Plen
Ședința Camerei Deputaților din 2 iulie 2018 (sesiune extraordinară)
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.113/11-07-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 02-07-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 2 iulie 2018 (sesiune extraordinară)

6. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea art. 109 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice (PL-x 112/2018). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 112/2018

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

  ................................................

4. Proiectul de Lege pentru modificarea art. 109 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice - PL-x 112/2018; 3 amendamente admise și un amendament respins; caracter ordinar

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva să intervină?

Domnul Roman?

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor colegi,

Acest proiect de lege vine ca urmare a faptului că, în prezent, avem anual 1.900 de decese pe drumurile României, din cauza, spun unii, a vitezei excesive, alții spun că din cauza neglijenței, iar cauzele sunt multiple și le regăsim în statisticile oficiale ale Poliției sau ale ONG-urilor care se ocupă de studierea acestui fenomen.

În momentul în care am generat acest proiect de lege, ne-am gândit că lucrurile nu merg și ceva trebuie schimbat. Suntem deja într-un top al țărilor europene cu număr mare de decese și evident că sistemul actual generează disfuncționalități. Ceva nu merge.

În momentul în care a apărut acest proiect, a fost atacat de unii colegi, a fost prezentat în fel și chip, însă vreau să fac câteva precizări foarte clare.

Acest proiect de lege nu interzice radarele. Este o prostie pe care am văzut că unii au propagat-o în spațiul public. Interzice amplasarea radarelor în locurile ascunse, acele radare care stau la ciupeală și acele radare care sunt transformate în capcane pentru șoferi, care nu au vreo legătură cu partea de prevenție.

O altă precizare importantă se referă la faptul că acest proiect se aplică cam după aceleași principii în alte țări europene, cum este Franța. Am văzut, de curând, o reacție, chiar ieri sau alaltăieri, a uni ONG, intitulat Consiliul European al siguranței circulației, care ne spunea "... Domnule, nu e bun proiectul, că n-are un studiu de impact..." - dar nu i-am văzut pe ei prezentând un studiu de impact. Și când am citi acel comunicat de presă parcă era opinia unui coleg de-al nostru exprimată în Comisia pentru transporturi.

Acest proiect redă demnitatea polițistului în stradă, polițist care este înjosit de șeful lui atunci când este trimis să facă planul de amenzi, pentru că au recunoscut inclusiv înalți funcționari din Ministerul Afacerilor Interne că polițiștii sunt obligați să-și facă planul de amenzi, altfel nu promovează ierarhic, la acea evaluare pe care o au odată la 3 luni.

Acest proiect pune bazele pe prevenție, pentru că, din păcate, de foarte multe ori, agenții de poliție rutieră uită că au în fișa postului, în primul rând, partea de prevenție.

Acolo unde sunt amplasate machete cu mașini ale Poliției, acolo unde sunt amplasate semne de circulație vizibile - cum este cel de la București spre Brașov, sau cum este cel de la București spre nordul țării, cine este curios să afle -, va observa că numărul deceselor din accidente rutiere este unul foarte scăzut, față de alte zone unde acest lucru nu se întâmplă.

Din acest motiv, stimați colegi, vă adresez rugămintea să dăm un vot pentru acest proiect de lege, un proiect de lege care vine, spun eu, măcar să încerce să repare ceea ce s-a făcut rău până acum.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Prezentarea raportului comun, din partea comisiilor sesizate în fond?

Vă rog.

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru transporturi și infrastructură, Comisia pentru industrii și servicii și Comisia juridică, de disciplină și imunități au fost sesizate în fond cu dezbaterea și avizarea acestui act normativ, Camera Deputaților fiind Cameră decizională.

Senatul a adoptat proiectul de lege, în ședința din 7 martie 2018.

Proiectul de lege a fost avizat favorabil de Consiliul Legislativ.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea art. 109 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, în sensul instituirii unor dispoziții referitoare la obligativitatea purtării uniformei de către polițiștii rutieri și de frontieră, constatarea contravențiilor numai cu mijloace tehnice certificate, instalarea dispozitivelor destinate măsurării vitezei numai pe autovehicule ce poartă însemne distinctive, precum și sancționarea cu nulitate absolută a procesului-verbal de constatare a contravenției care nu respectă forma și conținutul stabilite prin regulament.

Potrivit prevederilor art. 63 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, comisiile au dezbătut proiectul de lege în ședință comună, în data de 26 iunie 2018.

În urma finalizării dezbaterilor, membrii celor trei comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, adoptarea actului normativ, cu amendamentele admise, prevăzute în Anexa nr. 1, și amendamentele respinse prevăzute în Anexa nr. 2, anexe care fac parte integrantă din prezentul raport comun.

În raport de obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Dezbateri generale.

Domnul Drulă Cătălin.

Domnul Cătălin Drulă:

Vă mulțumesc, doamnă vicepreședinte.

Acest proiect de lege este o oroare, un proiect de lege care va face imposibilă prinderea vitezomanilor și a celor care conduc ca demenții în practic, care ne omoară copiii, familiile.

A pornit de la o prevedere care în sine era rea, și anume ca măsurarea vitezei să nu se mai poată face decât de automobile care sunt vizibil inscripționate cu "Poliția", nu și acele autoutilitare neînmatriculate ale Poliției, deși aceasta este o practică care există și în Germania, și în Franța, spre deosebire de ceea ce spunea un coleg antevorbitor. În Franța, la 1 iulie 2017, erau 382 de vehicule neinscripționate cu care se măsura viteza, în Statele Unite ale Americii și așa mai departe.

Dar, dincolo de această prevedere inițială, care era rea, dar nu chiar atât de dezastruoasă cum a ajuns această lege, a revenit într-o formă cu niște amendamente trecute pe repede-nainte, care face practic imposibilă orice fel de măsurare a vitezei celor care nu respectă legea.

Și vă spun care este această prevedere. Mașina-radar trebuie să aibă înainte cu 500-1.000 de metri, pe drumul respectiv - cred că este vorba despre o stradă, un drum județean sau un drum național - un panou care avertizează că urmează o mașină cu radar, un panou care trebuie montat de administratorul drumurilor.

Deci să ne imaginăm câteva scenarii. Dacă pe drum național echipajul de poliție vrea să pună radar, trebuie să sune la CNAIR să monteze un panou; dacă este o stradă, trebuie să sune la Primărie - Primăria, administrația străzilor să vină să monteze un panou; iar procesele-verbale, dacă ar fi date fără să existe acest panou, sunt nule.

De asemenea, pistolul radar, care funcționează cu laser, care este o metodă extrem de eficientă, pentru că poate prinde în trafic orice mașină individualizat, nu mai poate fi folosit decât la maximum 10 metri de o mașină de poliție.

Deci toate aceste măsuri vin să facă imposibilă prinderea celor care nu respectă legea. Și vă dau câteva cifre, care sunt consecințele acestei nerespectări.

În primele 9 luni ale anului 2017, au avut loc 6.089 de accidente grave, soldate cu 1.346 decese, dintre care 1.161 de accidente și 300 de persoane decedate din cauza nerespectării vitezei legale.

În momentul în care este numai în locuri foarte clar indicate a se măsura viteza, este evident că cei care nu vor să respecte legea - pentru că discutăm despre nerespectarea legii, nu discutăm despre încălcarea drepturilor unor cetățeni care respectă legea - vor merge legal acolo, iar apoi vor călca pedala, producând și mai multe decese.

Este o lege complet iresponsabilă, trecută pe repede-nainte în comisie. Și vreau să vă spun că poziția reprezentantului Ministerului Afacerilor Interne a fost de nesusținere a acestei legi, pentru că le va fi foarte greu să mai aplice legea în ceea ce privește măsurarea vitezei, dar această intervenție a fost cu o voce și cu o tonalitate foarte joasă. Chiar eu l-am rugat să-și dea o părere, deși este normal în comisie. Deci este evident că acești oameni sunt timorați de Guvern.

Nu știu dacă este cineva de la Ministerul Afacerilor Interne sau nu... vă rog să vă prezentați poziția.

Solicit chiar președintelui de ședință...

Evident, este o presiune foarte mare, politică, din sală. Sunt oameni care au mașini puternice și cărora nu le place să respecte legea.

Vă solicit să dați posibilitatea Guvernului să-și prezinte punctul de vedere pe acest proiect de lege și fac apel și la colegii din majoritatea parlamentară... am discutat și cu liderul de grup, acum...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Cătălin Drulă:

Sunt niște amendamente trecute pe repede-nainte, care chiar fac imposibilă aplicarea legii.

Haideți să retrimitem.

Deci vă rog să supuneți votului retrimiterea la comisie. Un termen oarecare, nu știu, să zicem, două săptămâni.

Eu cred că trebuie respinsă cu totul această inițiativă, dar măcar să fie corectate aceste chestiuni care sunt absolut aberante.

Haideți să nu ne facem de rușine, ca țară, cu această lege.

Deci două solicitări am.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

În comisie, legea a fost dezbătută, înțeleg. Ministerele au fost prezente. Cu siguranță, ați aflat de acolo tot ceea ce aveți nevoie. Și lucrurile, dacă mai pot fi corectate, asta rămâne de văzut.

Însă mai departe supun votului... propunerea... da, supun votului propunerea colegului nostru de la USR, de retrimitere la comisie a acestui proiect, termen două săptămâni.

Vot, vă rog.

Respinsă cu 22 de voturi pentru, 106 voturi contra, două abțineri.

Asta, pe de o parte.

Pe de altă parte, ministerul de resort, fiind vorba despre o inițiativă legislativă, nu este obligat, potrivit Regulamentului, să vină să-și prezinte punctul de vedere în plen. (Vociferări.)

Îi puteți adresa, la sesiunea de declarații sau interpelări, îi puteți adresa lucrurile acestea în scris sau oral.

Vă mulțumesc.

În continuare, domnul Simionca Ionuț, din partea PMP, dezbateri generale.

Domnul Ionuț Simionca:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Noi trebuie să prevenim întâi să nu se întâmple astfel de accidente.

Haideți să nu fim împotriva propriilor cetățeni ai României. Haideți să nu umblăm să-i taxăm pe unde îi prindem, să le luăm toți bănuții.

Bineînțeles, dacă avem mai multe semnalizatoare - "Atenție, radar!", "Atenție, radar!", "Atenție, radar!" - cu siguranță, vor merge mai încet. Iar dacă încalcă legea, să fie sancționați.

Dar să stăm ascunși și să încercăm să-l prindem pe acela care încalcă legea nu e normal. Mai bine prevenim să nu se întâmple accidente și suntem preventivi.

În ceea ce privește presemnalizarea radarelor, cum facem cu cel mobil? O să umble cineva cu un semn, 100 de metri în spate sau 100 de metri în față?

Deci haideți să ajungem la normalitate și haideți să nu mai fim împotriva propriilor noștri cetățeni!

Vă dați seama, un român care trebuie să plătească o amendă de 7 milioane și el ia salariul minim pe economie, ia în mână 14 milioane? (Vociferări.)

Haideți să fim mai înțelegători!

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnul Cătălin Rădulescu, vă rog.

Domnul Cătălin-Marian Rădulescu:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Deci, așa cum ați spus, foarte bine, în primul rând, cele trei comisii au dat vot pozitiv, mai puțin colegii de la USR, dar deja ne-am obișnuit, pentru că dânșii se opun oricărui fel de inițiativă, dar asta nu este o problemă.

Da, am trecut - și este foarte bine că am trecut - de la cutuma amenzilor și numai a amenzilor, fără niciun fel de scop de prevenție, la această cutumă a prevenției.

Nu am văzut în ultimii 5 ani de zile ca prin această formă de ascundere a mașinilor după colțuri sau prin lanul de porumb sau pe unde erau, să fi scăzut numărul de morți. Eu n-am văzut acest lucru. Ba, din contră, a crescut.

Dacă vedem că un principiu nu merge, încercăm să-l corectăm. Și noi l-am corectat cu acest principiu, și anume, să presemnalizăm. Și aceasta nu spune... că auzeam aici că o să pui o presemnalizare și după aceea o mai pui la 200 de kilometri.

Dar cine îi oprește să nu presemnalizeze din 50 în 50 de kilometri? Sau din 25 în 25 de kilometri?

Dar cel puțin eu, ca medic, spun acest lucru. Prevenția nu face altceva decât, așa cum făcea Pavlov, să inducă omului acest principiu, că trebuie să încetinească.

Și eu sunt convins și pot să fac un pariu astăzi că prin această lege va scădea numărul de morți.

Hai să vedem dacă principiul nostru a fost bun sau rău!

Mulțumesc. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Roman.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Doamnă președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Am asistat, din partea unui coleg, la o tentativă de manipulare ieftină. Ieftină și neargumentată.

În primul rând, vreau să vă spun că acest proiect de lege a fost votat la Senat aproape în unanimitate, a avut un singur vot împotrivă. Deci a fost votat inclusiv de colegii de la USR.

Și nu vreau să mă refer la toți, că nu toți contestă acest proiect. Am discutat cu colegi de la USR care înțeleg oportunitatea acestui proiect.

Deci aceasta este prima precizare care trebuie făcută.

A doua precizare care trebuie făcută este că acest proiect, la Camera Deputaților, a trecut pentru aviz pe la 5 comisii și cu raport de adoptare, la alte 3 comisii.

Deci n-a fost un proiect care s-a dezbătut pe repede-nainte, așa cum sugera cineva aici. A fost chiar un proiect care și-a urmat un curs firesc și a avut un filtru foarte, foarte bun.

În al treilea rând, vreau să înțeleg foarte clar. Spunea un coleg aici - sunt 1.900 de decese și din cauza aceasta se întâmplă asta.

Păi, tocmai acesta este cel mai bun argument că lucrurile nu merg, oameni buni, și că trebuie schimbate. Ce-i atât de greu de priceput?

Nu mai folosiți acest argument, pentru că îl folosiți în defavoarea argumentației dumneavoastră.

Stimați colegi,

Cred că este de datoria noastră, în primul rând, vă repet, să punem bazele pe prevenție.

Și cred că fiecare dintre cetățenii României, care este conducător auto, ar trebui să simtă din partea agentului de poliție și faptul că este susținut prin prevenție.

Cred că toți avem nevoie de respect. Și participanții la trafic, conducătorii auto, și agenții de la Rutieră.

Eu cred că este cazul să-i ajutăm și pe agenții de la Rutieră, care, vă repet, sunt trimiși de oameni care stau în birouri, la aer condiționat, și-i trimit pe ei să facă norma de amenzi. Dar în ce țară trăim? Unde suntem?

Lucrurile acestea trebuie să înceteze odată și odată.

Și cred că și în Ministerul Afacerilor Interne trebuie să se înțeleagă acest lucru. Că nu... s-au schimbat și vremurile, se mai schimbă și oamenii. Nu mai putem merge ca înainte, cu plan de amenzi.

Vă mulțumesc.

Și vă rog să votați cu toată încrederea acest proiect.

În Franța - îi spun stimatului coleg - să știți că un proiect similar a redus consistent numărul victimelor.

Și dacă ne place să ne uităm la țările civilizate, haideți să ne uităm și la acele proiecte care au dat rezultate bune!

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Bende Sándor.

Domnul Bende Sándor:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Este regretabil faptul că anual mor circa 2.000 de persoane pe șoselele României. Nu suntem și nu putem fi de acord cu acest lucru. Pentru că dacă ne uităm, la un simplu calcul, asta înseamnă că pe șoselele României, anual, dispare câte o comună, câte o localitate mai mică.

Dar ce s-a întâmplat în ultimii 30 de ani, în România? Nu s-a făcut prevenție. S-a făcut doar corecție. Am mărit amenzile, am mai înăsprit legile, iar decesele au rămas.

Din punctul meu de vedere, simplul fapt că va circula o mașină pe șoselele României, care este inscripționată așa cum scrie în lege, așa cum dorim, că acea mașină este o mașină a unei instituții a statului român, eu cred că aceasta este o prevenție, o măsură preventivă și benefică; pe de altă parte, să nu confundăm instituțiile statului român cu cei care încalcă legea, cu cei care vor să încalce legea, cei care desconsideră legea.

Nu putem să-i lăsăm pe polițiștii rutieri să stea ascunși exact așa cum stau ascunși cei care, cu bună știință, încalcă legea.

Nu puteam să îi confundăm cu acești oameni. Și chiar de aceea eu consider că trebuie să fie vizibili, trebuie să fie corecți și cinstiți, pentru că doar așa - și din punct de vedere corectiv, aceasta este o regulă corectă - doar așa vom putea ca pe viitor să reducem acest număr de decese care se întâmplă în zilele noastre pe șoselele din România.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Ionuț Moșteanu.

Domnul Liviu-Ionuț Moșteanu:

Dacă veți vota acest proiect, România se va transforma oficial în cel mai mare circuit de raliu și ar fi o inconștiență din partea voastră, stimați colegi, să faceți acest lucru.

Vă reamintesc ce a spus și colegul meu mai devreme. Anul trecut au murit 446 de oameni pe șoselele României, în accidente produse de viteza excesivă - pe locul 2. Doar indisciplina pietonilor a fost pe locul 1.

Au luat o astfel de măsură și în Bulgaria, acum câțiva ani. Stăteau la pândă. Și au zis: ce facem? Hai să nu-i mai lăsăm!

Au crescut accidentele cauzate de viteza excesivă, s-au dublat. Mai mult decât s-au dublat.

Veți vedea, și voi veni în fața dumneavoastră în câteva luni de zile și vă voi arăta statisticile din România, dacă această lege trece, veți fi părtași la omoruri pe șoselele patriei.

Vă rog să fiți responsabili!

Dacă doriți să faceți prevenție... (Vociferări)

Dacă doriți să faceți prevenție, rugați Guvernul, puneți Guvernul pe care de fapt îl controlați, să pună camere fixe în punctele negre. În acele puncte în care se întâmplă cele mai multe accidente. Este singura măsură de prevenție care poate stopa accidentele.

Haideți să fim responsabili. Gândiți-vă un pic la oamenii care pleacă în fiecare dimineață de acasă cu mașina și haideți să nu votăm acest proiect de lege. Ar fi o iresponsabilitate.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Domnul Florea Damian.

Domnul Damian Florea:

Dragi colegi,

Am auzit de la acest microfon cuvinte precum "prevenție", am auzit aici spunându-se sau citând din statistici că mor oameni pe șoselele din România, pe străzile din România, în număr foarte mare.

Dar să știți că nu numai viteza cauzează aceste lucruri, ci și faptul că legislația noastră este permisivă în acest domeniu.

Și am făcut câteva interpelări către Ministerul Afacerilor Interne, chiar cu câțiva ani în urmă, chiar mai mulți ani în urmă, în care spuneam că există pe șoselele din România mașini cu volanul pe dreapta și ceream să se caute soluții pentru interzicerea acestor mașini. Pentru că la noi, circulația, după cum știți, este reglementată altfel.

Și mi s-a răspuns că Uniunea Europeană nu ne dă voie, acquis-ul comunitar și așa mai departe.

Haideți, împreună, există un proiect, colegi de-ai mei au depus sau încearcă să depună un proiect de lege cu privire la aceasta. Haideți împreună să depunem eforturi. Când vorbim despre prevenție, când vorbim despre oameni care mor pe șosele, să luăm în considerare și acest lucru.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Nu mai sunt alte intervenții.

Trecem la dezbaterea proiectului de lege.

Avem 3 amendamente admise și unul respins.

Dacă doriți să-l susțineți pe cel respins, vă rog să o faceți și să mă anunțați, urmărind amendamentele admise.

Dacă la nr. crt. 1 sunt obiecții? Nu. Adoptat.

La nr. crt. 2, obiecții? Nu sunt. Adoptat.

La nr. crt. 3. Sunt obiecții?

Domnul Drulă.

Domnul Cătălin Drulă:

Da. Încep cu alin. (4) care, în forma inițiatorilor, introducea obligativitatea ca radarele să fie montate pe autovehicule inscripționate cu "Poliția". Acum trebuie să fie poziționate și vizibil, iar dispozitivele de tip pistol, de care vorbeam, nu pot fi folosite la mai mult de 10 m de autovehicul. Deci polițistul va trebui să demonstreze și că nu era la 11 m distanță de autovehicul, în momentul în care a măsurat viteza unui contravenient.

Vă propun să supuneți votului acest amendament care practic înseamnă că punem clopoței pisicii.

Și, ca să fac o comparație cu ce s-a spus aici, e ca și cum am avea foarte multe furturi în România, nu scad de ani de zile, așa că mai bine să-și pună polițiștii niște pene pe spate și niște clopoței, că poate scad furturile. Așa e și aici cu morții și cu cei care nu respectă legea.

Deci la alin. (4), vă rog să supuneți votului amendamentul admis.

Iar eu vă rog, dragi colegi, să votați împotriva lui. (Vociferări.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Bun. Avem propunerea de la nr. crt. 3 alin. (4), dar este...

(Domnul deputat Florin-Claudiu Roman solicită să ia cuvântul pe procedură.)

Este în raport, este un amendament admis pe care domnul coleg de la USR ne solicită să-l supunem votului, da? Este un amendament admis, da?

Vă rog. Vot, vă rog.

Imediat, domnule Roman, imediat. (Vociferări.)

108 voturi pentru, 18 voturi împotrivă și 6 abțineri.

Domnul Roman, vă rog.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Cred că fiecare dintre noi, că e la început, că are mai multe mandate de parlamentar, știe că unul dintre instrumentele noastre de lucru, în Parlament, este amendamentul.

Regulamentul nostru spune că atunci când ai amendamente respinse poți să vii să ți le susții în plen.

În condițiile în care nu depui amendamente, să vii în plen, să ne spui cum ar fi trebuit să facă inițiatorii și așa mai departe eu consider că e o lipsă de respect față de colegii care au avut capacitatea și bunul-simț de a depune amendamente.

Deci rugămintea este, doamnă președinte, să supuneți votului dacă sunt amendamente respinse. Nu închipuiri și povești ale unui coleg care vine să ne spună de nu știu ce alineat.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Potrivit Regulamentului... (Aplauze.)

Stimați colegi... (Aplauze.) aplaudați degeaba.

Potrivit Regulamentului, la vot intră, într-o anumită ordine, amendamente: admise, respinse și cele de tehnică legislativă, de corelare, cele gramaticale, da?

Deci noi, potrivit Regulamentului - nu este prima dată când facem acest lucru în Parlament - putem... orice coleg de aici poate să ceară, să solicite să supun votului un amendament, fie el admis, chiar dacă nu-i aparține, este regulamentar.

Vă mulțumesc.

Mai aveți?

Vă rog.

Domnul Cătălin Drulă:

Mulțumesc, doamnă vicepreședinte.

Așa e, aveți dreptate. Aceasta este interpretarea corectă a Regulamentului.

Ca să avem și o predictibilitate, mai am două amendamente admise pe care vreau să vă rog să le supuneți votului și, evident, eu susțin respingerea lor.

Este vorba de alin. (6) care prevede presemnalizarea prin panouri a mașinilor-radar, așa cum spuneam, în funcție de categoria drumului - drum național - administrator CNAIR, drum județean, administrator - Consiliul Județean, drum... stradă, în oraș, administrator - primăria. Va trebui montat un panou între 500 și 1000 de metri față de locul unde e poziționată mașina-radar.

Deci închipuiți-vă, nu știu, un bulevard care are 5 km. Trebuie, la momentul în care cineva vrea să pună la jumătatea bulevardului, adică poliția, un echipaj al Poliției Rutiere vrea să măsoare viteza, trebuie montat un panou. Dacă este o altă stradă, mai mică, trebuie montat alt panou. Poliția trebuie să sune la primărie, să monteze un panou - Atenție, că urmează un radar!

E absolut ridicol. Nu era nici în forma inițială, nu s-a discutat nici la Senat acest amendament. N-are nicio legătură cu mașini inscripționate, neinscripționate. Aceasta este o prevedere extra..., cum să zic, am pus pe steroizi proiectul, în rău.

Deci vă solicit și solicit și colegilor să fim responsabili și să eliminăm acest amendament.

Încă o dată, alin. (6).

Mulțumesc.

O să merg să votez...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Cătălin Drulă:

... și apoi o să vin să-l susțin pe ultimul.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Supun votului dumneavoastră amendamentul admis din raport, de la nr. crt. 3 alin. (6).

Vot, vă rog.

112 voturi pentru, 17 voturi împotrivă, două abțineri, un coleg fără opțiune. Adoptat.

Și ultimul amendament pe care vreți să-l supunem votului?

Domnul Drulă.

Domnul Cătălin Drulă:

Da, mulțumesc.

Este alin. (8). Aici e vorba pur și simplu de tehnică juridică. Se interzice constatarea contravențiilor prevăzute la alin. (3) cu ajutorul dispozitivelor radar, cu încălcarea prevederilor alin. (4) și alin. (6).

Acele două alineate prevăd deja ce trebuie respectat. Deci e ca și cum am da un articol de lege, art. 2 - "Se va respecta art. 1". Este efectiv ilogic și dovedește ce am spus, că s-a dezbătut pe repede înainte. Probabil n-au fost făcute de juriști, ci repede, pe genunchi, aceste amendamente.

Măcar acesta ar trebui respins, pentru că nu respectă normele legislative și predictibilitatea prevăzută în Constituție pentru lege, alin. (8). (Vociferări.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Supun votului dumneavoastră amendamentul admis din raport, de la nr. crt. 3 alin. (8).

Vot, vă rog.

118 voturi pentru, 15 voturi împotrivă, 3 abțineri. Adoptat.

Dacă la nr. crt. 3 mai sunt alte obiecții? Dacă nu, adoptat.

Proiectul...

Pe procedură, domnule Bichineț? Sau amendament, susțineți ceva?

Domnul Corneliu Bichineț:

Stimată doamnă președinte,

Obișnuiesc să fiu foarte atent la dezbateri. Și am să fiu cât se poate de politicos, pentru că astăzi conduceți dumneavoastră ședința. Dacă ar fi condus-o domnul Vlase, dar și-a găsit vocația în altă parte, poate aș fi fost mai dur în exprimare.

Vreau să vă spun că atitudinea dumneavoastră concesivă, elastică este neproductivă.

Dacă aceste amendamente au fost trecute prin furcile caudine la 5 comisii și au fost acceptate, are rost să le mai dezbatem încă o dată aici, pentru a fi...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc, domnule Bichineț.

Domnul Corneliu Bichineț:

... iar acceptate?

Și a doua chestiune.

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Cred că n-ați fost atent.

Vă mulțumesc din suflet.

Domnul Corneliu Bichineț:

A doua chestiune.

Vă rog să...

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog. Vă rog, da.

 

Domnul Corneliu Bichineț:

... ascultați.

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog.

Domnul Corneliu Bichineț:

Trebuie să fac o apreciere.

USR este partid de opoziție - și cred că v-ați convins de treaba aceasta -, PNL este și el partid de opoziție, și PMP, partid de opoziție.

Vine un coleg al nostru de la PNL cu un proiect de lege, și opoziția formată din 3 partide nu poate să-l susțină.

De asta PSD cred că o să conducă 100 de ani, stimați colegi. (Vociferări. Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnule Bichineț, să știți că am invocat prevederile regulamentare, apropo de articolele admise care trebuie supuse votului. O să vă rog să-l mai citiți din când în când.

Am terminat dezbaterea proiectului de lege. Acesta merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 27 mai 2020, 12:41
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro