Plen
Ședința Camerei Deputaților din 30 septembrie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.167/08-10-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 30-09-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 30 septembrie 2015

7. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 79/2013 privind modificarea și completarea Legii îmbunătățirilor funciare nr. 138/2004, pentru completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2011 privind unele măsuri de organizare a activității de îmbunătățiri funciare, precum și pentru modificarea literei e) a alineatului (6) al articolului 3 din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie (PL-x 398/2013). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 398/2013

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

7. PL-x 398/2013, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 79/2013 privind modificarea și completarea Legii îmbunătățirilor funciare nr. 138/2004, pentru completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2011 privind unele măsuri de organizare a activității de îmbunătățiri funciare și pentru modificaera literei e) a alineatului (6) al articolului 3 din Legea nr.220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii de energie din surse regenerabile; caracter organic. Urmează procedură de urgență.

Inițiatorul? Domnul ministru al agriculturii, Daniel Constantin. Vă rog, domnule ministru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Daniel Constantin (ministrul agriculturii și dezvoltării rurale):

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Aveți astăzi în față poate cel mai important proiect de lege pe care l-a avut agricultura din '89 până în prezent, în domeniul îmbunătățirilor funciare, un proiect de lege care, pe lângă stabilirea regimului juridic al infrastructurii principale și secundare de irigații, alocă cel mai important buget pentru infrastructura de irigații pe care l-a avut România de după 1989, și anume, un miliard de euro pe o perioadă de 5 ani de zile.

Aș vrea să vă spun că, în urmă cu câteva săptămâni, am discutat despre necesitatea de a avea pentru sistemul de irigații un pact național, pe care să-l semneze toate partidele politice. Mizez astăzi pe votul tuturor partidelor politice reprezentate în Parlament, astfel încât nu va mai fi nevoie de un pact, întrucât avem acest acord reglementat la nivel de lege.

Vreau să mulțumesc comisiilor de specialitate care au lucrat intens și care și-au adus aportul, îmbunătățind propunerile pe care le-a făcut Ministerul Agriculturii și, în egală măsură, să mulțumesc tuturor celor care sunteți prezenți în sală pentru acest vot extrem de important.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Comisia? Domnul președinte al comisiei, vă rog, prezentați raportul.

Comisia pentru agricultură, raport comun - Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, Comisia pentru industrii și servicii și Comisia pentru mediu.

Vă rog, domnule președinte al Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nini Săpunaru:

Vă mulțumesc.

Comisia pentru industrii și servicii și, de asemenea, Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice și Comisia pentru mediu și echilibru ecologic au fost sesizate spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 79/2013 privind modificarea și completarea Legii îmbunătățirilor funciare și, de asemenea, pentru completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2011 privind unele măsuri de organizare a activității de îmbunătățiri funciare, precum și pentru modificarea literei e) a alineatului (6) al articolului 3 din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie.

La întocmirea raportului comun, comisiile au avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ. Proiectul de lege a fost adoptat de Senat. De asemenea, este de competența decizională a Camerei Deputaților.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii îmbunătățirilor funciare și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82. Inițial, inițial, Guvernul a dorit inițierea unor măsuri de limitare a modalității de transmitere a infrastructurii de îmbunătățiri funciare din domeniul privat al statului doar în folosință gratuită către organizațiile de udători.

În urma dezbaterilor din comisii, s-a ajuns la vechea procedură, dar un pic modificată, darea în proprietate cu clauze rezolutorii.

De aceea, proiectul de lege a devenit, a revenit în această formă și se încadrează în categoria legilor organice.

La dezbatere, în urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, membrii celor trei comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 79/2013 privind modificarea și completarea Legii îmbunătățirilor funciare.

Vă mulțumesc.

De asemenea, dar voi interveni la momentul potrivit, am descoperit câteva modificări pe tehnică legislativă, la punctul 13 noi abrogăm articolul 28. Ca urmare, se abrogă și următoarele două articole din ordonanță care modificau tot articolul 28, ca să nu avem greșeli.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, vă mulțumesc, domnule președinte.

Propuneți și timpul de dezbatere, pentru că este procedură de urgență.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nini Săpunaru:

5 minute; 5 minute pentru dezbateri.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc. Supun votului dumneavoastră timpul propus de președinte.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Cu 72 de voturi pentru și 3 voturi împotrivă, timpul propus, de 5 minute, a fost adoptat.

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Din partea grupurilor parlamentare? Da, vă rog.

Pe procedură, domnule? Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte, știu că voi lua iarăși observații din partea președintelui comisiei. Constat următoarele lucruri legat de acest raport.

Raportul are aproximativ 30 de amendamente, din care unele foarte importante, ca de exemplu introducerea acelui termen la care s-a referit domnul președinte sau abrogarea, de exemplu, a termenului la care sunt închiriate aceste terenuri și la motivarea amendamentelor nu o să găsiți niciun rând lângă niciunul dintre amendamentele adoptate.

Mi se pare inacceptabil ca, în aceste condiții, să ni se permită 5 minute pentru dezbaterile generale la 30 de amendamente existente, fără nicio motivare.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc. A fost o propunere. Vă mulțumesc.

Din partea grupurilor parlamentare, vă rog? Grupul PNL, vă rog, domnul vicelider.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Într-adevăr, proiectul acesta de modificare și de aprobare a Ordonanței nr. 79/2013 privind modificarea și completarea Legii nr. 138/2004 este, într-adevăr, foarte important. Problema este dacă, într-adevăr, noile modificări aduse Legii îmbunătățirilor funciare vor crea o emulație printre beneficiarii suprafețelor de teren, în așa fel încât oamenii să acceseze banii necesari derulării investițiilor și pentru amenajarea și retehnologizarea sistemului de irigații.

Unele dintre amendamentele propuse în textul proiectului de ordonanță, la textul proiectului de ordonanță, îți creează impresia că inițiatorul a vrut să rezolve alte probleme, nicidecum problemele de fond.

Până la urmă, toată dezbaterea asta este legată de infrastructura secundară, ce se întâmplă cu infrastructura secundară.

Vă citesc, de exemplu, la art. 27: "infrastructura secundară de irigații aparținând domeniului privat al statului". Care domeniu privat al statului? Că domeniul privat al statului în '90 a fost unul singur, am avut discuțiile astea și trebuia lămurită ... "agenției", "autorității", "administrației îmbunătățirilor funciare", SNIF-ul, că SNIF-ul a fost la început, s-a spart, a apărut administrația, după aia iar a dispărut administrația, a apărut agenția. Și am întrebat, am pus o întrebare: cine este altcineva, cine este acel cineva, în afară de agenție, care mai deține în proprietate, în momentul de față, proprietate privată, această infrastructură de îmbunătățiri funciare secundare? Pentru că textul curge și spune, deci: "Infrastructura secundară de irigații aparținând domeniului privat al statului aflată în administrarea societăților comerciale, institutelor de cercetare și producție agricolă, unităților de învățământ agricol și silvic, precum și altor instituții publice situate pe teritoriul unei organizații se transmite la cerere în proprietatea acelei organizații sub condițiile rezolutorii". Bine, inițiatorul introduce niște condiții rezolutorii prin hotărâre de Guvern, înțelegând aceste condiții rezolutorii ca și condiții esențiale sau strict, extrem de stricte, pentru a intra în posesia acestei infrastructuri.

Dar eu îmi pun, am pus o întrebare și încă o repet: cine este, în numele statului, pe domeniul privat, în afară de agenție, proprietar? Pentru că în text trebuia să scrie: dacă ne referim la institutele de cercetări, bănuiesc că nu am vrut să le lămurim, sau să le rezolvăm, sau să trecem în proprietatea unor institute care au avut probleme, mari probleme, domnule ministru, și știți foarte bine la ce mă refer, nu aș vrea să-i dau numele, să mă refer la Institutul de la Băneasa, bănuiesc că nu la asta v-ați referit când ați gândit acest amendament - că devine proprietar pe infrastructura de irigații.

O altă observație este legată de articolul VI, acea propunere ca în textul de lege să fie menționată suma necesară pentru alocare bugetară în vederea reabilitării infrastructurii de irigații. E vorba de un miliard de euro pe 4 ani de zile, cu posibilitatea, 145 de milioane anual, cu posibilitatea ca suma să crească cu 17%.

Și noi, pe bună dreptate, am întrebat atunci și am spus: domnule, dar dați-ne și programul așa cum îl gândiți dumneavoastră, eșalonarea programului acesta de reabilitare a infrastructurii, în așa fel încât noi să gândim că este o strategie coerentă. Spuneți-ne unde, cu ce începeți în primul an, al doilea, al treilea, al patrulea an, în așa fel încât să fim de acord și noi cu acest proiect. Și, din păcate, însă, nu ni s-a dat un răspuns la aceste întrebări ale noastre, gândind că obligativitatea de a trece o sumă strictă în proiectul unei legi, care nu este Legea bugetului, și dumneavoastră știți foarte bine, nicio lege nu poate prevede o sumă alocată finanțării unui anumit domeniu dacă, ulterior, Legea bugetului nu o acceptă.

Aceste două exemple ne-au convins pe noi ca la votul de astăzi să ne abținem.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Vă mulțumesc.

Vă rog, totuși, să respectăm regulamentul, câte 3 minute pentru fiecare intervenție. Da. Suntem generoși.

Alte intervenții din partea grupurilor parlamentare?

Vă rog. Grupul PSD. Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ion Bălan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Modificările aduse Legii nr.138 stabilesc câteva lucruri foarte importante. În primul rând, se stabilește o mai mare grijă pentru bunurile care au fost încredințate organizațiilor. De asemenea, se stabilește care sunt bunurile care se dau în proprietate și care se dau în folosință.

De asemenea, creează premisele unei mai suple și mai ușoare funcționări a ANIF-ului în toată perioada când se aplică irigațiile, în sensul că au fost aduse modificări esențiale la lege față de propunerea inițială destul de greoaie cu acel tarif anual care crea probleme atât în sistemul de irigații, cât și în sistemul de desecare.

Prin acest abonament care s-a propus în această inițiativă legislativă, practic se ușurează aceste activități atât în sistemul de desecare, cât și în sistemul de irigații.

Mai mult decât atât, creează perspectiva modernizării acestui sistem, atât prin fonduri europene pentru infrastructura secundară, dar și pentru infrastructura primară.

Deci, propunerea pe care o face Guvernul este foarte bună. Suntem de acord că legea nu este perfectă, dar ea se poate îmbunătăți, poate să fie perfectibilă și este perfectibilă.

De aceea, eu propun să votăm această inițiativă legislativă, pentru că îmbunătățește în primul rând activitatea în acest sistem.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

Alte intervenții din partea grupurilor parlamentare?

Nemaifiind alte intervenții, începem dezbaterea pe raportul propus de cele trei comisii. Sunt 40 de amendamente.

Dacă, la titlul legii, sunt observații? Nu sunt.

Da, vă rog, domnule deputat, vicelider Munteanu. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Munteanu:

Domnule președinte,

Vă rog să facem o modificare, în sensul că: "Proiectul de Lege pentru aprobarea", pentru a evita repetiția cuvântului "privind".

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Este propunerea privind modificarea titlului, înlocuirea lui "privind" cu "pentru".

Da. Supun votului dumneavoastră, stimați colegi, această modificare.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Cu 89 de voturi pentru, 3 abțineri și un vot împotrivă, modificarea a fost acceptată.

Sunt 40 de amendamente, repet. Mergem pe calupuri de la 1 la 5.

De la 1 la 5, dacă sunt observații? Nu sunt.

De la 5 la 10, dacă aveți observații? Nu sunt.

De la 11 la 15? Cu amendamentul de tehnică legislativă prezentat de domnul președinte al Comisiei pentru agricultură, domnul Nini Săpunaru.

De la 16 la 20, dacă aveți observații? Nu sunt.

De la 21 la 25? Nu sunt.

De la 26 la 30, dacă aveți observații? Nu sunt.

De la 31 la 35?

36-40? Nu sunt.

Vă mulțumesc.

Rămâne la votul final. Este lege organică.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 16 octombrie 2019, 23:14
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro