Plen
Ședința Camerei Deputaților din 29 aprilie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.77/08-05-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-05-2020
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 29-04-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 29 aprilie 2015

43. Prezentarea cererii ministrului justiției, însoțită de solicitarea Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, de încuviințare a reținerii și arestării preventive a domnului deputat Ion Ochi, formulată în Dosarul nr.13/P/2012 al Direcției Naționale Anticorupție - Serviciul Teritorial Brașov.
Prezentarea Raportului Comisiei juridice în legătură cu cererea.
Dezbaterea Proiectului de Hotărâre a Camerei Deputaților privind încuviințarea reținerii și arestării preventive a unui deputat (PHCD 43 /2015) (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PHC nr. 43/2015

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Conform programului stabilit, stimați colegi, începem acum dezbaterea punctului 7 al ordinii de zi, cu cererea ministrului justiției nr. 2/34.074/21.04.2015, însoțită de solicitarea Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție de încuviințare a reținerii și arestării preventive a domnului deputat Ion Ochi, formulată în Dosarul nr. 13/P/2012 al Direcției Naționale Anticorupție - Serviciul Teritorial Brașov.

Raportul Comisiei juridice, de disciplină și imunități, însoțit de proiectul de hotărâre al Camerei Deputaților.

Biroul permanent și Comitetul liderilor grupurilor permanente propun următoarea procedură de desfășurare a lucrărilor:

citirea cererii ministrului justiției; prezentarea raportului Comisiei juridice și a Proiectului de Hotărâre a Camerei Deputaților; prezentarea de către domnul deputat Ion Ochi a punctului dumnealui de vedere referitor la cererea de încuviințare a reținerii și arestării preventive; dezbateri asupra cererii de încuviințare a reținerii și arestării preventive; constituirea comisiei de numărare și validare a voturilor și, în final, votul secret cu bile asupra Proiectului de Hotărâre privind încuviințarea reținerii și arestării preventive, precum și constatarea și prezentarea rezultatului votului.

Dacă sunt observații asupra acestor propuneri?

Dacă nu sunt observații, vă rog să pregătiți cartelele de vot și supun votului dumneavoastră aceste propuneri.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Cu 151 de voturi pentru și un vot împotrivă, procedura a fost acceptată.

Intrăm în desfășurarea procedurii pe care tocmai am acceptat-o și dau cuvântul domnului deputat Vasile Varga, din partea Comisiei juridice, pentru a citi cererea ministrului justiției și apoi pentru a prezenta raportul Comisiei juridice și proiectul de hotărâre.

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Varga:

Mulțumesc, domnule președinte.

O să încep cu cererea adresată de ministrul justiției, Robert Cazanciuc, către președintele Camerei Valeriu Zgonea.

Solicitare de încuviințare a reținerii și arestării preventive privind domnul deputat Ion Ochi.

Vă adresăm rugămintea de a analiza și a soluționa conform procedurii și dispozițiilor legale în vigoare prezenta cerere de încuviințare a reținerii și arestării preventive privind pe domnul deputat Ion Ochi.

Prezenta solicitare este formulată ca urmare a cererii transmise ministrului justiției de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, formulată în Dosarul nr. 13/P/2012 al Direcției Naționale Anticorupție - Serviciul Teritorial Brașov.

Atașăm documentația pusă la dispoziție de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, respectiv referatul cu propunerea de solicitare a încuviințării reținerii și arestării preventive, întocmit de Direcția Națională Anticorupție - Serviciul Teritorial Brașov, precum și 10 volume reprezentând copii ale materialului probator.

Biroul permanent a analizat în ședința din 22 aprilie 2015 scrisoarea ministrului Robert Cazanciuc referitoare la solicitarea Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Direcția Națională Anticorupție - Serviciul Teritorial Brașov privind cererea de încuviințare a reținerii și arestării preventive a domnului Ion Ochi, deputat în Camera Deputaților.

Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a înaintat ministrului justiției referatul Direcției Naționale Anticorupție - Serviciul Teritorial Brașov, întocmit la data de 20.04.2015, Dosarul nr. 13/P/2012 privind deputatul Ion Ochi, deputat în Parlamentul României, cercetat în calitate de inculpat pentru comiterea infracțiunilor de abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, luare de mită prevăzută la art. 289 Cod penal raportat la art. 6 și 7.

În conformitate cu prevederile art. 72 din Constituția României, Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, se solicită Camerei Deputaților încuviințarea reținerii și arestării preventive a domnului deputat Ion Ochi, inculpat în Dosarul penal nr. 13/P/2012.

Prin rezoluția din 22.10.2012 s-a dispus începerea urmăririi penale față de Ion Ochi și Nica Cristian Dorin, administratorul Conforest S.A. Brașov.

Prin rezoluția dată la 31.01.2014 s-a dispus scoaterea de sub urmărirea penală a învinuitului Ion Ochi pentru comiterea infracțiunii de folosire în orice mod de informații care nu sunt date publicității, în scopul de a obține pentru sine sau pentru altul bani, bunuri sau foloase, nefiind întrunite elementele constitutive ale acestora sub aspectul laturii obiective, obținerea de foloase necuvenite.

Prin aceeași rezoluție s-a dispus neînceperea urmăririi penale față de numitul Ion Ochi pentru comiterea infracțiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice, instigare la abuz în serviciu contra intereselor publice, instigare la fals intelectual, întrucât nu sunt întrunite elementele constitutive ale acestora în plan obiectiv.

Prin ordonanța procurorului șef de secție din 14.01.2015 s-a dispus infirmarea rezoluției din data de 31 ianuarie 2014, considerându-se că procurorul de caz a dispus soluționarea cererii de scoatere de sub urmărire penală în mod greșit și redeschiderea urmăririi penale cu privire la săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu contra intereselor persoanelor în formă calificată, fals intelectual, folosirea în orice mod de informații care nu sunt date publicității în scopul de a obține pentru sine sau pentru altul bani, bunuri, ori alte foloase necuvenite.

În temeiul art. 72, ministrul justiției, Robert-Marius Cazanciuc, conform Constituției și a Regulamentului Camerei Deputaților, a înaintat președintelui Camerei Deputaților solicitarea referitoare la cererea formulată de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Direcția Națională Anticorupție - Serviciul Teritorial Brașov pentru încuviințarea reținerii și arestării preventive.

Membrii Comisiei juridice, de disciplină și imunități au analizat solicitarea Biroului permanent privind cererea ministrului justiției de încuviințare a reținerii și arestării preventive a deputatului Ion Ochi, cu Dosarul nr. 13/P/2012 în ședința din 27 aprilie.

Membrii Comisiei juridice au hotărât, în temeiul prevederilor art. 53 din Regulament, ca lucrările comisiei să fie secrete.

Deputatul Ion Ochi a participat la ședința Comisiei juridice, de disciplină și imunități și a prezentat punctul său de vedere cu privire la solicitarea Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Direcția Națională Anticorupție - Serviciul Teritorial Brașov.

În urma numărării voturilor valabil exprimate, președintele Comisiei juridice, de disciplină și imunități a prezentat rezultatul votului: 13 voturi pentru încuviințarea reținerii, 5 voturi împotriva reținerii domnului deputat Ion Ochi, 4 abțineri și un vot anulat.

13 voturi pentru încuviințarea arestării preventive, 4 voturi împotriva arestării preventive, 5 abțineri și un vot anulat.

Membrii Comisiei juridice constată că a fost întrunit numărul necesar de voturi prevăzut de Regulamentul Camerei pentru adoptarea unei hotărâri privind aprobarea cererii ministrului justiției și, de asemenea, au hotărât să înainteze Biroului permanent al Camerei raportul Comisiei juridice, de disciplină și imunități, însoțit de proiectul de hotărâre.

"Camera Deputaților - Proiect de Hotărâre privind încuviințarea reținerii și arestării preventive a unui deputat

Camera Deputaților adoptă prezenta hotărâre.

Art. unic - Camera Deputaților încuviințează reținerea și arestarea preventivă a deputatului Ion Ochi în Dosarul nr. 13/P/2012 a Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Direcția Națională Anticorupție - Serviciul Teritorial Brașov.

Această hotărâre a fost adoptată de Camera Deputaților în ședința din 29 aprilie 2015, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituție."

Semnează președintele Camerei,

Pentru Președinte/ Florin Iordache

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Îl invit pe domnul deputat Ion Ochi pentru a-și prezenta punctul de vedere. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ion Ochi:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Nu credeam vreodată să ajung să fiu un obiect de spectacol mediatic. E trist să ajungi în fața Parlamentului, să fii nevoit să te dezvinovățești atunci când ești nevinovat.

Cum am ajuns în această situație?

Am fost vicepreședinte al Consiliului județean Brașov în perioada 2009-2012 și în această calitate am propus și am susținut reabilitarea unui drum județean care făcea legătura între două drumuri naționale. Era un tronson de 4 kilometri care făcea parte dintr-un traseu mai lung pe care participanții la trafic îl considerau o rută ocolitoare, în mare, a municipiului Brașov. Era un drum județean care aparținea patrimoniului public al județului Brașov. Despre asta este vorba.

Tot traseul era reabilitat, cu excepția unui tronson de 4 kilometri, care nu mai fusese reabilitat de peste 30 de ani. Se circula în condiții dificile și oamenii reclamau că le sunt afectate casele.

Toți din Consiliul județean cunoșteam acest lucru. Când am propus reabilitarea și am susținut reabilitarea acestui drum am avut în vedere siguranța traficului, a cetățenilor și protejarea bunurilor lor. Au existat suspiciuni cu privire la atribuirea contractului de achiziție publică, suspiciuni care au făcut obiectul unui dosar penal în 2012- 2014.

În ianuarie 2014, DNA-ul, Serviciul Teritorial Brașov, a dat în acest dosar o soluție de scoatere de sub urmărire penală, iar pentru fapta de abuz în serviciu a dispus neînceperea urmăririi penale în ce privește persoana mea.

Același dosar s-a redeschis în 2015, în ianuarie 2015, pentru aceleași fapte presupuse a fi săvârșite de mine în 2011-2012, adică abuz în serviciu, și s-a extins și pe dare de mită.

E vorba de aceleași fapte pe care le-am făcut atunci, care fuseseră odată soluționate, dar acum este o altă interpretare.

Acum, DNA "Solicită încuviințarea cererii de reținere și arestare preventivă a mea, motivând că lăsarea mea în libertate ar putea influența negativ activitatea de urmărire penală, existând riscul real al influențării martorilor, suspecților sau coinculpaților, având în vedere calitatea mea de parlamentar și membru al unui partid politic aflat la guvernare". Am citat din referat.

Or, doamnelor și domnilor, calitatea de parlamentar nu reprezintă un argument serios și suficient pentru privarea de libertate a unei persoane. Aceasta ar însemna, prin reducerea la absurd, că orice parlamentar, membru al unui partid aflat la guvernare și care este supus urmăririi penale ar trebui arestat preventiv.

În mod evident, această concluzie este discriminatorie și contrară principiului egalității cetățenilor în fața legii. O asemenea motivare nu poate justifica în mod rezonabil propunerea DNA de arestare preventivă, ea neconstituind o motivare efectivă și suficientă a rațiunilor care impun necesitatea dispunerii celei mai grave dintre măsurile preventive: arestarea.

Doamnelor și domnilor deputați,

Sunt aceleași fapte pentru care DNA a dispus neînceperea urmării penale. Nu s-au schimbat nici faptele și nici statutul meu. Eram deputat și în 2013, când se făceau cercetări în dosar, și în 2014, când s-a dat soluția.

Dacă atunci nu am influențat martori, nu am distrus probe, nu am zădărnicit acțiunile DNA-ului în ce privește urmărirea penală, nu constituiam pericol pentru ordinea publică, nu am nesocotit hotărâri ale instanțelor judecătorești, nu am mai săvârșit alte fapte de natură penală. Mă întreb, oare, ce s-a schimbat acum?

Dacă atunci mi s-a dat scoatere și neîncepere a urmăririi penale, ce s-a schimbat acum de sunt bun de legat?

Pe tot parcursul mandatului meu de vicepreședinte al Consiliului județean am fost dominat de sentimentul bunei-credințe și al onestității. Mi-am făcut datoria potrivit atribuțiilor și competențelor pe care le aveam. Am respectat legile, am respectat instituțiile, am respectat oamenii.

Am considerat că ce e bine pentru toți, e bine pentru fiecare.

În pofida dificultăților pe care le-am avut în viața mea am rămas un om cinstit, un om onest.

Eu nu doresc nimănui dificultăți chinuitoare și tulburări chinuitoare. Am toată deschiderea față de justiție și fac tot ce pot pentru aflarea adevărului. Asta am făcut și în cazul cercetării anterioare. Nu consider că este un gest de curaj să mergi în fața instanței, este un gest de normalitate, însă, ca parlamentar, când se pune problema restrângerii libertății unui om, nu voi fi niciodată de acord ca în România excepția să devină regulă.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

Dacă sunt intervenții din partea grupurilor parlamentare? Nu sunt intervenții din partea grupurilor parlamentare.

Supun dezbaterii dumneavoastră proiectul de hotărâre. Dacă la titlu hotărârii sunt observații? Nu sunt.

La preambul sunt observații? Nu sunt.

Dacă la articolul unic sunt observații? Nu sunt observații.

Dezbaterea s-a încheiat.

Rog liderii de grup să facă propuneri pentru Comisia de numărare.

Începem cu Grupul PSD.

Domnul Marian Neacșu - propunere.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Da, mulțumesc.

Deja, tradițional - Cătălin Rădulescu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Grupul PNL, domnul Orban.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ludovic Orban:

Grupul PNL îl are ca reprezentant pe domnul deputat Iulian Vladu care s-a oferit voluntar.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

... de la Dâmbovița, da.

Grupul UDMR, domnul Máté András, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Máté András-Levente:

Domnule președinte, îl propunem pe domnul deputat Bónis István.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Minoritățile? Domnul Zisopol, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dragoș Gabriel Zisopol:

Domnul deputat Amet Varol, din partea Grupului parlamentar al minorităților naționale.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Grupul PC-PLR?

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Moldovan:

Din partea Grupului parlamentar PC-PLR, domnul deputat Galan Constantin.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și ultimul, vă rog, domnul Burlacu - propuneri?

Video in format Flash/IOS

Domnul Ștefan Burlacu:

Din partea Grupului Democrat și Popular, doamna Liliana Mincă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Supun votului dumneavoastră componența comisiei, așa cum a fost enunțată.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Cu 196 de voturi pentru și un vot împotrivă, componența comisiei de numărare a fost acceptată.

Vă propun, stimați colegi, o pauză de cinci minute până începe votul final.

   

După pauză

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 2 iunie 2020, 5:08
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro