Plen
Ședința Camerei Deputaților din 14 mai 2019
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.64/24-05-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-05-2020
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2019 > 14-05-2019 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 mai 2019

13. Supunerea la votul final:  

   

După pauză

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Stimați colegi,

Vă rog să vă pregătiți cartelele, pentru un vot de control.

Le reintroduceți în device-urile de pe... în aparatele de pe bănci, vă rog.

Vă rog să vă pregătiți pentru votul de control.

Stimați colegi, vot, vă rog.

 
 

Rog liderii să verifice listele.

Și să mai facem un vot de control.

Stimați colegi, încă un vot de control.

Vot, vă rog.

 
 

210.

 
Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.50 din 29 iulie 1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții (Pl-x 209/2019). (adoptată)

Legi ordinare. Adoptări.

Punctul 1, Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 50 din 29 iulie 1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții; Pl-x 209/2019; lege ordinară.

Comisia pentru administrație publică, Comisia pentru industrii și Comisia juridică propun adoptarea.

Vot, vă rog.

 

Adoptată, cu 201 voturi pentru, un vot împotrivă, 5 abțineri.

 
Legea pentru modificarea art.109 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, reexaminată ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.684 din 6 noiembrie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.50 din 18 ianuarie 2019 (PL-x 112/2018/2019). (adoptată legea cu amendamente)

Punctul 2, Legea pentru modificarea art. 109 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, reexaminată ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 684 din 6 noiembrie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 50 din 18 ianuarie 2019; PL-x 112/2018/2019.

Comisia juridică, Comisia pentru industrii și Comisia pentru transporturi propun adoptarea legii cu amendamente.

Vot, vă rog.

 

Adoptată, cu 186 de voturi pentru, 21 de voturi împotrivă și 6 abțineri.

Punctul 3. ...

Domnul Florin Roman, explicarea votului.

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Doamnelor și domnilor colegi, în calitate de inițiator, vreau să vă mulțumesc pentru votul acordat.

Vreau să cred că am votat astăzi un proiect de lege bun. Tot ce se regăsește în acest proiect de lege a trecut prin filtrul Curții Constituționale. Toate articolele sunt declarate constituționale. Aceasta e prima observație.

Trebuie să știm foarte clar că principalele modificări sunt cele care se referă la amplasarea aparatelor radar doar pe mașini inscripționate ale Poliției Române și ale Poliției de Frontieră.

Trebuie să știm că aceste mijloace trebuie certificate, verificate și omologate.

Mai trebuie să știm că aceste utilitare cu aparate radar trebuie amplasate la vedere. Ceea ce înseamnă că fiecare dintre noi - care suntem șoferi știm când vedem un agent de poliție sau o machetă, așa cum e pe drumul național spre Moldova, din reflex și din atenție, încetinim și devenim mult mai prudenți.

Și să închei prin a spune că această lege pune bază pe prevenție.

Mi-aș dori ca lucrurile să nu fie politizate, astfel încât să încercăm cu adevărat să găsim soluții într-o zonă în care, din păcate, aveam 1.900 de victime din accidente rutiere, pe legislația dinainte.

Vă mulțumesc.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Domnul Ionuț Moșteanu.

Vă rog.

 
 

Domnul Liviu-Ionuț Moșteanu:

USR a votat împotriva acestui proiect de lege.

Inițial, ați încercat să transformați România în cea mai mare pistă de raliuri. Noroc cu Curtea Constituțională. Curtea Constituțională a spus că trebuie să protejăm dreptul la viață și la integritate fizică pentru cetățenii noștri.

Acum a rămas o parte din ideea inițială și polițiștii îi vor prinde mai greu pe vitezomani.

În România mor anual peste 400 de oameni, în accidente provocate de viteza excesivă. Este a doua cauză a mortalității pe șoselele din România.

Și, în momentul acesta, asistăm la un trend descrescător. Au fost 446 de morți din cauza vitezei excesive, în 2017; în 2018, 404. 40 și ceva de oameni mai puțini. Ca să înțelegeți ce înseamnă asta, sunt două rânduri din acestea, până la jumătate. (Vociferări.) Oameni mai puțini murind pe șoselele din România.

Acum încercați - și ați reușit, iată, printr-un vot, tot Parlamentul, mai puțin USR - să puneți botniță, să puneți frână poliției.

Guvernul n-a susținut acest proiect de lege.

Dacă voiați să faceți prevenție trebuia să faceți 3 lucruri: să puneți radare fixe în punctele negre, acolo unde mor oameni pe șosele. Pentru că asta era prevenție, oamenii să știe că acolo e radar, acolo se întâmplă accidente, și să încetinească; să faceți campanii de conștientizare, de educare a conducătorilor auto și a polițiștilor, deopotrivă; și, bineînțeles, să faceți infrastructură, pentru că 30 de ani nu ați făcut nimic. (Aplauze.)

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Adrian Solomon.

Câte un singur vorbitor de grup, potrivit Regulamentului.

 
 

Domnul Adrian Solomon:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Mă înfior la gândul că cei din partea stângă vor putea vreodată să conducă sau să aibă o majoritate care să facă legi în această țară.

Este prima lege modificată sau votată de Parlament cu privire la circulația pe drumurile publice. Din 2002, doar Poliția a făcut astfel de reglementări. Cetățenii - și noi aici suntem poporul, nu suntem statul, nici Poliția - n-au reușit nici măcar să aprobe acele ordonanțe pe care le-au făcut polițiștii. Și n-au putut din cauză că de fiecare dată Guvernul se opune. Se opune vehement prin reprezentanții Ministerului de Interne. De ce? Pentru că ei nu văd în acest cod de circulație decât un mod de a-i vâna pe oameni. Nu există acolo nimic despre prevenție. Nu există nimic despre cum să facem ca accidentele să dispară sau să fie din ce în ce mai puține, ci cât putem să-i sancționăm pe vitezomani, pe cei care încalcă linia continuă și așa mai departe. Polițiștii transformându-se, nici mai mult, nici mai puțin, decât în vânători de oameni.

Dragii mei colegi de la USR, și în Legea vânătorii braconajul este interzis. Nu capcanele trebuie întinse cetățenilor, ci polițiști, din sută în sută de metri, dacă trebuie să faci prevenție. Pentru că există studii prin care s-a demonstrat că un polițist sau o mașină de poliție aduce autocenzura celui care conduce.

Umblând cu tot felul de mașini neinscripționate, care mai de care mai fistichii, confiscate de pe la toți șuții din țara aceasta, nu cred că facem prevenție, ci facem doar o vânătoare de oameni care merg regulamentar pe stradă și se întâmplă să depășească cu un kilometru, doi, cinci, viteza legală. (Aplauze.)

Este inadmisibil că dumneavoastră apărați aceste metode care trebuie să dispară. Pentru că, și în legea penală, dragii mei, egalitatea de arme trebuie să existe, d'apăi în Codul rutier. (Aplauze.)

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Roman. A vorbit în calitate de inițiator. Acum, explicarea votului, din partea Grupului PNL.

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Am luat cuvântul în calitate de inițiator. Acum prezint punctul de vedere al Grupului PNL. Ca să înțeleagă și colegii din partea stângă a sălii, pe procedură.

Stimați colegi,

Cel mai bun argument că trebuie intervenit legislativ este exact ceea ce au spus colegii din stânga sălii. Și anume că în prezent - în prezent - până la intrarea în vigoare a acestei legi avem 1.900 de victime.

Avem 1.900 de victime pentru că nu am făcut, noi, ca parlamentari, nimic, ci doar, din partea stângă a sălii, criticăm ce fac alții. Că nu e bun, că nu e așa. Dar nu vii să pui nimic pe masă. Ca să discutăm. Ca să găsim și alte soluții.

În ceea ce privește afirmațiile făcute de colegul din partea stângă a sălii, vreau să-i spun că m-aș bucura să vă lămuriți. Pentru că în comisii, împreună cu cei de la Asociația victimelor din accidente rutiere, ați precizat - și e material scris - că viteza e a patra cauză a deceselor. Ulterior, v-ați schimbat și dumneavoastră și cei de acolo punctul de vedere și ați venit cu statistici care să arate că e prima cauză a deceselor.

Iar ultimul lucru.

Stimați colegi, parcă vă doreați să respectați Constituția și legile țării. Dacă aceste articole au fost declarate constituționale de Curtea Constituțională, practic, prin votul pe care l-ați dat astăzi, ați dat un vot împotriva unei decizii a Curții Constituționale. (Vociferări.)

Închei prin a spune că tot urmare a... (Vociferări.)... urmare a ceea ce...

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog...

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

... țipă și urlă...

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

.... domnule Moșteanu, vă rog frumos...

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

... domnul Drulă...

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Sau domnul Drulă...

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

... vreau să-i spun că am fost acționat și la Consiliul Național de Combatere a Discriminării, de către Sindicatul Polițiștilor, de către asociațiile victimelor și așa mai departe.

Am primit și răspunsul din partea CNCD. Nu există sancțiune.

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați.

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Nu există amendă. Nu există avertisment. Mi s-a transmis că este dreptul meu constituțional de a legifera și de a vorbi despre proiectele pe care le inițiez.

Vă mulțumesc.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Domnul Varujan Vosganian.

(Domnul deputat Cătălin Drulă solicită să ia cuvântul.)

Nu aveți drept la replică. Nu v-a jignit, nu v-a ofensat, nu v-a făcut absolut nimic, vă rog frumos. (Vociferări.)

 
 

Domnul Varujan Vosganian:

Stimați colegi,

Stimați colegi, am consultat o statistică Eurostat, care vorbește despre infracționalitatea în Uniunea Europeană. Adică numărul de infracțiuni la 100.000 de locuitori.

Veți constata cu surpriză că România este una dintre țările cele mai curate din punct de vedere infracțional, din Uniunea Europeană. La crime, la violuri, la tâlhării și așa mai departe, România este pe unul din ultimele locuri.

De asemenea, pot să vă spun că eu, care am împlinit 60 de ani, nu-mi aduc aminte ca în România să fi existat vreun atac terorist, de când m-am născut și până astăzi. Poate o dată, în anii '80, să fi fost suspectat un astfel de atac.

Ideea că noi, în România, trebuie tot timpul să ne stigmatizăm, că la noi e mai rău decât la alții, că suntem mai hoți, mai criminali, mai ticăloși decât alții este o idee pe care o resping cu hotărâre.

Deci, repet, în toate statisticile Uniunii Europene, România este țara cu infracționalitatea cea mai redusă, în multe domenii.

Și repet. Noi nu facem export de risc terorist. Pentru că în România, cel puțin de la al Doilea Război Mondial încoace, de când m-am născut eu, așadar, din '58, eu nu cunosc să fi existat vreun atac terorist.

Și acum vin la tema aceasta. Aduceți-vă aminte cum am creat noi Agenția Națională de Integritate! Nu exista în Uniunea Europeană niciun caz similar, decât o încercare în Spania. Dar noi am făcut-o. Consecințele s-au văzut.

Eu vreau să-i întreb pe cei... (Vociferări.)

Eu vreau să-i întreb pe cei care sunt atât de vocali, dacă au mers cu mașinile prin Europa, dacă au văzut vreodată, în Uniunea Europeană, vreo mașină de poliție ascunsă după colț? Dacă au văzut vreodată vreo mașină de poliție fără inscripții, care te oprește pe stradă sau care îți calculează viteza?

Aș vrea să-i întreb dacă au văzut vreodată în viața lor așa ceva?

Și, dacă n-au văzut, îi rog foarte mult să nu mai pună România în această situație de a fi permanent cea mai controlată, cea mai monitorizată, cea mai acuzată țară din Uniunea Europeană.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

 
Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.18/2017 privind asistența medicală comunitară<B></B> (PL-x 362/2018). (adoptat)

Punctul 3, Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 18/2017 privind asistența medicală comunitară; PL-x 362/2018.

Comisia pentru administrație și Comisia pentru sănătate propun adoptarea proiectului de lege.

Vot, vă rog.

 

Adoptat, cu 190 de voturi pentru și 20 de abțineri.

Punctul 4, Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. ...

Domnul Corneliu Olar, explicarea votului, vă rog.

 
 

Domnul Corneliu Olar:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Eu cred că am îmbunătățit actul medical în zonele rurale, în cele izolate, respectiv în Munții Apuseni și Delta Dunării.

Eu vă mulțumesc celor care ați votat.

Și vă mulțumesc și celorlalți, care n-ați votat.

Și vă rog să vă mai gândiți, când este o lege pentru populația din mediul rural, pentru sănătatea oamenilor care trăiesc la țară, în mediul rural, în zona izolată, să vă gândiți cu toții că trebuie să votăm împreună, unitar.

Mulțumesc.

 
Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/2019 pentru modificarea și completarea Legii nr.195/2018 privind aprobarea Programului de susținere a crescătorilor de suine pentru activitatea de reproducție (PL-x 80/2019). (adoptat)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Punctul 4, Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 1/2019 pentru modificarea și completarea Legii nr. 195/2018 privind aprobarea Programului de susținere a crescătorilor de suine pentru activitatea de reproducție; PL-x 80/2019.

Comisia pentru buget și Comisia pentru agricultură propun adoptarea proiectului.

Vot, vă rog.

 

Adoptat, cu 185 de voturi pentru, 20 de voturi împotrivă și 6 abțineri.

Domnul Nicolae Giugea, explicarea votului, vă rog.

 
 

Domnul Nicolae Giugea:

Stimați colegi,

Eu am votat pentru această lege. Este o lege bine-venită. Dar aș vrea să fac câteva lămuriri.

Domnul Daea suflă mai departe superiorilor Domniei Sale că România este urâtă de țările membre ale Uniunii Europene. Avem producții-record la grâu și la porumb.

Nu, domnilor, ceilalți europeni se amuză pe politica noastră agricolă, întrucât exportăm materie primă purtătoare de subvenție și importăm produse cu plusvaloare.

Și aș vrea să vă dau câteva exemple concrete.

Și am mai făcut referire. Și v-aș ruga să-mi cereți scuze pentru... atunci, pe un mic segment, unde mă repet.

Programul "Oaia". De când s-a lansat domnul Daea cu Programul "Oaia", exportăm animale vii și importăm carcasă de oaie. S-a dublat cantitatea de carne de oaie importată.

Programul cu laptele. (Vociferări.)

Lasă, vezi-ți de treaba dumitale, că nu le știi. (I se adresează domnului deputat Alfred-Robert Simonis.)

Programul "Laptele". Într-un an de zile intră în România 3.000 de TIR-uri încărcate cu produse lactate. Din afara țării, nu din interiorul ei. Da? Dintr-un județ în altul. (Vociferări.)

Exportăm grâu, da? Zilnic, în România, intră 25 de TIR-uri cu pâine congelată. (Vociferări.)

România consumă - 50% din făina care se consumă în România este importată dintr-o țară care exportă mai multă făină decât produce grâu.

Acestea sunt marile realizări!

Iar referitor la legea de astăzi, referitor la situația porcului în România, România a importat anul trecut 1.200.000 de purcei, echivalentul a 80 de milioane de euro.

De ce n-am intervenit până acum? Și, acum, de ce o amânăm până la 1 ianuarie 2020? Stau și eu și mă întreb.

România a livrat pe piață, în 2018, 4,5 milioane de porci. Anul acesta, fiindcă domnul Daea a spus că s-a sistat acțiunea pestei porcine, vom livra pe piață 3 milioane de porci.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați.

 
 

Domnul Nicolae Giugea:

Știți câți porci...

Imediat.

Știți câți porci sunt necesari pentru a satisface consumul intern? 8,5 milioane, stimați colegi. Faceți calculul. Oare de unde vine această diferență...

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Giugea:

... de carne de porc? De unde vine? De la cei care cumpără de la noi grâul și porumbul și se amuză de politica noastră agricolă.

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
   

Domnul Nicolae Giugea:

Mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnul Ionuț Simionca, vă rog.

 
 

Domnul Ionuț Simionca:

Stimați colegi,

Eu am susținut și în Comisia pentru agricultură acest proiect legislativ.

Mai ales în acest moment, când pesta porcină a diminuat efectivul de suine din România, avem nevoie de purceluși mici și de acest proiect, pentru reproducție.

Eu vă felicit pentru vot.

Și acesta nu e un vot pentru niciun partid politic. Este un vot pentru producătorii de suine, pentru agriculturi.

Mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

 
Proiectul de Lege privind unele măsuri necesare pentru realizarea lucrărilor și implementarea proiectelor de importanță națională privind rețeaua electrică de transport<B></B> (PL-x 506/2018). (adoptat)

Legi organice. Adoptări.

Punctul 5, Proiectul de Lege privind unele măsuri necesare pentru realizarea lucrărilor și implementarea proiectelor de importanță națională privind rețeaua electrică de transport; PL-x 506/2018.

Comisia pentru industrii, Comisia pentru agricultură, Comisia pentru mediu și Comisia juridică propun adoptarea.

Vot, vă rog.

 

Adoptat, cu 191 de voturi pentru, 24 de abțineri.

 
Proiectul de Lege privind Registrul național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, precum și pentru completarea Legii nr.76/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului Național de Date Genetice Judiciare (PL-x 552/2018). (adoptat)

Punctul 6, Proiectul de Lege privind Registrul național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, precum și pentru completarea Legii nr. 76/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului Național de Date Genetice Judiciare; PL-x 552/2018.

Comisia juridică și Comisia pentru apărare propun adoptarea proiectului.

Vot, vă rog.

 

Adoptat, cu 216 voturi pentru și o abținere.

 
Propunerea legislativă privind înființarea, organizarea și funcționarea Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare, Comisiei de Supraveghere Asigurărilor și Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (Pl-x 120/2019). (respinsă)

Legi organice. Respingeri.

Punctul 7, Propunerea legislativă privind înființarea, organizarea și funcționarea Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare, Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor și Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private; Pl-x 120/2019.

Comisia pentru buget și Comisia pentru politică economică propun respingerea propunerii.

Vot, vă rog.

 

Adoptată respingerea, cu 213 voturi pentru, o abținere și un coleg fără opțiune.

Închidem aici ședința noastră de astăzi.

Doamna...

Doamnă Bîzgan, doriți să interveniți?

Vă rog, înainte de a închide ședința.

 
 

Doamna Oana-Mioara Bîzgan-Gayral:

Dragi colege,

Dragi colegi,

În zile ca aceasta și în urma votului dumneavoastră mă simt bucuroasă, dar mai ales recunoscătoare că sunt aici și că împreună putem să facem bine și să ne servim țara.

Mulțumirile mele merg către dumneavoastră, toți, indiferent de culoarea politică. Pentru că acesta este un exemplu clar și elocvent că prin dialog și prin colaborare putem să spunem tuturor părinților din România, astăzi - care se tem pentru siguranța copiilor lor - că lucrurile se schimbă și se schimbă în bine, prin colaborare.

De asemenea, aș dori să mulțumesc unui partener extraordinar pe care l-am avut în Ministerul Afacerilor Interne, prin Poliția Română, cu care am lucrat extrem de aplicat și extrem de bine. Și aș vrea să știe cât de mult le apreciez munca și eforturile.

Pentru mine, acest rezultat înseamnă mai mult decât o lege. Înseamnă că există posibilitatea să ne așezăm la masă, să discutăm pe proiecte extrem de necesare pentru români.

Și, nu în ultimul rând, aș dori să-i mulțumesc unui fost coleg de-al nostru, care a crezut în acest proiect încă de la început și a fost cel care a făcut diferența atunci când a fost foarte, foarte mare nevoie.

Mulțumesc, Gabriel Vlase!

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Închidem ședința noastră de astăzi.

Colegii, la Biroul permanent. Urmează ședința.

Mulțumesc.

La revedere!

 
   

Ședința s-a încheiat la ora 12,30.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 31 mai 2020, 2:25
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro