Plen
Ședința Camerei Deputaților din 22 octombrie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.152/31-10-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 22-10-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 22 octombrie 2018

16. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.36/2018 pentru completarea art.4 din Ordonanța Guvernului nr.45/1997 privind înființarea Societății Comerciale "Compania națională de transporturi aeriene române - TAROM" - S.A. (PL-x 376/2018). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 376/2018

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

Bun. Până se multiplică cele două modificări la Legea spălării banilor, mergem cu următorul.

24. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 36/2018 pentru completarea art. 4 din Ordonanța Guvernului nr. 45/1997 privind înființarea Societății Comerciale "Compania națională de transporturi aeriene române - TAROM" - S.A.; PL-x 376/2018; caracter ordinar.

Guvernul?

Vă rog, domnule secretar de stat.

Domnul Ovidiu Marcel Sîrbu (secretar de stat, Ministerul Transporturilor):

Mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de Ordonanță de urgență are ca obiect completarea art. 4 din Ordonanța Guvernului nr. 45 din 1997 privind înființarea Societății Comerciale "Compania națională de transporturi aeriene române - TAROM" - S.A., aprobată cu modificări, prin Legea nr. 136 din 1998, cu modificările ulterioare, prin introducerea unor noi alineate, care să prevadă obiectivul companiei - desfășurarea activităților de transport în condiții de siguranță, securitate și eficiență, respectiv, modul de construcție și aprobare a bugetului pe perioada cât statul este acționar majoritar, societatea fiind exceptată de la aplicarea prevederilor O.U.G. nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici sau majoritari.

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Comisia pentru transporturi?

Domnule președinte, vă rog.

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

În conformitate cu prevederile art. 95 și art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru transporturi și infrastructură a fost sesizată, spre dezbatere și avizare în fond, cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 36/2018 pentru completarea art. 4 din Ordonanța Guvernului nr. 45/1997 privind înființarea Societății Comerciale "Compania națională de transporturi aeriene române "TAROM" - S.A.

Potrivit prevederilor art. 75 din Constituția României, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Proiectul de lege privind aprobarea ordonanței de urgență a fost adoptat de Senat, în ședința din 13 iunie 2018.

La întocmirea prezentului raport, comisia a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ, al Comisiei pentru politică economică, reformă și privatizare și al Comisiei pentru industrii și servicii.

Comisia pentru transporturi și infrastructură a examinat proiectul de lege, în ședința din 12 septembrie 2018.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare completarea art. 4 din Ordonanța Guvernului nr. 45/1997, prin introducerea unor noi alineate care să prevadă obiectivul companiei - desfășurarea activităților de transport în condiții de siguranță, securitate și eficiență. Modelul de organizare și alocare a resurselor trebuie integrat într-un sistem de management și de execuție a bugetului de venituri și cheltuieli suficient de flexibil, care să răspundă cerințelor din industria aviației comerciale.

Astfel, prin modificarea legislativă propusă, se pot elimina barierele concurențiale pentru operatorul aerian național și se poate asigura o mai mare flexibilitate în gestionarea resurselor.

În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii Comisiei pentru transporturi și infrastructură au hotărât, cu unanimitate de voturi, adoptarea actului normativ, în forma adoptată de Senat.

În raport de obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Domnul Florin Iordache:

La dezbateri generale.

Vă rog frumos.

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Da. Mulțumesc.

Distinși colegi,

Deputații Partidului Național Liberal vor vota acest proiect de lege care devine o gură de oxigen pentru mult încercata companie TAROM, companie care se bate într-un mediu concurențial extrem de complicat, cum este cel din aviație.

Compania TAROM avea nevoie de aceeași flexibilitate în acțiunile sale, la fel ca și companiile private cu care se află în competiție directă.

Rămân însă celelalte probleme în această companie, în principal, profilul de cuib de sinecuri, care a dus la supraîncărcarea schemei de personal, aceasta depășind cu mult numărul de 2.000 de angajați, mulți dintre aceștia căutându-și încă un rol pe acolo, în condițiile în care o companie aeriană cu flotă similară de avioane sau chiar mai mare nu are mai mult de 600-700 de angajați.

Dar ceea ce noi dăm astăzi cu o mână TAROM-ului, din păcate, le ia cu două mâini Ministerul Transporturilor.

Despre ce este vorba? Cum să facă TAROM performanță, cum să răzbească prin competiția acerbă din aviația europeană, când Ministerul Transporturilor, domnul ministru Șova, provoacă un imens scandal, numind recent, în Consiliul de administrație, numai sinecuri care nu au absolut nicio legătură cu aviația, care habar nu au de tendințe, nu înțeleg nici la nivel elementar acest business și, peste toate, unii dintre ei aveau și interdicția legală să mai ocupe o poziție de administrator, pentru o perioadă de 5 ani. Asta chiar nu s-a mai întâmplat pe nicăieri până acum!

Ce ajutor a primit TAROM, în cele din urmă, când numirea noilor administratori a fost blocată recent de Registrul Comerțului, pentru chestiuni de legalitate, în cazul mai multor persoane? Cum să numești, nu una, ci trei persoane care aveau interdicția legală să fie administratori? Cum poți să elimini din lista potențialilor administratori pe șefii Școlii Superioare de Aviație, pe fostul șef al Centrului de Investigații în Aviația Civilă și mulți alți specialiști de aviație care au avut și performanțe? Iar, în schimb, să îndeși pe primele locuri incompatibili și în același timp incompetenți?!

Avem astfel un portret de familie absurd acum în Consiliul de administrație de la TAROM, consiliu care devine un uriaș balast pentru Compania TAROM, în cele mai grele vremuri pe care aceasta le traversează. Păcat! (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Da. Domnule Moșteanu, vă rog.

Domnul Liviu-Ionuț Moșteanu:

Da. USR va susține acest proiect, pentru că, așa cum spunea și antevorbitorul meu, TAROM are nevoie de această gură de oxigen.

Din păcate - și am susținut aceste modificări de vreo 2 ani de zile, în toate ieșirile publice - din păcate însă această gură de oxigen nu-i va permite TAROM-ului să supraviețuiască. TAROM nu a avut nicio schimbare structurală, nicio schimbare fundamentală în ultimii 2 ani de zile. Ba mai mult, se fac greșeli, așa cum sublinia și domnul Bode. Mai consumă din grăsime, cum se spune. Mai sunt câțiva bănuți prin conturi, bani rămași din vremuri demult apuse, când TAROM avea monopolul pieței de transport aerian în România. Și estimările specialiștilor sunt sumbre. Probabil în vreo 2 ani de zile TAROM se va bloca.

De aceea, spun și de la această tribună, cea mai înțeleaptă decizie pe care acest Guvern poate să o ia este o privatizare rapidă și punerea TAROM în mâinile unui investitor privat care poate să se bată de la egal la egal cu partenerii supercompetitivi din această piață.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da. Intervenții?

Domnul Nechifor, vă rog.

Domnul Cătălin-Ioan Nechifor:

Stimați colegi,

Cred că este foarte grav că suntem în situația de a pierde încă o emblemă românească.

Dacă și TAROM va ajunge să fie praf și pulbere, stau și mă întreb, oare ce o să mai scriem în istorie?

Eu cred că avem obligația să găsim o formulă de management competitiv. Au fost câteva variante, știți foarte bine, s-a adus manager privat - domnul Heinzman. Au fost, după aceea, schimbări politice. S-au schimbat, în decurs de 3 ani, cred că vreo 3 sau 4 garnituri de directori de consilii de administrație, în condițiile în care TAROM nu a performat.

Avem - și vă spun cu tot dragul - o piață internă măcar, pe care TAROM ar putea să o facă mai bine, să o deservească. Este vorba despre câteva aeroporturi regionale pe care TAROM vine în acest moment și operează la prețuri foarte ridicate, cu un orar foarte, foarte greșit.

Eu cred că deschiderea noastră, a Parlamentului, de a găsi soluții, trebuie să fie totuși bine primită și de Guvern. Să-și propună ca strategie, să găsească formula prin care TAROM să rămână, cu orice preț, companie a statului român.

Dacă și pe aceasta o pierdem înseamnă că n-avem nici măcar o valoare.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da. Grupul PMP, domnul Movilă.

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vom susține acest proiect de lege, fără a ne pune problema că TAROM va pleca din proprietatea statului român. Însă mai grav ar fi faptul că un management defectuos ar putea să o falimenteze.

Compania TAROM, știți foarte bine, deservește toate regiunile istorice ale României. A început, în ultima vreme - personal vă spun, ca pasager, de la Iași, să funcționeze mai bine. Cel puțin eu așa simt. Și mă bucur, pentru că este una dintre cele mai vechi companii aeriene din lume și, ca siguranță, este în primele 10.

Dar avertismentul clar, pe care l-au lansat și colegii noștri, este să încercăm să avem la TAROM manageri specialiști, oameni care să se priceapă să conducă această companie și să facă bani - trebuie să spunem acest lucru - să facă bani, pentru ca salariații de acolo să fie mulțumiți, pentru ca noi, pasagerii din toate regiunile țării, care circulăm cu TAROM, să fim mulțumiți.

Și mai ales avertismentul este să îl depolitizăm pe cât posibil, pentru că, altfel, cum spuneam, ar putea să existe riscul să ajungă în faliment. Ați văzut, de la an la an, pierderile financiare au fost din ce în ce mai mari.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Am finalizat. Rămâne la votul final, neavând amendamente.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 27 mai 2020, 11:58
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro