Plen
Ședința Camerei Deputaților din 24 iunie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.128/01-07-2015

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-07-2020
06-07-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 24-06-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 24 iunie 2015

6. Dezbaterea Proiectului de Lege privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente (PL-x 445/2015) (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 445/2015

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

Punctul 4 al ordinii de zi, Proiectul de Lege privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente.

Procedură de urgență.

Din partea inițiatorilor, dacă dorește cineva?

Din partea comisiei? Domnul președinte Mihai Voicu.

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Raportul.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Raportul, da?

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Raportul.

Mulțumesc mult.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Fac precizarea că inițiatorii sunt membrii comisiei, de aceea n-a intervenit cineva din partea inițiatorilor.

O singură frază înainte de a prezenta raportul, și anume doresc să mulțumesc tuturor grupurilor parlamentare care au fost implicate extrem de activ în adoptarea acestui proiect de lege. Chiar dacă uneori am avut opțiuni diferite, am încercat și, de cele mai multe ori, am reușit să adoptăm o soluție consensuală.

De asemenea, doresc să mulțumesc instituțiilor care ne-au sprijinit, Ministerului de Interne, Ministerului de Externe, Autorității Electorale Permanente, Serviciului de Telecomunicații Speciale și tuturor instituțiilor care au contribuit la elaborarea acestui proiect.

În conformitate cu dispoziția art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia comună a Camerei Deputaților și a Senatului a fost sesizată în fond cu adresa PL-x 445 din 8 iunie 2015 cu proiectul de Lege cu privire la alegerea Senatului și a Camerei Deputaților.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată a adoptat proiectul de lege în ședința din 3 iunie.

Există aviz favorabil al Consiliului legislativ, precum și punct de vedere favorabil din partea Guvernului.

În ședința din 16 iunie 2015, membrii comisiei au dezbătut proiectul menționat.

La ședință au fost prezenți toți cei 15 membri ai comisiei și, în unanimitate, membrii comisiei au hotărât să propună Camerei Deputaților aprobarea proiectului de lege cu amendamentele admise prevăzute în anexă. Există și o anexă cu amendamente respinse.

Camera Deputaților este Cameră decizională și, în raport cu conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

O să-mi permiteți, domnule președinte, este o eroare materială, pe care, conform procedurii, trebuie s-o citesc pentru stenogramă și s-o supunem la vot.

O singură eroare materială: la art. 116 alin. (1), în loc de sintagma "prezentul titlu" trebuie prevăzută sintagma "prezenta lege".

Deci trebuie făcută referire nu doar la un titlu, ci la întreaga lege.

Asta-i tot.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Propunerea domnului deputat. Vă rog să votați.

194 pentru, o abținere, 4 împotrivă. Eroarea materială a fost îndreptată.

Dezbateri generale?

Grupul PSD, doamna deputat Gabriela Podașcă.

Doamna Gabriela-Maria Podașcă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Iată astăzi, la numai o lună după ce am dat un vot Legii privind alegerea autorităților locale, revenim astăzi în plen cu o altă lege la fel de importantă, Legea privind alegerile parlamentare.

Astfel, începând cu Legea partidelor politice, Legea finanțării partidelor și continuând cu Legea alegerilor locale și cu Legea pentru alegerile parlamentare, noi am reușit, practic, în numai cinci luni de zile, să aducem modificări substanțiale unui pachet legislativ extrem de complex, iar principiile pe care le-am avut în vederea modificării legislației electorale au fost, pe de o parte, creșterea nivelului de reprezentativitate și o participare mai largă a oamenilor la viața politică.

Sistemul uninominal mixt, cel pe care-l avem astăzi, și-a demonstrat limitele. Cu toții am avut de suferit din cauza redistribuirii, pentru că este foarte greu să le explici alegătorilor cum poate un candidat să obțină mandatul de parlamentar chiar dacă el nu este câștigătorul alegerilor. Este și mai greu să susții că un astfel de sistem este unul corect și că el reprezintă cu adevărat opțiunile alegătorilor, iar atunci când alegătorii nu înțeleg cum funcționează sistemul, nu înțeleg nici cum un astfel de sistem poate fi corect și reprezentativ, iar în acel moment, alegătorii își pierd încrederea în procesul electoral, își pierd încrederea în Parlament și în partide.

Sistemul proporțional, votul pe listă, este cel mai reprezentativ mecanism electoral. Este cel mai simplu și cel mai clar. Practic, câte voturi primești, atâtea mandate obții în Parlament, evident, cu condiția de a depăși pragul electoral. Oamenii știu ce votează și mai știu că votul lor se va regăsi în mandatul de mandate în obținut de partidul pe care-l votează.

Un astfel de sistem ne permite și să stabilim un număr fix de mandate în Senat și în Camera Deputaților.

Fiecare partid și fiecare alegător vor ști exact câte locuri sunt puse la bătaie și câți parlamentari vor fi aleși în urma procesului electoral. Astfel, potrivit noilor prevederi, în viitoarea legislatură vor fi 330 de deputați și 136 de senatori.

În același timp, vreau să vă mărturisesc că am discutat extrem de mult și despre modul în care să facilităm accesul tuturor cetățenilor, inclusiv al celor care sunt în străinătate, la vot.

Astfel, am reușit să punem bazele unui mecanism în care fiecare instituție implicată, indiferent că vorbim despre Ministerul de Externe sau despre Autoritatea Electorală Permanentă, să aibă foarte clar stabilite atribuțiile și, în același timp, să reușim să evităm orice fel de probleme logistice.

Toți cetățenii români cu domiciliu sau reședința în străinătate vor avea posibilitatea de a vota la cea mai apropiată secție de votare, înregistrându-se în registrul electoral. Pentru prima dată - cred eu - vom reuși să avem date exacte cu privire la numărul românilor aflați în străinătate și vom mai ști și câte secții de votare trebuie înființate.

Stimați colegi,

Acestea sunt doar câteva dintre cele mai importante modificări din cadrul Legii privind alegerile parlamentare, modificări pe care le sprijină toate partidele, măsuri adoptate în urma consultărilor cu societatea civilă și care - sper eu - vor duce la recâștigarea încrederii în instituțiile politice.

De aceea, Grupul parlamentar al PSD va susține proiectul de Lege privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Dezbateri generale, domnul Dobre.

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor,

De la bun început vreau să vă spun că Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal va vota acest proiect de lege.

Va vota acest proiect de lege, întrucât el corectează o lege care a făcut foarte mult rău Parlamentului și vieții politice, o lege care a permis să ajungem dintr-un Parlament de 450 la 600, o lege care era imperios necesar a fi abrogată.

De asemenea, votăm acest proiect de lege, întrucât reprezintă un pas înainte în tot ceea ce înseamnă procesul electoral.

Acest proiect de lege dă atribuții suplimentare Autorității Electorale Permanente, care devine practic instituția statului român care asigură organizarea și buna desfășurare a alegerilor.

Acest proiect de lege îl votăm pentru că, în cuprinsul lui, are foarte multe reglementări care rezolvă o serie de probleme care au apărut de-a lungul timpului în procesele electorale și care erau totdeauna prilej de dispută în Biroul Electoral Central, în birourile electorale județene sau locale.

Din păcate - și apelurile noastre la majoritate n-au avut ecoul necesar - acest proiect de lege are și o nedreptate. Are o nedreptate pentru care vom încerca s-o rezolvăm astăzi în cursul dezbaterii, respectiv buna reprezentare a cetățenilor români din diaspora.

Considerăm și vom insista că numărul mandatelor atribuite Circumscripției electorale nr.43 diaspora, care cu acest prilej se înființează, este insuficient pentru a reprezenta pe cei care își desfășoară activitatea în diverse țări ale lumii, în special în Uniunea Europeană.

Încă o dată, considerăm că facem un pas înainte important, că revenim la prevederi anterioare și suntem convinși că aplicarea acestei legi va fi benefică nu numai în procesul electoral, ci ca urmare a aplicării ei va rezulta și un Parlament în asemenea măsură încât să ducem la recăpătarea încrederii de către cetățeni în instituția care este elementul central al oricărei construcții democratice în lume.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Alte intervenții?

Domnul Árpád.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Mă bucură foarte mult să aud aceste susțineri înaintea mea, prin care se arată cât de bun este sistemul proporțional. Mă bucură pentru că eu v-am spus acum opt ani că sistemul majoritar, pe care cineva l-a poreclit uninominal și a făcut poporul, mințindu-l, să voteze pentru acest sistem, neînțelegând ce rezultă din sistemul majoritar..., iar se introduce această dispută între sisteme pe liste și sistemul uninominal. Votăm liste, nu votăm oamenii, noi vrem să votăm oamenii și iată cu ce ne-am ales: cu uninominalul.

Deci mă bucur că revenim asupra acestui sistem majoritar și avem, în sfârșit, iarăși un sistem proporțional.

Noi am mai avut câteva propuneri și susțineri în care noi suntem consecvenți de 25 de ani, pentru că un sistem proporțional poate să reprezinte exact voința electoratului, dacă la nivel național voturile neutilizate la nivel de circumscripție, deci mandatele care rezultă din aceste voturi se repartizează de pe o listă națională, și nu aleatoriu, pentru că este aleatorie repartizarea acestora. Funcționează exact în același sistem ca și la sistemul uninominal, adică este posibil ca cineva să ia dintr-un partid chiar 15.000 de voturi și să nu primească mandatul, iar celălalt, dintr-o altă circumscripție, cu 250 de voturi să ia mandatul respectiv.

Deci rămâne aceeași problemă. Totodată, așa cum am susținut de mai multe ori, este și un amendament, probabil o să-l votăm, că adevăratul sistem care reprezintă voința poporului este acel sistem proporțional unde poporul, deci cetățeanul când se duce să voteze poate să aleagă unul dintre cei înscriși pe liste, adică proporțional, preferențial.

Ăsta ar fi sistemul cel mai bun, zicem noi. De 25 de ani niciodată nu s-a dorit așa ceva.

Mai avem și alte amendamente. Una din problemele noastre este o inconsecvență în ceea ce reprezintă interdicția de a face campanie și votul care rezultă din diferențele de fus orar. Dar cu aceste probleme o să intervin în momentul când se vor dezbate amendamentele respinse.

Vom vota pentru lege, pentru că, oricum, e mai bună legea decât cea pe care am avut-o timp de 8 ani.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Mircovici.

Domnul Niculae Mircovici:

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor,

Și Grupul parlamentar al minorităților naționale va vota revenirea la sistemul proporțional. Din punctul nostru de vedere, acest proiect de lege de astăzi este poate mai important decât sub aspectul tuturor celorlalte grupuri parlamentare. El va asigura prevederea constituțională a reprezentării minorităților naționale din Consiliul Minorităților Naționale.

Spun acest lucru pentru că până în momentul de față, pe actuala lege, spre deosebire de ceilalți colegi care erau aleși în colegii și în momentul vacantării postului exista posibilitatea organizării alegerilor pentru completarea postului din colegiul respectiv, deputații minorităților naționale aveau ca reprezentare întreaga țară. Colegiul lor era întreaga țară. În momentul în care din anumite motive se vacanta postul respectiv unic pe care-l avea minoritatea respectivă și, din nefericire, astfel de cazuri am avut în fiecare mandat, prin decesul unor colegi, era evidentă imposibilitatea ca pentru o minoritate națională să fie organizate alegeri, pentru că presupuneau alegeri generale în toată țara, și acea minoritate rămânea fără reprezentare în Parlament.

Deci, din acest punct de vedere, pentru noi este extrem de avantajos și vom vota revenirea la sistemul anterior, respectiv la sistemul proporțional.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Cernea, vă rog. Pe procedură, înțeleg.

Nu aveți cuvântul... Nu sunteți reprezentantul unui grup parlamentar la dezbateri generale.

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Domnule președinte,

Deputații neafiliați au dreptul să ia cuvântul la dezbateri generale. Este un articol ... Nu, nu ...

Dacă mă lăsați puțin, vă dau și articolul din noul regulament.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog.

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Mulțumesc.

Într-adevăr, Legea electorală votată în 2008 a fost o monstruozitate împotriva căreia am protestat, am scris articole, am făcut proteste chiar cu cinci oameni în stradă. Nu s-a înțeles atunci ce consecințe vor fi, dramatice, pentru democrația românească.

Era nevoie de o schimbare. După alegerile prezidențiale s-a promis o nouă lege electorală care să permită însă competiția, pentru că doar prin competiție electorală putem spera la o schimbare de substanță a clasei politice și asta așteaptă foarte mulți cetățeni români.

Din păcate, actuala lege este o contrareformă. Actuala lege crește pragul electoral de la 8% la 10% pentru alianțe. Actuala lege permite independenților să-și facă promovarea electorală doar zece secunde pe zi, maximum cinci minute timp de 30 de zile, așadar, zece secunde pe zi.

Totodată, legea actuală, pe care urmează s-o votăm astăzi, eu voi vota împotrivă însă, prevede strângerea unui număr foarte mare de semnături, ceea ce reprezintă o restricție în plus față de alternativele mai mici, față de partidele mai mici nou-înființate.

Știți bine că aceste semnături nu pot fi verificate cu adevărat. Din păcate, de multe ori sunt folosite baze de date și sunt falsificate.

Din perspectiva mea, această lege reprezintă un vot împotriva spiritului cu care președintele Iohannis a câștigat alegerile și o spun cu regret, mai ales față de PNL. Este o despărțire de ceea ce a promis președintele.

Este o lege care consolidează monopolul marilor partide și care va produce o frustrare și mai mare în societate față de politicieni.

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Tomac.

Domnul Eugen Tomac:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

7.765.573 de cetățeni români au decis, printr-un vot consultativ, în 2009, ca Parlamentul să aibă 300 de reprezentanți.

Constituția ne oferă acest instrument prin care să putem consulta poporul, care este suveran, prin deciziile sale, și cred că este nedrept să facem abstracție de voința cetățenilor în acest moment important.

Mai mult decât atât, art. 5 din această lege spune foarte clar că norma de reprezentare pentru alegerea Camerei Deputaților este de un deputat la 73.000 de cetățeni - alin. (3); la Senat, norma de reprezentare este de 168.000 de cetățeni pentru un senator.

Mă întreb care este criteriul de la care s-a plecat atunci când s-a elaborat legea, ținând cont de faptul că doar în Italia astăzi avem oficial înregistrați în evidențele autorităților italiene peste un milion de cetățeni români care sunt rezidenți în această țară.

Cred că trebuie să plecăm de la niște realități care ne obligă să fim atenți la toată națiunea română, indiferent unde ne aflăm. Astăzi, în Europa sunt 4 milioane de români, iar pentru ei să aibă doar un reprezentant în Camera Deputaților și unul în Senat este mult prea puțin.

Cred că aici ar trebui să fim mai atenți. Oricum, Partidul Mișcarea Populară va vota împotriva acestei legi.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Alte intervenții la dezbateri generale?

  ................................................
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

Domnule Vainer, vă rog.

Domnul Aurel Vainer:

Bună ziua, stimate domnule președinte de ședință!

Stimați colegi și colege,

E o chestiune de procedură. Dacă vreți, mai mult de limbaj.

Eu cred că trebuie să știm să ne alegem cuvintele. Să nu aruncăm cu cuvinte grele. Iată, am auzit acum că sistemul actual a fost o monstruozitate.

Noi toți, din sală, suntem rezultatul monstruozității. Așadar, rog foarte mult, în limita în care este posibil, dezbaterea este vioaie, dar să alegem cuvintele potrivite.

Cred că e o jignire totală la adresa acestui Parlament, așa cum este el.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule deputat.

Poftim? Procedură.

Dezbaterile generale s-au terminat. Fiecare grup a avut un singur reprezentant, domnule deputat.

Parlamentarii neafiliați nu au dreptul la cuvânt la procedura de urgență.

Domnul Petru Movilă:

La dezbateri generale...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Nu au voie. Nu au voie! Vă rog, 30 de secunde, așa, ca o...

Domnul Petru Movilă:

Da, mulțumesc, domnule președinte.

Apreciez consistența social-democrată a dumneavoastră pentru cele 30 de secunde.

Domnilor colegi, și votul uninominal a demonstrat că a avut părți bune și părți rele, și votul pe listă. La votul pe listă în mai toate circumscripțiile electorale au fost parașutați parlamentari care n-au fost din județele respective și care n-au știut niciodată unde le este circumscripția. Cred că în esență cel mai important lucru este modul în care partidele își selectează candidații, pentru că dacă vom avea candidați de calitate, oameni serioși care, într-adevăr, respectă această instituție, și imaginea Parlamentului va fi cu totul alta.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Procedură.

Domnul Clement Negruț:

Domnule președinte de ședință, mulțumesc că mi-ați dat cuvântul. Pe procedură vreau să vă citesc art. 14 alin. (1) lit. a) care spune: "Deputații neafiliați au dreptul să intervină la dezbaterile generale, respectiv la dezbaterile moțiunilor, într-un interval de 20 de secunde, având posibilitatea să-și cumuleze aceste secunde pentru o singură intervenție".

Vă rog frumos, înainte de a spune că nu avem dreptul să ne pronunțăm de la această tribună, citiți Regulamentul.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat,

Citiți dumneavoastră Regulamentul la procedura de urgență, la art. 118, alin. (1): "În faza dezbaterii generale, fiecare grup parlamentar poate interveni o singură dată, iar durata luării de cuvânt nu poate depăși cinci minute".

Deci un singur reprezentant al fiecărui grup parlamentar. Deputații neafiliați nu reprezintă un grup parlamentar. Ăsta este textul regulamentar.

Suntem în procedură de urgență. Nu mai invocați articole care n-au legătură cu ce vorbim noi aici.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Mergem la ... Vă rog, biroul comisiei dacă nu mai sunt dezbateri generale, biroul comisiei să propună timpii de dezbateri pentru amendamente.

La microfon din partea comisiei... cineva. Domnul președinte Mihai Voicu. Toate amendamentele. Timp de dezbatere.

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Timp total de dezbatere a amendamentelor, propunem 10 minute.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Votăm.

202 voturi pentru, 2 abțineri, un vot împotrivă.

Zece minute dezbateri pe articole.

Intrăm pe amendamente admise și respinse.

Primul amendament respins la art. 5.

Domnul Stanciu.

Domnul Anghel Stanciu:

Distinse domnule președinte de ședință,

Onorat prezidiu,

Stimate doamne și stimați domni deputați,

Domnule Nicolăescu și domnilor miniștri,

Vreau să mulțumesc distinsului nostru coleg Vainer pentru că a spus un mare adevăr și distinsului domn Mártón Árpád care l-a sugerat. Și nu pot să mulțumesc distinsului coleg Voicu, care este coautor, alături de mine, la această monstruozitate, adică votul nominal sub forma în care s-au desfășurat două legislaturi.

Domnule președinte de ședință,

O să-mi cer îngăduința să mă lăsați să explic, pentru că toți au condamnat acest lucru, cu promisiunea ca din cele 1,2,3,4,5,6,7 articole de lege la care am amendamente respinse să nu intervin decât la primul, la 51.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog.

Domnul Anghel Stanciu:

Distinși colegi,

Așa cum s-a aplaudat aici această revenire la votul pe liste, adică la listaci, s-a aplaudat mai tare acum opt ani introducerea acestui vot uninominal, susținut atunci de președintele Băsescu și, la vremea respectivă, de PDL.

Chichița pe care eu am găsit-o și domnul distins coleg Voicu, de la PNL, a susținut-o a fost să votăm uninominal, dar rezultatul să fie proporțional.

Este un model unic, criticabil. Criticabil în 2008 de colegii de la PD, că au intrat colegii de la PNL pe locul 2 și 3, criticabil în 2012 de colegii de la PNL că au intrat colegii de la PDL.

Ceea ce este cert este că acest sistem monstruos, cum spunea cineva, și sper că-și retrage cuvântul, a asigurat un element de bază al democrației: pluripartitism. Pentru că în 2008 nu intrau cei de la PNL, și în 2012 nu mai rămânea decât USL-ul, minoritățile și colegii de la UDMR. Era bine? Eu zic că nu era bine. Și nimeni nu ne laudă pe cei care am inițiat acest sistem și toți îl critică.

De aceea închei această parte generală cu un lucru pe care-l știți, ca oameni maturi și responsabili: nu mai trageți în pianist! A fost o gândire, a fost o etapă, a fost o încercare de învârtire în cerc, și aici distinsul coleg Varujan Pambuccian nu mă ascultă, ca de obicei, dar a încheiat votul final în 2008, în numele grupului Domniei Sale, spunând că va veni vremea să ne întoarcem înapoi, pentru că e o caracteristică a noastră: până nu dăm cu capul de pragul de sus, nu-l vedem pe cel de jos. Așa a spus atunci și iată că ne-am reîntors!

Închei, domnule președinte, acest lucru... încă da, și trec la amendamentul pe care l-am promis.

Domnilor colegi,

Nu este singura "năzbâtie" pe care am făcut-o cu acest vot uninominal cu fundamentare proporțională. Mi-am tras ponoasele, că n-am mai fost numit în Comisia de cod electoral.

Adevărul este că știam prea multe despre acest subiect și aveam multe îndoieli. Or, când nu știi nimic n-ai nicio îndoială.

Ca atare, chiar mulțumesc celor care m-au scos, dar am făcut un proiect pe care l-am reluat de vreo zece ani ca idee și cu colegii de la UDMR, ceea ce este în 14 țări ale Uniunii Europene: votul preferențial pe liste de partid.

După mine, la concluzia la care am ajuns... este cel mai democratic, mai democratic decât cel majoritar din Anglia sau cel relativ mixt din Franța, în sensul că art. 5 alin. (1) pe care l-am propus spune clar: cel care votează se îndreaptă spre ideologia și programul partidului X, spre lista pe care a făcut-o partidul, cu orice ordine prestabilită, partidul a pus, după părerea lui, ordinea și cetățeanul vine și pune ștampila "votat" în locul acelui candidat de pe listă pe care îl agreează.

Numărul de locuri alocat listei de partid este ca și cum nu s-a votat persoana, deci partidul. Dar, lista se reorganizează ca ordine după numărul de ștampile pe care le-a luat fiecare candidat.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat, vă rog să finalizați.

Domnul Anghel Stanciu:

Am încheiat imediat.

V-am spus că am încă 11 la care am dreptul să intervin. Cum considerați, dacă este, eu intervin la fiecare câte 2 minute.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Nu, aveți zece minute toată dezbaterea.

Domnul Anghel Stanciu:

Zece minute. Până vin de acolo aici mă cronometrați.

Deci... închei imediat.

Nu...mai ales că scăpați de mine, că nu mai candidez, chiar fiți îngăduitori.

Nu, mă împăiază, cum au spus cei de la Iași.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Anghel Stanciu:

Imediat.

Deci, ideea este că alege candidatul de pe lista respectivă și chiar dacă Stanciu e pe primul loc poate să iasă domnul Iacoban care e pe ultimul loc. Pun exemplul de la Iași ca să nu jignesc pe nimeni. Și cred că tendința aceasta din 14 țări din Uniunea Europeană, unele obligatorii, unele, în momentul de față, experimentale, se va extinde.

Acesta este trendul, stimați tovarăși: spre a elibera membrii de partid de dictatura celor care se cred veșnici președinți de partid.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc. Vă rog să votați.

160 de voturi împotrivă, 7 abțineri, 26 de voturi pentru.

Amendamentul a fost respins.

Articolul 6.

Domnul Árpád.

Domnul Mártón Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Avem o soluție proastă de 25 de ani, de când s-a introdus interdicția de a face campanie "pe o perioadă de". În proiectul acesta de lege, la ora 7,00 sâmbăta premergătoare se interzice să se facă campanie și interdicția ține până la ora 21,00, toate fiind ora României.

La Los Angeles se încheie votarea la ora 7,00 din dimineața de luni. Deci, de la ora 21,00, ora României, spre vest se poate face campanie.

S-au dat deja sondajele la ora 21 și două minute, toate sondajele apar în juma’ de oră, apar liderii de partide, își etalează diferite opinii și, în ultimele alegeri, poporul se îmbulzește să voteze prin Paris, prin Londra și, de ce nu, și în Statele Unite.

Mi se pare că este incorect. Deci, aveți două posibilități... Cel puțin ca să fim corecți avem două posibilități: ori să eliminăm interdicția de tot, că, oricum, prin internet, deci, media online funcționează fără nicio interdicție, deci să eliminăm de tot această interdicție, ori, dacă n-o eliminăm, atunci să nu se mai voteze după ora 21,00, ora României.

Pentru asta, este o soluție: cei de la vest de noi votează sâmbăta. Aceleași ore: 7,00 - 21,00.

Este o procedură care există în mai toată lumea civilizată. Nicăieri nu se mai votează după ora de închidere a urnelor din țara pentru care se face votul. Și regăsiți ambele amendamente, doar vă rog să votați separat pentru ele. Deci art. 1 alin. (1) este amendament pentru varianta cu posibilitatea de a vota sâmbăta în țările la vest de România, iar la alin. (3) este varianta de eliminare a interdicției.

În funcție de dacă acceptați una sau alta, evident, o să-mi susțin amendamentele care sunt legate, dacă nu, nu mai intervin la aceste amendamente. Vă rog să le supuneți votului separat. Deci, alin. (1) și alin. (3).

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog. Votăm art. 6 alin. (1).

91 împotrivă, 74 abțineri, 42 pentru. Amendamentul a fost respins.

Art. 6 alin. (3). Vot.

93 împotrivă, 82 abțineri, 33 pentru. Amendamentul a fost respins.

Art. 14. A vorbit.

Art. 42. Domnul deputat.

Domnul Mircea Lubanovici:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Onorat prezidiu,

Partidul Național Liberal propune un nou amendament la art. 42, după lit. a), cu următorul text: "înscriere online pe un site dedicat înregistrării cetățenilor români în registrul electoral cu adresa de domiciliu și reședința în străinătate, gestionat de către Autoritatea Electorală Permanentă, cu atașarea unor fișiere cuprinzând imaginea actului de identitate și a documentului care dovedește reședința, eliberat de autoritățile străine, sau a pașaportului, cu mențiunea statului de domiciliu".

Viața a demonstrat că legile rămân deseori în urmă față de realitatea socială a zilelor noastre care se schimbă rapid. Tot astfel este necesară acum modificarea Legii electorale din România care să țină seama de faptul că a șasea parte din populația României, peste 3 milioane de români, votează în străinătate.

Consider că modificarea Legii electorale este un progres, ținând cont de evoluția legilor electorale din țările cu tradiție democratică din Europa Occidentală și din Statele Unite, pentru ca drepturile alegătorilor români de a-și exercita dreptul de vot să fie respectat și în cazul cetățenilor care au ales să locuiască în afara granițelor țării.

Ținând seama de distanțele imense dintre misiunile noastre diplomatice și localitățile în care locuiesc comunități mari de români se impune ca înscrierea să se facă online.

Stimați colegi,

Vă cer să sprijiniți, să votați în favoarea acestui amendament, pentru că vă dau exemplu: există o țară care are un teritoriu imens unde locuiesc peste un milion de români, iar statul român are doar trei consulate și o ambasadă. Exemplul este din Statele Unite.

Un al exemplu: Canada și Australia.

Vă mulțumesc pentru atenție și vă rog să votați împreună cu noi acest amendament.

Mulțumesc.

 

În continuare, la conducerea ședinței a revenit domnul deputat Valeriu Ștefan Zgonea, președintele Camerei Deputaților.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bun.

Vă informez că am ieșit din timpul de dezbatere pentru amendamente, așa că mergem pe fiecare amendament cu vot.

Pe procedură, domnul Voicu. Domnule președinte.

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Domnule președinte,

Din timpul alocat dezbaterii patru minute și zece secunde au constat într-o disertație a domnului Anghel Stanciu despre legea veche, nu s-a referit la amendamente. Este corect ca aceste patru minute și zece secunde să se regăsească suplimentar.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Deci, suntem la art. 42 alin. (2), da? Amendamentul Grupului parlamentar al PNL, da?

Vot. Să înceapă votul.

Nu funcționează. Eu n-am putut să votez.

95 de voturi pentru, 3 abțineri și 111 voturi împotrivă.

Respins.

Eu n-am putut vota, asta este. Dintr-un simplu motiv, că sunt două cartele, era și a domnului Vlase și a mea, și este normal, nu poate să voteze două persoane diferite la pupitru, în numele președintelui.

Bun. Mergem mai departe.

Respins.

Domnule Árpád, vă rog.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

N-ați fost aici, nu știți că doi dintre primii vorbitori au anunțat că nu-și mai susțin celelalte amendamente care sunt legate de primele amendamente nevotate. Ca atare, au rămas doar două amendamente care nu au fost susținute.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Care? 73?

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Unul al PNL-ului și înaintea acestuia unul de al meu.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Deci, ultimul articol înseamnă 123. Articolul 123, da? Bine.

Supunem la vot art. 123 de la "Amendamente respinse".

Să înceapă votul.

102 voturi pentru, 2 abțineri, 105 voturi împotrivă.

Respins.

Anexa nr. 1.

Să înceapă votul.

(Domnul deputat Ludovic Orban dorește să intervină.)

V-am spus că a expirat termenul de amendamente susținute. Am explicat... Îmi pare rău.

37 de voturi pentru, 7 abțineri, 104 voturi împotrivă.

N-am ce să vă fac.

Domnul Ludovic Orban:

Președintele comisiei, care a formulat propunerea ca dezbaterea să dureze zece minute, domnule președinte, v-a informat și ar fi trebuit să luați o decizie sau să supuneți plenului decizia. Și anume, v-a informat despre faptul că aproape cinci minute, în loc să se dezbată amendamente cu termenul limitat de un minut susținerea amendamentelor, s-a pierdut vremea. Mai este un singur amendament. Nu cred că este normal și firesc ca pentru o lipsă a celui care a condus ședința și l-a lăsat pe vorbitorul anterior timp de cinci minute, fără să aibă o susținere a amendamentului, să fie privat de dreptul de a susține amendamentul în plen exact cel care a formulat amendamentul și care trebuie să-și fundamenteze acest amendament.

Domnule președinte, vă cer să permiteți susținerea amendamentului. Este o chestiune și de bun-simț și regulamentară și...

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat,

Eu aș vrea să folosim bunul-simț de ambele părți, când îl folosim în cuvânt. Eu nu pot decât să respect regulamentul. Sunt date zece minute prin votul dumneavoastră, nu le-am votat eu cele zece minute. Dacă dumneavoastră ați permis să vorbească cineva, ați permis dumneavoastră, nu eu. Eu respect regulamentul...

Domnul Ludovic Orban:

Domnule președinte, n-ați condus...

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă rog frumos, lăsați-mă să termin, că nu ne enervăm, că n-avem de ce. Mai ales noi doi nu ne enervăm.

Dar a doua chestiune: din punct de vedere regulamentar, eu am supus la vot Anexa nr. 1 așa cum scrie. V-am informat că au expirat cele zece minute și v-am spus: domnul Voicu n-a cerut nimic decât ne-a spus ceva. Acum, vă rog frumos, care era diferența între a cere și domnului Márton Árpád să susțină și colegului dumneavoastră. Și atunci am supus ultimele două amendamente respinse, amândouă, la vot.

Deci, m-ați înțeles ce spun eu? Dacă vreți să-l susțină, îl lăsăm să-l susțină. Dar noi am votat. Argumentele le putem spune pentru stenogramă și pentru Domnia Sa ca deputat. Sunt de acord cu dumneavoastră și n-am nici o problemă. Cu mare plăcere. Am înțeles mesajul dumneavoastră și sunt de acord, dar nu pot să mă întorc să fac din nou votul. Asta vreau să mă-nțelegeți.

Domnul Aurelian Mihai:

Amendamentul pe care-l propune Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal se referă la suplimentarea numărului de senatori de la doi la patru și de deputați de la 4 la 8, cât există acum în Circumscripția nr. 43.

Vă mulțumesc pentru înțelegere. Doar atât vroiam să adaug: reprezint 20% din populația României care se află în Europa de Vest. Aici, în Parlamentul României, suntem doar 1% dintre toți deputații care suntem prezenți. Patru deputați pe diaspora la aproape 400 de parlamentari deputați care reprezintă națiunea română.

Vă mulțumesc pentru îngăduință. Consider că este atât în interesul național, în interesul bazei sociale din România, în interesul tuturor ca acei oameni să se simtă români oriunde s-ar afla. Nu cerem mult și nimeni nu va rămâne dator Parlamentului României.

Vă mulțumesc pentru atenție. Vă rog să votați în sprijinul românilor oriunde s-ar afla.

Vă mulțumesc.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult pentru această intervenție.

Votul a fost făcut: 102 voturi pentru și 105 voturi împotrivă. Nu ne întoarcem. Nu există în regulament.

Pe procedură, vă rog frumos.

Domnul Ludovic Orban:

Nu s-a votat, domnule președinte. Nu...

Pe o temă atât de importantă cum este reprezentarea în Parlamentul României a cetățenilor români din diaspora, nu puteți să eludați procedurile regulamentare. Nu s-a votat. Nici n-ați spus ce supuneți la vot, ce articol, ce modificare, amendamentul cui îl supuneți la vot. Nu s-a terminat votul. Nu s-a exercitat dreptul de vot. Înainte de a se finaliza procedura de vot, am cerut cuvântul pe procedură. Este regulamentar să se voteze amendamentul formulat de Grupul PNL privitor la reprezentarea diasporei în Parlament.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Sută la sută aveți dreptate, s-a votat. 37...

Domnul Ludovic Orban:

Nu s-a votat.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

...au votat pentru.

Domnul Ludovic Orban:

Domnule președinte,

Vă repet, nu s-a consumat procedura de vot. Împiedicați dreptul unui grup parlamentar de a-și susține un amendament și de a fi votat un amendament. De asemenea, împiedicați...

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat,

Eu vă rog frumos. Procedura e OK! V-am dat cuvântul. Dar să tot discutăm lucrurile care nu sunt regulamentare...

Vă rog frumos să-mi arătați mie articolul din regulament în care președintele de ședință poate să reia votul.

(Vociferări.)

Cine s-a blocat? Numai la Grupul PNL s-a blocat?! Extraordinar! Numai la dumneavoastră s-a blocat! Deci, toți ceilalți au votat, inclusiv la mine la prezidiu, numai dumneavoastră v-ați blocat. La UDMR nu, la PP-DD, nu, la PC-PLR, nu, numai la dumneavoastră. Și numai la votul acesta.

Comitetul liderilor, la prezidiu, vă rog frumos. (Consultări.)

Concluzia în unanimitate a Comitetului liderilor este că n-ați înțeles foarte bine ce se supune la vot, da? Câteodată sunteți neînțelegători, așa am înțeles. Și reluăm votul, da?

Anexa nr. 1. Haideți, domnule profesor.

Vă rog frumos să vă pregătiți cartelele.

Din sală:

Ce să votăm?

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Amendamentul. Suntem la "Amendamente respinse". Ultimul.

Anexa nr. 1.

Să înceapă votul.

114 voturi pentru, 2 abțineri și 113 voturi împotrivă.

N-a trecut. Îmi pare rău. La un vot.

Deci, 114 voturi pentru, 2 abțineri și 113 voturi împotrivă.

Bun. Proiectul de lege a fost finalizat.

(Vociferări.)

Gata! Vă rog frumos!

Procedura de vot a fost finalizată. Proiectul merge la votul final. Ultimul amendament a fost respins.

Ne vedem la ora 15? La ora 14 pentru votul final, da?

La ora 14, să începem dezbaterea mai departe, și la ora 15, votul final.

 

După pauză

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bun. Deci, mai avem de închis o singură procedură la legea trimisă de domnul președinte Voicu.

S-a resetat sistemul. O să vă rog frumos...

Stafful tehnic îmi spune că trebuie să scoateți cartelele și să le puneți din nou.

Avem raportul comisiei. Toate amendamentele respinse au fost respinse de către noi prin vot.

Mergem procedural acum cu amendamentele admise, cu raportul comisiei.

Mergem pe marginale de la 1 până la 50, pe calupuri de 50 de marginale.

Vă rog frumos să votați dacă sunteți de acord de la 1 la 50.

Să înceapă votul.

Adică numai calupuri. Mulțumesc.

Merge, merge. Mulțumesc.

50 de voturi pentru, 2 abțineri.

De la 1 la 50. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

De la 51 la 100. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

De la 100 până la 143. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

144. Obiecții, comentarii? Nu. aprobat.

Proiectul de lege merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 8 iulie 2020, 7:56
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro