Plen
Ședința Camerei Deputaților din 28 februarie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 28-02-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 28 februarie 2017

19. Dezbateri asupra Proiectului de Lege privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi (PL-x 423/2016). (retrimis comisiei)
 
consultă fișa PL nr. 423/2016

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

37. Proiectul de Lege privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi.

Din partea inițiatorilor?

Domnul Bode.

Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

În calitate de inițiator, alături de alți 4 colegi, vreau să-mi permiteți, pe scurt, să susțin în fața dumneavoastră această inițiativă legislativă.

Odată cu adoptarea prezentei inițiative legislative, România va intra în rândul țărilor care își stabilesc foarte clar țintele privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi.

Prezenta inițiativă legislativă definește, în primul rând, combustibilii alternativi: energia electrică, hidrogenul, biocombustibilul, gazul natural ș.a.m.d. Definește punctele de încărcare-reîncărcare, folosind combustibili alternativi. Și - ce este foarte important, cred eu - prezenta inițiativă legislativă definește politica națională a României pentru dezvoltarea pieței de combustibili alternativi.

Țintele și obiectivele naționale pentru instalarea infrastructurii pentru combustibilii alternativi sunt obligatorii, sunt necesare și, aș îndrăzni să spun, îndrăznețe.

Vă dau doar un singur exemplu: până la 31 decembrie 2020, România își propune înființarea unui număr corespunzător de puncte de încărcare a vehiculelor cu energie electrică, accesibile publicului.

De asemenea, uitându-mă în Programul de guvernare, aprobat aici, în Parlament, vedem, la capitolul "Politică în domeniul energiei", că dumneavoastră considerați această lege o prioritate, ceea ce este foarte bine. Și mai vedem un lucru: până în anul 2020, vă propuneți să avem în România peste 100.000 de mașini electrice. Aici, sigur, eu am mari rezerve, având în vedere că tocmai ce s-a amputat Programul "Rabla", anulând timbrul de mediu.

Revenind. La prima vedere, aceste ținte pot fi considerate extrem de ambițioase. Ultimele evoluții și decizii la nivel mondial ne conduc către concluzia, spre exemplu, că autovehiculele electrice reprezintă viitorul.

În aceste condiții, Guvernul, noi, Legislativul, industria energetică avem obligația să începem din timp această tranziție. Tranziție care, în opinia mea, va dura cel puțin 15-20 de ani.

Acest subiect nu poate fi tratat haotic. Avem cu toții obligația să contribuim la o tranziție de succes.

Și să nu uităm, dragi colegi, niciodată, că Timișoara a fost primul oraș european cu străzi iluminate electric.

Vă rog, așadar, doamnelor și domnilor deputați, să susțineți această inițiativă legislativă, a mea, alături de alți 4 colegi, uitându-ne puțin și peste granițele României, văzând că, de exemplu, landurile germane nu vor mai permite noi înmatriculări de automobile pe benzină și motorină începând cu anul 2030, sau, uitându-ne la gigantul francez în petrol și gaze naturale, "Total", cu o capitalizare de piață de peste 100 de miliarde de euro, care și-a propus să achiziționeze, și a achiziționat recent, un producător de baterii, cu peste un miliard de euro.

Cu aceste argumente, vă rog să susțineți această inițiativă legislativă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Comisia?

Domnul Iancu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Avem în dezbatere o inițiativă legislativă transpartinică, care aparține unor inițiatori, și de la PSD, și de la PNL, și care își propune să reglementeze printr-un cadru normativ special instalarea infrastructurii pentru combustibilii alternativi, cu scopul de a reduce la minimum dependența de petrol și de a atenua impactul transporturilor asupra mediului, ca urmare a necesității alinierii legislației naționale de profil la normele și exigențele europene incidente în domeniu, prin transpunerea Directivei 94/2014.

Membrii comisiei, după dezbateri, propun plenului, cu unanimitate de voturi, adoptarea proiectului de lege.

Aș vrea să vă spun, domnule președinte, dacă îmi permiteți, că, întrucât dezbaterea a avut loc în sesiunea Parlamentului anterior, anumite termene prevăzute de inițiatori și acceptate de comisii au fost depășite.

Și, prin urmare, vă rog să-mi permiteți să precizez că la art. 6, termenul de "până în 18 noiembrie" se transformă în "termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi". De asemenea, la art. 11 alin. (1), termenul de "18 noiembrie 2016" devine "1 mai 2017", iar la alin. (2) al aceluiași articol, termenul "18 noiembrie 2016" devine "1 mai 2017". Iar la art. 12 alin. (1), data de "18 noiembrie 2016" se transformă în "60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I".

Iar în prezentarea noastră, în raport, dintr-o eroare, colegii au trecut că legea este organică. De fapt este o lege ordinară.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Înțeleg că propunerile acestea sunt în amendamentele admise, votate, în raport, da?

Mulțumesc.

Dezbateri generale?

Vă rog, domnule Iancu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sunt unul dintre inițiatorii acestei propuneri legislative și, sperăm, lege.

Noi am avut în atenție, ca membri ai comisiei din Parlamentul anterior, două decizii extrem de importante ale Uniunii Europene. Prima: cea legată de adoptarea la Paris a noului Tratat post Kyoto și care practic transformă Europa într-un lider mondial al tehnologiilor de înaltă eficiență și pentru utilizarea combustibililor alternativi și a energiei regenerabile, Uniunea Europeană propunându-și ca începând cu anul 2025 să urce la 28%, iar în 2030 chiar la 30%, procentul de energie regenerabilă din totalul consumului de energie al Uniunii Europene. Dar, de asemenea, își mai propune să-și reducă dependența de produsele petroliere cu 60%, până în 2050.

Pentru aceasta, Uniunea Europeană a luat decizia să redeseneze toate politicile energetice. Și, în conformitate cu acest lucru, toate statele membre sunt obligate să reia politicile pe 3 paliere: securitate, schimbări climatice și cele cu impact direct asupra inegalității sociale, care este un flagel la nivel european, la nivel mondial și care a generat nivelul atât de ridicat de sărăcie extremă cu care ne confruntăm astăzi.

Prin urmare, această propunere a noastră atinge 4 paliere.

1. Redesenează politicile la nivelul României și pune un accent deosebit pe combustibilii alternativi. Ce înseamnă aceasta? În ordine: utilizarea în transport a energiei electrice, hidrogenului, gazului natural, gazului natural lichefiat, gazului-petrol lichefiat.

2. De asemenea, realizarea unei infrastructuri care să permită consumatorului să aibă acces de la punctul de încărcare la cel de realimentare sau de reîncărcare, printr-o infrastructură uniform distribuită pe tot teritoriul României.

3. Permite practic autorității locale să devină un actor-cheie în noile politici energetice, respectiv transportul în comun local să poată utiliza atât energie electrică, cât și gaz natural lichefiat.

4. De asemenea, își mai propune o informare corectă a consumatorului român, astăzi oarecum vitregit de informațiile necesare pentru a putea ști, să fie în cunoștință de cauză cu noile tehnologii, noile instrumente, pentru reducerea propriului lui consum de materie primă energetică, cu emisii, iată, de dioxid de carbon, și a ne reașeza cu toții într-un palier informativ care să ne permită accesul la aceste tehnologii de înaltă eficiență.

De asemenea, propunem o standardizare. Practic, toate echipamentele care vor fi folosite pe teritoriul României trebuie să fie standardizate, pentru a evita contrafacerea și falsificarea, care sunt masive astăzi, din păcate, în toate domeniile și care reprezintă un flagel la nivelul României.

Și, în încheiere, aș vrea să vă spun că această inițiativă este, dacă vreți, o mare șansă pe care România o valorifică prin consumul propriu, din producția domestică, producția indigenă de gaze naturale.

Pentru aceasta, vreau să vă aduc la cunoștință, stimați colegi, că suntem într-un pericol, în momentul de față, să ne creăm singuri un handicap, tocmai când avem, iată, un avantaj uriaș să folosim gazele naturale din producția internă.

Pe de-o parte, avem pe masă, în dezbatere, Ordonanța Guvernului Cioloș care aduce, din 2021, la 1 aprilie 2017, liberalizarea totală a prețului gazelor naturale, ceea ce înseamnă o creștere în cursul acestui an cu 41% a prețului gazelor naturale din producția internă - șoc pentru toată industria care folosește gaze și pentru producătorii de apă caldă, căldură, dar și consumatorul casnic din această țară -, dar, totodată, aduce o atingere directă și acestei industrii.

Noi punem la cale acum o infrastructură, un adevărat business, care relansează practic utilizarea, din producția internă, a gazelor naturale, și prin exagerarea și extrapolarea, cu 4 ani mai repede, a prețurilor, putem pune sub semnul întrebării această oportunitate de business.

De aceea, vă rog, stimați colegi, toți cei care sunteți implicați, la comisiile de specialitate, în analiza Ordonanței nr. 64, să ne uităm cu foarte mare atenție, pentru a nu ne crea singuri un handicap în valorificarea materiei prime energetice românești.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Korodi.

Video in format Flash/IOS

Domnul Korodi Attila:

Domnului președinte Iancu o să-i dau minute din partea mea, pentru că... cred că au fost importante cele ce au fost precizate.

Aș dori ca, din partea UDMR, să felicit inițiatorii. Este un proiect de lege care este binevenit și aduce un aport semnificativ asupra standardizării, asupra deschiderii accesului către noi resurse energetice. Știm foarte bine cu ce se confruntă transportul din România. Știm foarte bine cu ce se confruntă industria. Așa că vom susține la votul final proiectul de lege.

Și este bine, și asta arată și proiectul de astăzi, că pot fi inițiative foarte bine închegate, care să vină din partea Parlamentului, și să nu așteptăm Guvernul ca să reacționeze și să acționeze, ci să avem dezbateri destule în Parlament, ca să știm să apreciem și să luăm decizia optimă.

Felicitări, din nou.

Și vom susține.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Mai sunt intervenții? Nu.

Deci...

Video in format Flash/IOS

Domnul Virgil-Daniel Popescu:

Domnule președinte,

Dragi colegi,

Vreau să felicit inițiatorii pentru acest proiect de lege. Era și momentul ca în România să existe cadrul legislativ pentru instalarea infrastructurii pentru combustibilii alternativi.

Cred că anumiți agenți economici privați - MOL, OMV - au luat-o deja înaintea legislației și au început instalarea. Am văzut, de exemplu, în Drobeta Turnu-Severin, la "Taverna Sârbului", instalată deja o instalație de alimentare cu energie electrică. Cred că e momentul ca și Parla... (Rumoare.)

Cred că era momentul ca și Parlamentul să se ocupe și să aprobe acest lucru.

Îi mulțumesc domnului președinte Iancu, că a sesizat, observasem și eu că sunt niște inadvertențe vizavi de termenele de punere în aplicare. Și aș dori să întreb dacă le supunem la vot. Sau cumva, să le facem, pentru că în comisie nu s-au discutat. Dar cert este că nu putem aproba astăzi o lege cu intrare în vigoare la 18 noiembrie, anul trecut.

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal va vota pentru aprobarea acestei legi.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Liderii, la prezidiu. (Consultări.)

   

După o scurtă pauză

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Deci... liderii propun retrimiterea la comisie, pentru un sfert de oră, pentru modificarea acelor termene care erau neclare, după care întoarceți legea la plen. Vot. Pregătiți-vă cartelele.

Video in format Flash/IOS

Unanimitate.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 26 august 2019, 8:30
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro