Plen
Ședința Camerei Deputaților din 22 octombrie 2019
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.122/01-11-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-05-2020
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2019 > 22-10-2019 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 22 octombrie 2019

20. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.49/2019 privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto (PL-x 406/2019). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 406/2019

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

  ................................................

17. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 49/2019 privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto; PL-x 406/2019; caracter ordinar; procedură de urgență

Amendamente admise - 49.

Are cuvântul inițiatorul - Guvernul României întâi.

Domnule ministru, mă scuzați!

Domnul Ovidiu Marcel Sîrbu (secretar de stat, Ministerul Transporturilor):

Mulțumesc, domnule președinte.

Sîrbu Ovidiu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor.

Proiectul de ordonanță de urgență are ca obiect organizarea, autorizarea și controlul activităților de transport alternativ cu autoturism și conducători auto.

Acest proiect este un instrument care întregește cadrul juridic aplicabil transportului de tip urban și își propune asigurarea unor măsuri de supraveghere a pieței pe perioada de autorizare, astfel încât, după această perioadă, să fie disponibilă o evaluare a eficienței actului normativ.

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Din partea Comisiei pentru tehnologia informației și a Comisiei pentru transporturi, domnule ministru, vă rog să ne prezentați raportul.

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, domnule președinte.

În conformitate cu prevederile art. 95 și ale art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru tehnologia informației și comunicațiilor și Comisia pentru transporturi și infrastructură au fost sesizate, în fond, asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 49/2019 privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto, transmis cu PL-x 406/2019 .

Potrivit prevederilor art. 75 alin. (1) din Constituția României, republicată, Camera Deputaților este Cameră decizională pentru acest proiect de lege.

Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 49/2019 a fost adoptat de Senat în ședința din 23 septembrie 2019.

Proiectul de lege a fost avizat favorabil de Consiliul Legislativ, Consiliul Economic și Social, Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale, Comisia pentru muncă și protecție socială, Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare organizarea, autorizarea și controlul activităților de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediate prin platforme digitale.

În conformitate cu prevederile art. 63 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, cele două comisii au dezbătut proiectul de lege și documentele conexe în ședință comună, în data de 22 octombrie 2019.

La lucrările comisiei au participat, în calitate de invitați, reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale.

În urma finalizării dezbaterilor, membrii celor două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, adoptarea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 49/2019 privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto, cu amendamentele admise prevăzute în Anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul raport comun.

În raport de obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Dacă-mi permiteți, domnule președinte, la dezbateri generale să ...

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă rog.

Înainte, un singur lucru, domnule ministru. Propuneți și timpul de dezbateri, ca președinte al comisiei.

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Cinci minute.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc.

Supun votului dumneavoastră.

139 de voturi pentru, un vot contra, 8 abțineri. Aprobat.

Vă rog, domnule președinte, să continuați la dezbateri.

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dragi colegi,

Cadrul general de reglementare a transportului public în România, în general, și a transportului în regim de taxi și în regim de închiriere, în special, promovat de către Guvern pe parcursul anului 2019, în special, din păcate mai mult a bulversat acest sector decât să așeze lucrurile.

Vreau să vă reamintesc faptul că, după ce un an de zile am dezbătut în comisii și am aprobat aproape în unanimitate modificări la Legea nr. 92/2007, Legea privind serviciul public de transport persoane, Guvernul a venit cu ordonanță de urgență și a prorogat termenul până la data la care sunt valabile licențele de transport, până în 2023.

Am discutat astăzi despre Ordonanța nr. 51 care, de asemenea, a bulversat sectorul de transport și, iată, nici astăzi nu este adoptată.

Ordonanța nr. 21 modifică Legea taximetriei și elimină sintagma "în mod repetat".

De asemenea, transportul interjudețean a fost modificat printr-un ordin de ministru, prin legislația secundară, astfel încât licențele să fie valabile, în continuare, încă cinci ani de zile, până în 2023.

Astăzi discutăm despre Ordonanța nr. 49, Ordonanța privind activitățile de transport alternativ, cu autoturism și conducător auto.

Au fost cinci amendamente admise în dezbaterile din comisii, trei adoptate și de către Senat, și două la propunerea unui coleg deputat.

Aș vrea să salut faptul că am reușit în comisii și o să vă rog să votați și dumneavoastră acest amendament în plen, să abrogăm art. 38, prin care, practic, noi, acest proiect de lege, dacă lăsam nemodificat art. 38, care spunea că această lege este valabilă trei ani de zile, acest proiect de lege devenea absolut neconstituțional.

Așadar, dincolo de impredictibilitatea economică pe care ar fi introdus-o menținerea termenului de valabilitate a legii trei ani de zile, faptul că am eliminat acest articol, art. 38, din punctul meu de vedere asigură constituționalitatea acestui act normativ.

Partidul Național Liberal susține adoptarea acestui proiect de lege.

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Doamna deputat Dobrică Ionela Viorela. Vă rog.

Doamna Ionela Viorela Dobrică:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Serviciile de ridesharing fac parte din viața noastră, iar ele au apărut ca o necesitate a mobilității, aflată în continuă creștere.

Am susținut acest proiect de lege încă de la început, iar forma în care a fost votat raportul propus plenului de către comisiile sesizate în fond este una care cred că în acest moment răspunde cerințelor pieței.

Mă bucură faptul că amendamentele pe care le-am susținut astăzi în fața comisiilor sesizate în fond au fost acceptate, iar cel mai important dintre ele este acela prin care dăm posibilitatea tinerilor studenți, spre exemplu, să presteze astfel de servicii pentru a-și completa veniturile, chiar dacă mașina pe care ei o utilizează este înmatriculată într-un alt județ, față de orașul în care își desfășoară studiile.

Spre exemplu, pentru că vin din județul Buzău, foarte mulți tineri aleg să își continue studiile în București, iar acest amendament adoptat astăzi le va permite să-și folosească mașinile înmatriculate în județul Buzău, pentru a presta astfel de servicii în municipiul București.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Moșteanu Liviu-Ionuț.

Domnul Liviu-Ionuț Moșteanu:

USR va susține acest proiect de lege. Este necesar, este cumva obligatoriu să reglementăm ridesharingul, pentru că este o realitate, este parte din viața noastră, zi de zi. Și dacă mulți au făcut presiuni și au zis că dacă întorc capul nu mai există problema, problema ar fi rămas în continuare, trebuia reglementat.

Acum, suntem realiști, ne dăm seama că aceasta este singura variantă în care în componența aceasta, a Parlamentului, ar putea să treacă o astfel de lege. E mai bine decât nimic, însă noi ne-am fi dorit să fie mult mai puțin birocratizată, pentru că ce se întâmplă acum prin legea aceasta, practic trecem și această nouă categorie prin - să spun așa - furcile caudine ale administrației și ale birocrației din minister, din companii din subordinea ministerului. Cu toate acestea, o să votăm cu speranța că într-un an, într-un an și jumătate vom face o nouă lege, mai flexibilă, mai orientată către cetățean, către consumatorul acestui tip de servicii, pentru că se tot discută de taximetrie și de ridesharing și întotdeauna se vorbește de companii, de șoferi, dar să nu uităm, colegi, că în final noi trebuie să legiferăm pentru cetățean.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Doamna Popescu Mariana-Venera. Vă rog. De la Grupul minorităților.

Doamna Mariana-Venera Popescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Deși fac parte din Comisia pentru tehnologia informației, am susținut astăzi amendamentul propus de Senat la această ordonanță, acela prin care obligăm, practic, operatorii să-și înființeze filiale. Textul inițial prevedea înființarea sucursalelor. Aș vrea să vă motivez această decizie. Filiala are patrimoniu propriu, filiala are personalitate juridică proprie față de entitatea-mamă, iar filiala este supusă legii statului unde își are sediul social.

De aceea am propus această schimbare și vă rog să o votați în unanimitate.

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Korodi Attila. Vă rog. Grupul UDMR.

Domnul Korodi Attila:

Stimați colegi,

Domnule președinte,

În sfârșit avem un set de reglementări care conturează într-o măsură destul de corectă reglementarea acestui foarte important segment al transportului, realizat prin ridesharing.

Ceea ce vreau să vă aduc în atenție este următorul lucru - și a fost dezbătut și în comisia de specialitate. Este imposibil și este de neacceptat ca în momentul în care statul român obligă aceste companii să se autorizeze și șoferii să fie autorizați, tot acest stat și instituțiile statului român blochează sau nu aduc destule capacități instituționale instituției care duce la bun sfârșit autorizările, să poată să fie și autorizate aceste companii, să poată să primească și autorizații acești șoferi.

Este o problemă gravă, de aceea a și fost modificat proiectul de lege, împingând termenul limită până în luna februarie anul viitor. Dar aceasta semnalează un lucru foarte important. Când aducem noi reglementări pentru domenii din economie care nu sunt reglementate, eu cred că ar trebui ca aceste domenii, în momentul în care le reglementăm, să fie făcute într-un mod atât de flexibil și corect, încât companiile care activează în aceste noi domenii să poată să se și conformeze.

Dacă facem, prin ordonanțe de urgență, proiecte, și legiferăm într-o manieră în care declarativ spunem că suntem de acord, dar prin proceduri împiedicăm aceste companii să se conformeze, n-am făcut nimic. Semnalul pe care-l tragem și pe care vrem să-l accentuăm și de aici, de la Parlament, este acela că, dacă facem un lucru bun, să facem un lucru bun până la capăt.

UDMR va vota acest proiect de lege.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc.

Domnul Simionca Ionuț, Grupul PMP. Vă rog.

Domnul Ionuț Simionca:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Punerea în legalitate a ridesharingului în România era un lucru necesar și vine cu plusuri și pentru statul român, dar și pentru cetățeni. Cetățenii au acces la transport de calitate și statul român beneficiază de aceste taxe și impozite pe care companiile le plătesc.

Dar, odată cu punerea în legalitate a ridesharingului, ar trebui să ne întoarcem puțin și la taximetriști, să nu-i uităm, pentru că taximetriștii au de plătit o grămadă de taxe, o grămadă de impozite, au niște taxe speciale la primării și cred că ar trebui să ne întoarcem și la această lege, să vedem cum putem să-i sprijinim și pe taximetriști, să nu avem discuții în mediul public, să se spună că nu am fost corecți și față de aceștia.

Deci cred că ar trebui să ne întoarcem și la legile care ajută taximetria și să le ușurăm puțin munca și acestora, și licențierea, și taxele pe care le plătesc la primării.

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Trecem pe...

La titlu dacă sunt observații? Nu. Adoptat.

La preambul? Nu. Adoptat.

Pe articole? Nu. Adoptate.

Intrăm pe amendamente admise. Cu adevărat sunt de la 1 la 49, dar modificate sunt numai 5.

De la 1 la 10? Adoptate.

De la 10 la 20? Adoptate.

De la 20 la 30?

De la 30 la 40?

De la 40 la 49? Nu. Adoptate.

Proiectul de lege rămâne pentru votul final.

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 31 mai 2020, 3:51
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro