Plen
Ședința Camerei Deputaților din 5 iulie 2018 (sesiune extraordinară)
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.117/17-07-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-09-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 05-07-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 5 iulie 2018 (sesiune extraordinară)

6. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.299/2007 privind sprijinul acordat românilor de pretutindeni (PL-x 350/2017). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 350/2017

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

Și ultimul proiect, înainte de Codul administrativ.

5. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 299/2007 privind sprijinul acordat românilor de pretutindeni; caracter ordinar; PL-x 350/2017.

Doamna ministru Natalia Intotero.

Vă rog, doamnă ministru.

La restul nu mai avem rapoarte, stimați colegi, să știți.

Doamna Natalia-Elena Intotero (ministrul pentru românii de pretutindeni):

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimate doamne,

Stimați domni parlamentari,

Inițierea acestui proiect de lege este motivată de necesitatea armonizării dispozițiilor legale în domeniul românilor de pretutindeni cu situația actuală existentă în comunitățile românești și de dorința de eficientizare a activității Ministerului pentru Românii de Pretutindeni.

Prin inițierea acestui act normativ se aduc mai multe modificări, între care aș aminti: Ministerul pentru Românii de Pretutindeni va detașa personal care va îndeplini în serviciul exterior al MAE atribuțiile gradului diplomatic de atașat pentru comunitățile românești din străinătate.

De asemenea, se vor acorda burse de studiu, în vederea aprofundării cunoștințelor de limbă română și pentru afirmarea identității.

În contextul menționat, Ministerul pentru Românii de Pretutindeni își va consolida rolul important, ca partener pentru orice asociație sau organizație care propune proiecte sau poate aduce rezultate concrete pentru comunitățile românești din afara granițelor.

Vreau să le mulțumesc tuturor colegilor parlamentari din comisiile de specialitate pentru implicarea în realizarea acestor modificări foarte importante pentru comunitățile de români din afara granițelor.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, doamnă ministru.

Avem raport comun - Comisia pentru buget și Comisia pentru comunitățile din afara granițelor.

Comisia pentru buget, vă rog, prezentați raportul.

Domnul Vasile Cocoș:

Mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare afirmarea și promovarea identității culturale, lingvistice și religioase a comunităților românești; facilitarea procesului de reintegrare a cetățenilor români cu reședința în străinătate, care se reîntorc în țară; extinderea ariei de acordare a unor drepturi românilor din afara granițelor țării.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, membrii celor două comisii prezenți la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților, spre dezbatere, raportul comun de adoptare a Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 299/2007 privind sprijinul acordat românilor de pretutindeni, cu amendamentele admise prezentate în Anexa nr. 1.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Dezbateri generale.

Grupul USR, domnul Dobrovie.

Se pregătește domnul Codreanu.

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Ar fi putut să fie o inițiativă bună această lege atât de necesară, de susținere a românilor de pretutindeni. Este, practic, legea-cadru care reglementează finanțarea și sprijinul acordat românilor de pretutindeni.

Din păcate, însă, sunt anumite lucruri bune și sunt anumite lucruri mult mai puțin bune.

Unul dintre lucrurile deloc bune este înființarea unei noi agenții, o agenție despre care nu ni se explică ce rol are, ce va face concret, de unde vor veni resursele, de ce este, practic, paralelă cu ministerul, având cam aceleași funcții. Se numește Agenția pentru Cercetare, Strategie și Sprijin pentru Diaspora. Aceasta va funcționa în cadrul MRP, în subordinea MRP, dar până în momentul de față, dacă tot vorbim despre strategie și cercetare, nu avem nici până acum o mapare a comunităților de români din afara granițelor. Nu știm câți români sunt efectiv în afara granițelor. Avem un studiu OECD care încă nu a fost făcut public și nu știm efectiv câți români sunt în afara granițelor.

Deci despre ce strategii vorbim, despre ce studii vorbim?

Mai mult decât atât, constat faptul că în această lege discutăm din nou despre Congresul Românilor de Pretutindeni și Consiliul Românilor de Pretutindeni.

Așa cum am avertizat, aceste consilii și congrese nu se vor organiza nici anul acesta - nu s-au organizat nici anul trecut. De ce? Pentru că metodologia privind organizarea acestor organisme a fost redactată defectuos de către PSD și PMP.

Ca urmare, nici în acest an, probabil, nu vom avea un congres al românilor de pretutindeni și acest for nu va avea un rol serios în ceea ce înseamnă reprezentarea diasporei.

Revenind la lege. Nu ne dorim noi paralelisme. Deja avem o problemă cu paralelismele - centre comunitare, centre de informare, centre culturale sau ICR-urile. Acum avem paralelisme între această agenție, pentru strategie și sprijin pentru diaspora și MRP.

Nu se justifică această agenție, nu am primit nicio explicație de ce este ea necesară, de ce vor fi finanțate noi salarii și noi posturi pentru o agenție care nu are clar stabilite niște obiective cuantificabile. Mai mult decât atât, nu se precizează niciun buget. Astfel încât, am solicitat, am propus, ca amendament, ca această agenție să nu fie înființată. Voi susține amendamentele respinse.

Doar atât mai vreau să spun. Chiar dacă unele amendamente au fost acceptate și putea să fie o lege bună, din păcate s-au strecurat și lucruri pe care nu le putem accepta.

Ca urmare, USR se va abține la acest vot.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule coleg.

Domnul Codreanu.

Domnul Constantin Codreanu:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Distinși colegi,

Este un proiect de lege extrem de important, și pentru noi, ca stat român, și pentru românii din afara granițelor țării.

A fost un proiect pe care l-am discutat aproape un an în Comisia pentru comunitățile de români din afara granițelor țării, pentru că au existat foarte multe amendamente care au venit din partea colegilor, care au venit din partea organizațiilor nonguvernamentale din afara granițelor, care îi reprezintă pe etnicii români și pe cetățenii români, și concluzia este una simplă: nimic nu este perfect. Sigur, sunt lucruri care sunt perfectibile, sunt lucruri care pot fi îmbunătățite, drept dovadă voi da citire unor amendamente care au fost respinse în cele două comisii. Cu toate acestea, după lungile dezbateri pe care le-am avut în comisie, în ambele comisii am ajuns la un numitor comun.

Vreau să le mulțumesc colegilor din Comisia pentru comunitățile de români din afara granițelor țării, colegilor de la Comisia pentru buget, finanțe, reprezentanților Ministerului pentru Românii de Pretutindeni și să exprim o satisfacție că reușim în această sesiune extraordinară să facem un pas înainte, într-o relație bună pe care s-o avem cu românii din afara granițelor țării, care va culmina, sper eu, săptămâna viitoare, cu un nou proiect de lege, cel privind instituirea centrelor comunitare în afara României.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Grupul PNL, domnul Andrei Gheorghe.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Și pentru noi, pentru Partidul Național Liberal, problema românilor din afara granițelor prezintă un rol extrem de important. Evident, Guvernul are datoria de a-i susține, prin toate eforturile posibile, și aici este nevoie de o politică conjugată între putere și opoziție, în ceea ce privește aspectul apărării drepturilor românilor din afara granițelor și mai ales a păstrării identității românești.

Cred că ar trebui ca noi, toți, cei care reprezentăm aici România, ținând cont că acești români din afara granițelor sunt parte integrantă a națiunii române, să renunțăm la abordările electoraliste, în raport cu românii din afara granițelor, și să avem o strategie pe termen lung care să permită cuplarea lor la viața socială, economică, culturală a României și, de ce nu, atragerea lor către România, mai ales ținând cont că ne confruntăm și cu o criză a forței de muncă, ținând cont de provocările cu care se confruntă minoritățile românești din afara granițelor.

Și aici profit de prezența doamnei ministru și chiar aș dori să o întreb cum i se pare dumneaei că se comportă statul vecin, Ucraina, cu românii din regiunea Cernăuți și de pe teritoriul Ucrainei. Să ne spună și nouă cum vede Domnia Sa abuzurile la care sunt supuși românii și ce părere are despre recentul scandal de la Cernăuți, cu centrul românesc "Eudoxiu Hurmuzachi" și cu intervențiile în forță ale autorităților ucrainene? Eu cred că astfel de chestiuni ar trebui să joace un rol esențial atât pe agenda Ministerului Afacerilor Externe, cât și a Ministerului pentru Românii de Pretutindeni.

Și cred că avem nevoie de mai multă fermitate, dar și de pragmatism, în ceea ce înseamnă apărarea drepturilor românilor din afara granițelor și protejarea intereselor lor și a acestor elemente de identitate fundamentală pe care noi, românii de aici, de la București și din teritoriul național al României, avem obligația să le protejăm, să le apărăm și să le întărim.

Eu, sincer, chiar vă rog ca ministerul dumneavoastră să facă mai mult pentru apărarea acestor români și să nu mai permită înjosirea, umilirea, batjocorirea românilor autohtoni din nordul Bucovinei sau din alte părți. Sunt lucruri care mi se par total de netolerat și stau și mă întreb: alte state, din zona noastră, dacă ar fi pățit astfel de situații, astfel de forme de represiune, cum ar fi reacționat și care ar fi fost punctele lor de vedere? Pe undeva, mi se pare că lipsesc acea fermitate și acea demnitate care ar fi foarte necesare în tratarea problemei românilor din afara granițelor.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Domnul Varujan Pambuccian, vă rog.

Domnul Varujan Pambuccian:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Ca întotdeauna, Grupul parlamentar al minorităților naționale sprijină sau este coautor al unor asemenea inițiative.

Noi considerăm că ar trebui să ajungem măcar la nivelul în care România interbelică sprijinea comunitățile românești din afara granițelor. Și, când spun lucrul acesta, mă gândesc la o perioadă în care România construia școli, ridica biserici pentru românii care locuiau în afara granițelor ei și se învrednicea ca limba și identitatea națională a acestor oameni să nu se piardă.

Antevorbitorul meu făcea vorbire despre lucruri incalificabile care s-au petrecut la Centrul "Eudoxiu Hurmuzachi". Am fost și eu, îi cunosc pe românii din Bucovina foarte bine și, într-adevăr, ar fi trebuit să existe o reacție din partea României la toate lucrurile acestea care s-au petrecut, o reacție fermă, mai ales că aici vorbim de păstrarea identității naționale a unor comunități care nu sunt minorități naționale doar, ci sunt populații autohtone, în locurile pe care le locuiesc.

Repet, vom sprijini ferm inițiativa aceasta, în totalitatea grupului nostru, și sperăm să avem parte de cât mai multe asemenea inițiative pentru românii din afara granițelor.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și ultimul vorbitor, Grupul PSD, doamna ministru Natalia Intotero. Vă rog.

Doamna Natalia-Elena Intotero:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Așa cum ați afirmat, domnule președinte Codreanu, este o lege foarte importantă pentru românii de pretutindeni, o lege care a fost analizată, dezbătută și îmbunătățită timp de aproape un an de zile.

Aș vrea să răspund întrebării vizavi de etnicii din Ucraina.

Ca atribuție a Ministerului pentru Românii de Pretutindeni, am să vă spun ceea ce reușim noi și am reușit să facem în Ucraina.

În primul rând, anul acesta vom deschide un centru de informare la Slatina - Solotvino. Proiectul este în curs de desfășurare și sperăm noi ca până în luna august să fie finalizat.

De asemenea, prin sprijinul dumneavoastră, am reușit să trecem ordonanța de urgență prin intermediul căreia aproximativ 1.000 de elevi de clasele I, etnici români din Ucraina, să poată beneficia de sprijin financiar, de burse pentru păstrarea identității cultural-lingvistice, și 300 de stagii de perfecționare pentru cadrele didactice.

Există multe proiecte depuse de etnicii noștri din Ucraina, în vederea susținerii mass-mediei în limba română și a multor activități cultural-educative. Dumneavoastră aveți posibilitatea de a ne sesiza cu întrebări, interpelări și vi le vom pune la dispoziție toate aceste proiecte.

Cât privește situația de securitate a etnicilor noștri, suntem preocupați și suntem într-o strânsă legătură și colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe, aceasta fiind atribuția lor.

Vizavi de înființarea acestei noi agenții, în cadrul Ministerului pentru Românii de Pretutindeni, practic s-a creat cadrul legal, urmând a identifica posibilitățile financiare.

Vreau să vă aduc la cunoștință că, în momentul de față, Ministerul pentru Românii de Pretutindeni gestionează o problematică a românilor din afara granițelor, un număr aproximativ de 10 milioane de români, iar ministerul are un număr de 64 de angajați plus cabinetele demnitarilor.

Având în vedere că în afara granițelor avem o a doua Românie, rolul acestei agenții este acela de a-i veni în sprijin, prin crearea de politici sectoriale, de strategii care, alături de dumneavoastră, de distinșii reprezentanți ai Parlamentului României, să încercăm să venim în fața acestora cu cele mai bune soluții, cu cele mai bune proiecte pentru păstrarea identității culturale, lingvistice și religioase.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, doamnă deputat.

Mergem la raport. Avem 45 de amendamente admise și 26 de amendamente respinse.

Dacă la titlul legii...

Vom merge în pachet de câte 5, în funcție de ...

Da, domnule Dobrovie, doriți să interveniți? Nu. Bun.

La titlul legii dacă sunt intervenții? Nu.

La art. I dacă sunt intervenții? Nu.

De la 3 marginal până la 10 dacă sunt intervenții, la amendamentele admise? Nu.

De la 11 până la 20 dacă sunt intervenții la amendamentele admise? Nu.

De la 21 până la 30, la amendamentele admise, dacă sunt intervenții? Nu.

De la 31 până la 40 dacă sunt intervenții? Nu.

De la 41 până la 50, intervenții? Nu.

Rămâne la votul final.

Mulțumesc.

Înainte de ...

(Domnul deputat Matei-Adrian Dobrovie solicită să ia cuvântul.)

Domnule Dobrovie, vă rog.

Păi, am întrebat dacă sunt intervenții. Am mers pe amendamente... Păi, la admise. Deci la amendamentele admise dacă nu sunt intervenții, la revedere! Mergem pe amendamentele admise. (Vociferări.)

Păi, s-a închis! Păi, s-a închis! Încă o dată, dacă ...

Vă rog, domnule coleg. Vă rog. Eu nu v-am întrerupt.

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

La respinse. Un singur amendament, dacă-mi dați voie?

Domnul Florin Iordache:

Dacă s-a finalizat?

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Stați puțin! Marginal 26...

Domnul Florin Iordache:

Domnule coleg, eu v-am întrebat așa... La amendamentele admise le-am parcurs de la 1 la 45 și am întrebat: "Dacă la amendamentele admise de la numărul...la numărul aveți intervenție?".

Domnule coleg, și, să zicem, la amendamentele admise, la poziția 30, dumneavoastră aveați intervenție. Spuneați: "Domnule, la amendamentul de la poziția 30 noi avem amendamentul respins". Supuneam la vot. Dar, dacă dumneavoastră nu ați avut nicio intervenție? V-am întrebat. Se merge pe amendamentele admise.

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Ați spus "admise"! Acum suntem ...

Domnul Florin Iordache:

Admise!

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Acum discutăm despre respinse.

Domnul Florin Iordache:

Încă o dată, dacă la amendamentele admise nu a fost nicio intervenție, despre ce discutăm?

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Am amendament respins!

Încă o dată. Amendament respins, marginal 26, ultima pagină din raport.

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Deci marginal 26, ultima pagină din raport. După art. 14 se introduce un nou articol, acela, art. 141. Și eu spun: art. 141 se elimină. Și anume, este exact vorba despre acea agenție despre care discutam, Agenția pentru Cercetare, Strategie și Sprijin pentru Diaspora, denumită în continuare "agenția", cu personalitate juridică, în subordinea MRP.

Considerăm că această agenție nu-și are rostul, nu sunt definite obiectivele, nu este definit niciun buget. Este, practic, o structură care parazitează, care este paralelă cu MRP și solicităm eliminarea acesteia.

Vă rog să supuneți la vot.

Domnul Florin Iordache:

Deci, domnule coleg, pentru a nu continua dezbaterile... Voi supune la vot, fără îndoială, dar, vă rog, pentru viitor, dacă la un raport cu amendamente admise nu sunt intervenții și am luat articol cu articol, pentru viitor...

N-am o problemă, și dumneavoastră, și domnului Codreanu vă dau cuvântul. Dar, dacă la amendamentele admise n-aveți intervenții, s-a terminat! Neavând intervenție la amendamentele admise, amendamentele... Încheiem!

Supun votului amendamentul dumneavoastră.

Cine este pentru? Să înceapă votul. Este un amendament respins al colegului nostru.

38 de voturi pentru, 81 de voturi împotrivă, două abțineri. A fost respins.

Domnule Codreanu, vă rog, aceeași situație, pentru a nu perpetua. Dar, vă rog, fiți mai atent. Când eu am parcurs un raport, despre ce vorbim?

Domnul Constantin Codreanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Învățăm și noi din mers, fiind la primul mandat.

Deci marginal 7. Încep cu un amendament care este pentru mine extrem de important, ca fost bursier al statului român.

Deci, după art. 5 se introduce un nou articol, art. 51, care va avea următorul cuprins: "Românii de pretutindeni, bursieri ai statului român, beneficiază gratuit, dacă este cazul, de un an pregătitor pentru adaptarea la sistemul educațional din România".

Am constatat necesitatea unui astfel de amendament, după discuțiile pe care le-am avut în comunitățile noastre istorice - Serbia fiind unul dintre cazuri -, acolo unde existau etnici români care nu cunoșteau, nu erau pregătiți pentru a intra direct în sistemul educațional românesc.

Domnul Florin Iordache:

Bun.

Supun votului acest amendament al dumneavoastră.

Cine este pentru? Mulțumesc.

Mai aveți altul?

Stați puțin, să anunț votul! Numai puțin, domnule coleg!

Deci a fost respins cu 75 de voturi împotrivă, 50 de voturi pentru, două abțineri. A fost respins.

Mai aveți vreun amendament?

Domnul Constantin Codreanu:

Da. "Elevii și studenții pot repeta anul, ca bursieri, o singură dată pe toată durata școlarizării. Bursele pot fi anulate în cazul desfășurării de către beneficiarii acestora a unor activități împotriva statului român sau a intereselor acestuia, precum și împotriva comunităților românești din afara frontierelor României". Este același marginal 7.

Domnul Florin Iordache:

Supun votului acest amendament respins.

Amendament respins - să înceapă votul.

A fost respins și acesta. 25 de voturi pentru, 78 de voturi împotrivă, 21 de abțineri.

Domnul Constantin Codreanu:

Tot la marginal 7, alin. (8): "Acordarea burselor și procedura de selecție a persoanelor care vor beneficia de acestea, precum și modalitatea de adaptare a programelor de studii la nevoile specifice ale românilor de pretutindeni, vor fi coordonate de Ministerul pentru Românii de Pretutindeni, prin Institutul «Eudoxiu Hurmuzachi» pentru românii de pretutindeni".

Domnul Florin Iordache:

Amendament respins. Să înceapă votul.

49 de voturi pentru, 74 de voturi împotrivă, două abțineri. A fost respins.

Domnul Constantin Codreanu:

Marginal 10 este un amendament care are legătură directă cu acea agenție care este creată pentru a sprijini activitatea Ministerului pentru Românii de Pretutindeni și face referire inclusiv la fondurile care pot fi accesate pentru funcționarea acesteia, respectiv - "Fondurile pentru funcționarea MRP, pentru sprijinul material și realizarea proiectelor destinate românilor de pretutindeni se asigură de la bugetul de stat. Totodată, MRP poate utiliza, în vederea realizării obiectivelor sale, fonduri europene pe care le poate accesa, precum și orice altă sursă atrasă, inclusiv donații."

Domnul Florin Iordache:

Amendament respins. Să înceapă votul.

31 de voturi pentru, 77 de voturi împotrivă, 18 abțineri. Respins.

Domnul Constantin Codreanu:

Un amendament asumat de întreaga Comisie pentru comunitățile de români din afara granițelor țării, care are ca scop fortificarea statutului Ministerului pentru Românii de Pretutindeni - altfel spus - "MRP participă, în coordonare cu MAE, la negocierea tratatelor și a altor documente internaționale care au incidență asupra domeniului «români de pretutindeni»".

Domnul Florin Iordache:

Da. Să înceapă votul. Amendament respins.

82 de voturi împotrivă, 42 de voturi pentru. Respins.

Domnul Constantin Codreanu:

Penultimul, și anume, marginal 17 - "Proiectele, programele sau acțiunile proprii în sprijinul comunităților românești din străinătate sunt derulate de către MRP în mod independent sau în cooperare cu alte autorități sau instituții publice ori private, persoane fizice sau juridice din țară sau din străinătate, în condițiile legii."

Domnul Florin Iordache:

Supun votului amendamentul respins.

44 de voturi pentru, 81 de voturi împotrivă, 4 abțineri. Respins.

Domnul Constantin Codreanu:

Și ultimul amendament - cred eu, cel mai important dintre toate cele prezentate mai sus - este amendamentul, dacă îmi permiteți să fac precizarea, elaborat împreună cu peste 100 de organizații nonguvernamentale din afara României, care îi reprezintă pe etnicii români din diverse state.

Deci avem marginal 23 - "Beneficiarii sprijinului prevăzut prin prezenta lege trebuie să nu desfășoare sau să nu fi desfășurat activități contrare intereselor statului român și/sau a românilor de pretutindeni și să nu aibă colaborări sau finanțări de la entități asociate cu astfel de activități."

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Să înceapă votul. Amendament respins.

46 de voturi pentru, 84 de voturi împotrivă, 5 abțineri. A fost respins.

Domnul Constantin Codreanu:

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Dacă sunt alte intervenții?

(Domnul deputat Cătălin Drulă solicită să ia cuvântul.)

Da, vă rog.

Dacă invocați procedura, spuneți și articolul, iar dacă invocați modul de a conduce vă rog să citiți Regulamentul nostru.

Vă rog.

Domnul Cătălin Drulă:

Art. 108, privind dezbaterea amendamentelor; trebuie să puneți în discuție și amendamentele admise, și amendamentele respinse. Ele pot fi la seturi de articole diferite. Deci poate exista un articol în lege care nu are decât amendamente respinse. Iar după ce amendamentele respinse sunt votate și dacă niciunul dintre amendamentele respinse nu este acceptat sau votat în plen, trebuie să supuneți votului și forma inițială a articolului, pentru că plenul poate opta să voteze împotriva articolului ca atare, caz în care se șterge articolul din lege.

Domnul Florin Iordache:

Domnule coleg,

Asta am făcut!

Eu am avut intervenția procedurală... n-ați fost atent...

Deci dacă eu am întrebat de la articolul la articolul și nu a fost nicio intervenție, despre ce vorbim?

Să fie mai atenți...!

Mulțumesc. S-a încheiat dezbaterea.

(Domnul deputat Matei-Adrian Dobrovie solicită să ia cuvântul.)

Ați mai găsit ceva? (Râsete.)

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Deci dumneavoastră ați pus în discuție doar dezbaterea amendamentelor admise, cele respinse....

Domnul Florin Iordache:

Domnule coleg,

O lege are amendamente admise și eu am discutat articol cu articol și v-am întrebat dacă aveți vreo intervenție. Nu ați avut intervenție!

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Deci nu am avut intervenții la amendamentele admise. La respinse aveam... amendamente respinse. Deci este simplu! Întâi se iau amendamentele admise și apoi cele respinse.

 

Domnul Florin Iordache:

Nu se poate, domnule coleg. Haideți să citim!

 

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Nu...

Domnul Florin Iordache:

Nu vreți să citim. Mulțumesc. S-au terminat dezbaterile.

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Haideți să mai susținem un amendament...

Domnul Florin Iordache:

Haideți, vă rog...

A mai găsit ceva...

Dar vă rog eu, de acum...

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Deci marginal 4... știu că vă place...

Domnul Florin Iordache:

Nu-mi place, domnule...

Îmi place să citim!

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Marginal 4 - "... au dreptul de a studia limba română sau în limba română în România, precum și de a studia limba română în străinătate și în țările de reședință, la toate nivelurile și formele de învățământ...".

Vă reamintesc că a existat o ordonanță a Guvernului, din care lipsea această mențiune și se preciza doar că se studiază în limba română, ceea ce practic, în Ucraina, unde, de exemplu, avem școli de limba română, era mult mai restrictiv.

Vă rog să supuneți votului acest amendament, 4 marginal de la respinse, art. 5 alin. (1).

Domnul Florin Iordache:

Da. Supun votului amendamentul respins.

Vă mulțumesc. Treceți în bancă!

Vă mulțumesc! Am încheiat! (Vociferări.)

38 de voturi pentru, 76 de voturi împotrivă, 4 abțineri. Și acest amendament a fost respins.

Vă rog, mai citiți Regulamentul nostru!

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 20 septembrie 2019, 2:42
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro