Plen
Ședința Camerei Deputaților din 18 februarie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.19/27-02-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 18-02-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 februarie 2015

16. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.114/2013 privind modificarea titularilor dreptului de administrare a unor imobile aflate în domeniul public și privat al statului și modificarea unor acte normative (PL-x 141/2014). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 141/2014

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

18. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 114/2013 privind modificarea titularilor dreptului de administrare a unor imobile aflate în domeniul public și privat al statului și pentru modificarea unor acte normative. 12 amendamente admise, procedura este de urgență, caracterul organic al acestei legi.

Are cuvântul Guvernul României pentru a susține proiectul.

Doamna secretar, doamna ministru, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Cristina Crișu (secretar de stat, Departamentul pentru Relația cu Parlamentul):

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Proiectul de act normativ are drept scop hotărârea privind transmiterea unor imobile din administrarea Regiei Autonome Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat către Ministerul Apărării Naționale, SRI, Secretariatul de Stat pentru Culte, pentru Episcopia Ortodoxă Română a Covasnei și Harghitei. Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Comisiile comune de administrație publică și de apărare au făcut un raport. Domnul deputat Răducanu îl prezintă. Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ion Răducanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului împreună cu Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională au fost sesizate spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 114/2013.

Senatul a adoptat proiectul în 2014. Camera Deputaților - Cameră decizională. Comisia juridică a avizat proiectul de lege. Consiliul Legislativ a avizat favorabil. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea titularilor dreptului de administrare a unor imobile aflate în domeniul public și privat al statului.

Comisiile s-au reunit în ședințe separate și au analizat și cu majoritate de voturi au hotărât să supună Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 114/2013 privind modificarea titularilor dreptului de administrare a unor imobile aflate în domeniul public și privat și modificarea unor acte normative cu amendamentele prevăzute în anexă.

Pentru a răspunde tehnicii legislative, este necesară o notă. La art. 1 trebuie eliminată sintagma "și completări", pentru că au fost făcute numai modificări. Și un alt alineat. Pentru a corela textul amendamentului art. 4 din raportul transmis celor două comisii cu Anexa nr. 3, parte la prezenta ordonanță, trebuie adăugat după virgulă următorul text: "și în folosința gratuită pentru Episcopia Ortodoxă Română a Covasnei și Harghitei". Textul de introdus se află pe coloana 3 a Anexei nr. 3. Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Grupurile politice parlamentare?

Domnule deputat, aveți cuvântul, Grupul parlamentar al PNL.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ionaș-Florin Urcan:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Urmărind subsecvența vizelor, precum și a actelor normative adoptate deja în acest sens de către celelalte autorități sau entități publice, se pare că adoptarea acestui proiect de lege constituie deja o chestiune mai mult formală.

Singurul lucru pe care mă prefac că nu l-am înțeles, totuși, a fost caracterul așa-zis de urgență al ordonanței, întrebând retoric, așa cum prevede chiar Constituția țării, care au fost elementele ce constituie o situație extraordinară, a cărei reglementare nu putea fi amânată, când vorbim despre trei imobile pentru protocol și relaxare.

Dar, așa cum spuneam, adoptarea acestui proiect de lege a devenit o chestiune pur formală și până la urmă poate chiar necesară, cine știe...

Aș dori, dacă-mi permiteți, în acest context, să subliniez importanța unei chestiuni asupra căreia trebuie să judecăm cu toții, indiferent de partidele politice din care provenim, necesitatea stabilirii unui nou cadru legal care să facă referire expresă și clară asupra administrării unei părți importante a patrimoniului protocolului de stat, chiar prin transmiterea din proprietatea și administrarea statului a unor imobile, în proprietatea și administrarea comunităților locale.

Cunoaștem cu toții exemple clare, în care multe astfel de imobile, cum sunt cele ce fac astăzi obiectul prezentului proiect de lege, au rămas fără reparații, fără investiții, uneori chiar în paragină, fiind "bine gestionate", cu ghilimelele de rigoare, adică producând o pierdere totală.

Ar trebui să facem un inventar clar asupra patrimoniului ce poate rămâne în interesul național, iar restul să-l transmitem autorităților locale, înspre o mai bună și chiar mai eficientă administrare, referindu-mă clar la municipiile reședință de județ și consiliile județene, care multe dintre ele ar avea posibilitatea tehnică și financiară să facă investiții asupra acestor imobile și să le promoveze în alt fel decât a fost făcut până acum. Ar putea fi și acesta un pas mic, dinaintea marelui salt pe care cu toții trebuie să-l facem referitor la reforma descentralizării și autonomia publică locală.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Alte luări de cuvânt? Grupurile politice parlamentare.

Domnule ministru Cseke Atilla, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cseke Attila-Zoltán:

Mulțumesc mult, domnule președinte.

Stimați colegi,

Nu vom putea susține acest proiect de lege de aprobare a acestei ordonanțe și nu îl vom putea susține și pentru modificările care au intervenit de-a lungul dezbaterii parlamentare în comisie. Vă rog să observați că sunt două modificări de substanță, din punctul nostru de vedere, pe care le-am ridicat în dezbatere în comisie.

Prima este referitoare la un imobil care trece în proprietatea Serviciului Român de Informații, unde la alin. (5) al art. (3) s-a eliminat o sintagmă prezentă în ordonanța de urgență, deci în forma guvernamentală a fost prezentă această reglementare, dar în comisie s-a eliminat acest lucru, sintagma aceea de "inclusiv în cele izvorâte din litigii, precum și din convențiile și contractele încheiate potrivit legii".

Deci, un jurist bun, un avocat bun, într-un anumit proces ar putea să interpreteze această eliminare în sensul în care noul proprietar, Serviciul Român de Informații, indiferent care ar fi el, noul proprietar nu este obligat de a prelua și drepturile și obligațiile fostului proprietar, RAPPS-ul, izvorâte din litigii, convenții și contracte încheiate. Este o chestiune de interpretare pe care nu trebuia, din punctul nostru de vedere, să o deschidem.

În al doilea rând, este vorba de imobile care se transferă unui anumit cult.

Cu privire la acest lucru noi credem, și ne-am exprimat punctul de vedere și la momentul respectiv, că trebuie să fie o egalitate de drepturi și o echitate în ceea ce privește toate cultele religioase din România.

Dacă se transferă în proprietatea unui anumit cult, atunci și celelalte culte au acest drept, și celelalte culte trebuie să beneficieze de asemenea imobile construite din fondurile statului.

În timp ce în același județ, județul Covasna, avem două situații în care fostul liceu de fete, catolic, aparținând Episcopiei Catolice, nu este restituit nici astăzi, în timp ce Colegiul reformat din Sfântu Gheorghe, din punctul nostru de vedere, este renaționalizat de statul român, nu vom putea susține ca, pe de altă parte, alte culte religioase să beneficieze de asemenea transmiteri de imobile.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu mai sunt alte intervenții. Domnul deputat Cernea.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Această scurgere de proprietăți publice, de fonduri publice, de terenuri publice către biserică trebuie să înceteze, dacă vrem să avem în România o democrație seculară, o democrație în care biserica este separată de stat.

Nu văd niciun fel de justificare pentru a fi dat un hotel în administrarea Bisericii Ortodoxe, nu văd nicio justificare pentru ca, în continuare, în mod arbitrar, prin ordonanțe de urgență, prin hotărâri de guvern, sume uriașe din fondul de rezervă al Guvernului sau proprietăți publice să ajungă în proprietatea sau în administrarea bisericii majoritare, de regulă. Avem și o lege, Legea cultelor, art. 9, care spune că în România nu există religie de stat. Statul este neutru față de orice credință religioasă sau ideologie atee. Mai mult, statul, prin autoritățile sale, nu va promova și nu va favoriza acordarea de privilegii sau crearea de discriminări față de vreun cult. Or, vedem proprietăți ale statului că se duc către culte, îndeosebi către cultul majoritar, și este vorba de sume uriașe, terenuri întinse, clădiri destul de importante, precum acest hotel.

Fac un apel la dumneavoastră să clarificăm relația dintre stat și culte, să clarificăm modul în care sunt finanțate cultele, modul în care acestea pot intra în posesia unor proprietăți publice, nu știu, cumpărându-le, închiriindu-le, dar nu în mod gratuit, pentru că atunci se încalcă niște principii democratice, pe care se bazează democrațiile moderne și se încalcă până și acest articol 9 din Legea cultelor. Așadar, suntem puși în fața eventualității de a vota o ordonanță, din punctul meu de vedere, perfect ilegală.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Alte intervenții? Nu sunt.

Intrăm pe amendamentele admise.

Primul amendament. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al doilea amendament? Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al treilea? Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Al patrulea? Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al cincilea amendament? Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al șaselea amendament? Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al șaptelea amendament? Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al optulea amendament? Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al nouălea amendament? Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al zecelea amendament? Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al unsprezecelea amendament? Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al doisprezecelea amendament? Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Dragi colegi, merge la votul final. Vă reamintesc că are caracter organic.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 18 octombrie 2019, 9:35
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro