Plen
Ședința Camerei Deputaților din 20 martie 2019
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.39/01-04-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
16-09-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2019 > 20-03-2019 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 martie 2019

9. Dezbaterea Proiectului de Lege privind elaborarea și actualizarea Strategiei naționale pe termen lung "România 2040" (PL-x 433/2018). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 433/2018

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

10. Proiectul de Lege privind elaborarea și actualizarea Strategiei Naționale pe termen lung "România 2040"; PL-x 433/2018; caracter ordinar.

Vă rog, domnule ministru.

Guvernul, prezentați proiectul.

Și apoi, domnul Lazăr? Cine prezintă? Comisia pentru buget? OK.

Vă rog, domnule ministru. Guvernul.

Domnul Ion Ghizdeanu (președintele Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză):

Mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare instituirea obligației elaborării și actualizării Strategiei de dezvoltare economico-socială a României pe termen lung "România 2040", sub patronajul și coordonarea Camerei Deputaților.

Proiectul a fost aprobat de către Senat, în iunie 2018.

Guvernul, prin Comisia Națională de Strategie și Prognoză, este de acord cu raportul comisiilor de specialitate și cu amendamentele admise și vă adresează rugămintea unui vot favorabil pentru acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Comisia, vă rog.

Raport comun - Comisia pentru buget și Comisia pentru politică economică.

Vă rog, prezentați raportul.

Domnul Vasile Cocoș:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru buget, finanțe și bănci și Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare au fost sesizate, spre dezbatere în fond, cu Proiectul de Lege privind elaborarea și actualizarea Strategiei Naționale pe termen lung "România 2040".

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare instituirea obligației elaborării și actualizării Strategiei de dezvoltare economică și socială a României pe termen lung, denumită Strategia "România 2040". Aceasta va cuprinde scenarii și politici publice alternative pentru atingerea obiectivelor asumate. Strategia se va actualiza la un interval de trei ani.

Autoritățile administrației publice, Academia Română, academiile de ramură, instituțiile de învățământ superior, instituțiile de cercetare-dezvoltare de drept public și privat, sindicatele și patronatele de ramură, precum și organismele neguvernamentale de profil vor sprijini elaborarea Strategiei "România 2040", scop în care se înființează Comisia "România 2040", organism consultativ, fără personalitate juridică.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații celor două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților raportul de adoptare a Proiectului de Lege privind elaborarea și actualizarea Strategiei naționale pe termen lung "România 2040", cu amendamentele admise prezentate în Anexa nr. 1.

Amendamentele respinse se regăsesc în Anexa nr. 2.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Domnul Florin Iordache:

La dezbateri generale, domnul Neagu, Grupul PNL.

Domnul Nicolae Neagu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Acest proiect de lege, așa cum este intitulat și cum este prezentat - de fapt nu prea prezentat, pentru că domnul ministru nu ne-a spus decât că ar fi bine să-l acceptăm - nu are în esență decât un singur punct, și anume, că la nivelul Guvernului, la nivelul Comisiei Naționale de Prognoză se mai înființează încă o instituție, ceva, care este definit, în cadrul acestui proiect de lege, Comisia "România 2040".

Nota bene a acestei comisii - este un organism consultativ, fără personalitate juridică. Cu alte cuvinte, o să facem, fără consens, o strategie politică de dezvoltare durabilă a României pentru anul 2040 și ne ascundem în spatele unui organism consultativ cu un caracter vădit sinecurist, de așa natură încât, eventual, atunci când intrăm în campanii electorale, să abordăm promisiuni care undeva, cândva, le vom modifica, mai ales că termenele de modificare ar fi o dată la trei ani de zile.

Noi nu credem că este o abordare corectă pentru a întreprinde o viziune, o perspectivă de dezvoltare economică și socială a României din jurul anului 2040, folosind un astfel de instrumentar.

În definitiv, Guvernul României, indiferent care ar fi el, Guvern politic, așa cum îl avem în acest moment, al majorității dumneavoastră, PSD-ALDE, este obligat să facă și să refacă strategii sectoriale, de fiecare dată când necesitatea există. Or, în acest moment chiar există.

Noi să înțelegem ce? Că în spatele acestei abordări vom accepta - dau un exemplu - să fim de acord ca Proiectul privind finalizarea Autostrăzii Sibiu-Pitești să fie făcut în 2027, pentru că așa vrea CNAIR-ul, iar dumneavoastră, majoritatea, Guvernul Dăncilă, să acceptați; să fim de acord că spitalele regionale ar fi undeva într-un grafic de realizare a anilor 2030; să fim de acord că nu vom finaliza nici până în 2040 Coridorul IV Pan-European sau Coridorul VII Pan-European feroviar; să fim de acord că nu știm încă să avem o strategie completă pe coridoarele navale, sau pe aeroporturi, sau aeroportuar. Să nu știm exact încotro ne îndreptăm, sau ne îndreptăm spre anii 2040, dar nu știm când vom termina cu toaletele, WC-urile publice în curțile școlilor din România? Să mergem la infinit în programe de PNDL-uri, pentru a amăgi oamenii de la țară că vor avea, undeva, în jurul anului 2040, apă și canalizare?

Eu cred că abordarea este profund incorectă.

În definitiv, instituțiile care sunt abilitate a gândi și a face o astfel de strategie sunt nonpolitice. Dacă am fi avut bunăvoința a întreba și a pune pe tapet o gândire în acest sens, pe care să o dezbatem public, pornind de la o viziune a Academiei Române, care ar fi poate cea mai îndreptățită până la noi, dar a consulta complet întreaga societate civilă și cetățenii acestei țări, am putea spune despre o strategie națională. Altfel, o strategie națională în afara consensului național și în afara discuției cu națiunea, nu este o strategie națională.

Sunt doar câteva dintre multiplele motive care ne fac să credem că acest proiect de lege este strict, strict politic, pe care dumneavoastră, ca majoritate, aș vrea să vă așezați, inducând din nou, prin promisiuni, o bunăstare pe care n-ați fost în stare s-o gestionați sau s-o creați în acest moment. Nu putem susține acest proiect de lege.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Din partea Grupului USR sunt doi vorbitori. Aveți cinci minute.

Domnul Năsui și domnul Botez.

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Mulțumesc, domnule președinte.

Practic, este amuzant că această strategie se numește "România 2040", pentru că actuala guvernare ne-a arătat o gândire pe termen extrem de scurt, nu-i așa?! Au explodat mai întâi cheltuielile statului, au crescut cheltuielile structurale, care apoi vor trebui susținute ani la rândul, după care au fost veșnic luați prin surprindere de faptul că nu aveau bani și au crescut taxe și impozite intempestiv. Știm această faimoasă O.U.G. nr. 114, care a fost dată de același Guvern care promovează această Strategie "România 2040". Și atunci, ne întrebăm, cum se integrează, de exemplu, un act care vine pe sfârșit de an, intempestiv, dă în cap, practic, economiei private în ultimele zile ale anului, cum se integrează aceasta într-o viziune, așa, pe termen lung, cum ar fi această Strategie "România 2040"?!

Dar miza acestei strategii nu este asta. Sunt, de fapt, două alte mize.

În primul rând, este să se creeze o nouă sinecură. Practic se creează o nouă instituție și zicem: "Uite, mai salarizăm niște oameni, mai punem niște activi de partid acolo, mai sunt niște oameni prin funcții în statul român și le dăm ceva de făcut". Într-adevăr, nu ceva util, dar știm foarte bine că în statul român sunt multe astfel de instituții numite, pe bună dreptate, sinecuri, care nu fac decât să toace bani publici și banii contribuabililor și aceasta este, de fapt, foarte grav.

Și mai face un lucru. Este o legiferare de dragul legiferării. Pentru că, până la urmă, hârtia suportă multe. Este mai ușor să promitem românilor pe hârtie că facem autostrăzi sau că facem spitale regionale etc., etc. și de fapt să nu facem nimic, dar, atunci când suntem întrebați, să zicem - "Păi, uitați, noi am avut această strategie".

Decât să facem strategii... cum au fost ani în România când au existat mai multe strategii naționale scoase - bun, poate nu de același Guvern - mai multe strategii naționale decât erau zile în calendar - deci, practic, decât să avem atâta hârțogăraie pe care n-o folosim și care până la urmă ajunge să nu mai folosească la nimic și să ne umple de ridicol, mai bine ne-am concentra pe mai puține proiecte, dar le-am duce pe acelea la bun sfârșit.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Botez. Al doilea vorbitor de la Grupul USR.

Se pregătește domnul Matei Suciu.

Domnul Mihai-Cătălin Botez:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Suntem țara mereu la start. Mereu ne apucăm de câte un proiect pe care nu reușim să-l ducem la bun sfârșit.

Avem foarte multe studii de fezabilitate făcute, începute, abandonate.

Mă gândesc acum la Centura Bârladului, care a început acum mulți, mulți ani. S-au făcut studii de fezabilitate, s-a renunțat la ele, ne-am apucat de altceva, n-au mai fost bani în buget și apoi, în cele din urmă, iarăși anul acesta văd că ne apucăm de Centura Bârladului. Sper să o terminăm.

Suntem țara, așa cum am spus, mereu la start.

Acest proiect pleacă de la o idee foarte bună, și anume, leagă proiectul de lege de buget, pe mulți ani. Până în 2040 o anumită parte din buget va fi alocată pentru proiectele pe care Comisia Națională de Prognoză, împreună cu această comisie pe care o înființăm prin proiectul de lege, le va decide. Este o idee bună. Mi se pare însă că la acele proiecte care vor fi prioritare pentru țara noastră ar trebui o dezbatere mai amplă, care să nu fie exploatată politic.

Sper totuși să iasă ceva bun din această lege. Succes! (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Domnule Suciu, vă rog.

Și se pregătește domnul Bichineț.

Domnul Matei Suciu:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Rugămintea și apelul nostru este să nu mai vorbiți din amintiri.

Sigur că s-au făcut multe strategii de-a lungul vremii, strategii de dezvoltare. Ne aducem aminte cu toții "România Orizont 2025". S-au făcut! Când s-au schimbat guvernările, s-au uitat și s-au abandonat toate aceste strategii de dezvoltare a României. Fără un proiect, fără un plan, fără o viziune, nu putem dezvolta România, nu putem s-o aducem acolo încât să recupereze decalajele dintre țara noastră și celelalte state ale Uniunii Europene.

Mai mult decât atât, vă rog, citiți materialele, pentru că acest proiect de lege propune constituirea acestei comisii de către Camera Deputaților. Noi toți ar trebui să participăm la elaborarea, la constituirea în primul rând a acestei comisii și la elaborarea Strategiei "România 2040".

Sunt cooptați în cadrul acestor comisii doi reprezentanți ai Academiei Române. Scrie negru pe alb la art. 5 din acest proiect de lege.

Mai mult decât atât, fără un proiect, fără un plan, fără o viziune amplă, nu avem nicio șansă ca pe viitor să facem ceva în această țară.

Demagogie... Sigur că ne întâlnim cu demagogie aproape în fiecare ședință de plen, în cadrul acestei instituții, și este regretabil! Dar, haideți, pentru că avem șansa acum, fiecare dintre noi să ne implicăm, astfel încât să putem avea o țară mai dezvoltată și un viitor pe care ni-l dorim, de altfel, cu toții.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Domnule Bichineț, vă rog.

Domnul Corneliu Bichineț:

Eu cred că orizontul temporar 2040 este cam îndepărtat, însă ideea în sine este bună. Am fost foarte atent la antevorbitorii noștri și am să fac trimitere la colegul Botez, de la USR, care și Domnia Sa spune că acest proiect de lege este bun, dar în final se îndoiește că îl va susține.

În legătură cu Șoseaua de centură a Bârladului, v-am mai spus și cu altă ocazie, eram copil, aveam 10 ani, de când se vorbește de această șosea de centură, dar acum s-ar părea că ea chiar poate fi făcută și atunci împreună trebuie să susținem, nu?! Și dumneavoastră, de la USR, și noi, cei la PMP, și bineînțeles cei de la partidul aflat la putere.

Oricum, partidul nostru va susține acest proiect de lege.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

(Domnul deputat Laurențiu-Dan Leoreanu solicită să ia cuvântul.)

Numai puțin, să finalizăm. Și apoi domnul Leoreanu.

Am finalizat dezbaterile.

Avem 15 amendamente admise și 7 respinse.

Dacă se susțin?

Domnule Prisnel, aveți un amendament? Să precizați care. Dintre cele respinse, da?

Vă rog.

Dintre cele șapte respinse, spuneți care dintre ele.

Domnul Adrian-Claudiu Prisnel:

O să susțin câteva amendamente dintre cele respinse.

Începem cu 1 marginal.

Domnul Florin Iordache:

Adică art. 4 alin. (1).

Domnul Adrian-Claudiu Prisnel:

Da, adică cel care spune: "Comisia «România 2040» este condusă de președintele Camerei Deputaților". Cred că domnul Liviu Dragnea este foarte ocupat și propun un amendament care sună în felul următor: "Comisia «România 2040» este condusă de un membru al Parlamentului, deputat sau senator, care a deținut funcția de președinte al României sau care a fost prim-ministrul României".

Întrucât această strategie urmează să stabilească direcțiile de dezvoltare ale României pe următorii 20 de ani, consider că această comisie trebuie condusă de un parlamentar care a deținut o funcție cu largă legitimitate.

Domnul Florin Iordache:

Supun votului amendamentul dumneavoastră. Treceți în bancă. (Vociferări.)

Da. Vă mai dau cuvântul.

Să înceapă votul. Amendament respins.

52 de voturi pentru, 89 de voturi împotrivă, 12 abțineri. A fost respins.

Supun votului art. 4 alin. (1) în formularea comisiei. Să înceapă votul. (Vociferări.)

Să înceapă votul... (Vociferări.) Domnule Simonis, dacă nu mă urmărești...?

Supun votului varianta comisiei. Să înceapă votul.

107 voturi pentru, 55 de voturi împotrivă.

A fost adoptată varianta comisiei.

Următorul amendament.

Domnul Adrian-Claudiu Prisnel:

De la 3 marginal, tot de la respinse - "Comisia «România 2040» este alcătuită din..." - propunem adăugarea literei h), să includă și "reprezentanți ai Băncii Naționale a României".

Domnul Florin Iordache:

Să înceapă votul.

56 de voturi pentru, 105 de voturi împotrivă. A fost respins.

Acum supun votului dumneavoastră art. 5 în formularea comisiei. Să înceapă votul.

106 voturi pentru, 52 de voturi împotrivă. A fost adoptat art. 5, în formularea comisiei.

Mai departe, domnule Prisnel.

Domnul Adrian-Claudiu Prisnel:

7 marginal, articolul 9 alin. (2). În textul actual spune: "Actualizarea se efectuează de către Comisia Națională de Strategie și Prognoză și se prezintă Guvernului și Parlamentului, după avizarea de către Consiliul de Programare Economică".

Propunerea de amendare este așa: "Actualizarea se efectuează de către Guvernul României și se prezintă Parlamentului României, care va adopta noua formă a documentului, cu votul majorității membrilor celor două Camere".

Considerăm că în forma actuală s-ar permite Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză să legifereze, ceea ce nu cred că este cazul.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Supun votului art. 9 alin. (2), amendamentul respins. Să înceapă votul.

56 de voturi pentru, 101 voturi împotrivă. A fost respins.

Supun votului dumneavoastră art. 9 alin. (2), formularea comisiei.

103 voturi pentru, 50 de voturi împotrivă, o abținere. A fost adoptat.

Rămâne la votul final. Are caracter ordinar.

Domnule Leoreanu, vă rog, înțeleg că aveți o chestiune... O retrimitere, da?

Vă rog.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 18 septembrie 2019, 8:47
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro