ încasările din contribuțiile sociale, acestea urmând să înregistreze o scădere de 11,23%.

Impactul bugetar pe care reducerea CAS cu 5 puncte procentuale îl va avea este de aproximativ 2,6 miliarde de lei pentru semestrul II din 2014 și de 5,2 miliarde de lei pentru anul viitor. Acest deficit care ar putea fi generat nu este neînsemnat, iar acoperirea lui va implica fie reducerea anumitor cheltuieli, fie creșterea veniturilor prin introducerea altor taxe și impozite, care vor apăsa din nou cu greutate pe umerii cetățenilor din România.

Nu este de neglijat nici faptul că, în privința costurilor cu forța de muncă, față de suma netă încasată de un angajat, țara noastră se plasează în apropierea statelor puternic dezvoltate din Uniunea Europeană, cum ar fi Franța, Germania sau Italia. Din calculele Molinari Economic Institute reiese faptul că pentru fiecare euro ajuns la un lucrător din România, angajatorul suportă cheltuieli de 1,83 euro în urma achitării tuturor taxelor și impozitelor pe care legea le prevede.

În Franța acestea se ridică la 2,16 euro, în Germania la 2 euro, iar în Italia la 1,94 de euro. Astfel, reducerea cu cinci puncte procentuale a CAS din partea angajatorilor va diminua cheltuielile pentru plata unui euro către angajat, de la 1,83 euro la 1,76 euro, menținându-ne, și în aceste condiții, peste media europeană.

În ceea ce privește mediul de afaceri, nu putem nega însă că aplicarea măsurii va aduce avantaje importante. Astfel, scăderea costurilor cu forța de muncă va genera pe viitor crearea de noi locuri de muncă în companiile care necesită acest lucru și, în același timp, va ajuta la stabilizarea financiară a firmelor care se confruntă cu probleme din punct de vedere al lichidităților, înlăturându-se posibilitatea intrării lor în insolvență sau în faliment.

De asemenea, va crește competitivitatea țării noastre în ceea ce privește atragerea de noi investiții. La momentul actual, impozitarea crescută a muncii în România ține departe investitorii, care iau în calcul acest important indicator în momentul în care se pune problema stabilirii unei noi zone pentru relocare sau extindere. În plus se va reuși încetinirea fenomenului de migrație cu care ne confruntăm în ultima perioadă, personalul calificat fiind încurajat să rămână în țară atât de crearea locurilor de muncă, dar și de calitatea acestora.

Un alt aspect pozitiv este reprezentat de descurajarea muncii la negru și atragerea ei în zona de impozitare. În condițiile diminuării CAS, companiile vor fi impulsionate să achite taxele datorate pentru angajați, să intre în legalitate și să elimine astfel o serie de riscuri la care se expun.

Deși părerile referitoare la utilizarea acestui instrument sunt împărțite, consider că avantajele oferite pe termen lung se vor reflecta în redresarea economică a României, dar și în scăderea nivelului sărăciei. De aceea, pentru ca efectele să fie cele scontate ar trebui analizată mult mai bine latura bugetară și posibilitățile de a susține reducerea.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 31 mai 2020, 13:11
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro