Sunteți în secțiunea: Prima pagina > Relații publice > Comunicate și conferințe de presă > Versiunea pentru printare

primit de la domnul deputat Ioan Tămâian (Grup PNL)
Trebuie să aflăm cine sunt vinovații de dezastrul de la autostrada Sibiu-Orăștie

România se află într-o situație unicat în Europa: este singura țară care are un bilanț negativ în ceea ce privește autostrăzile. Concret, în anul 2015 s-au inaugurat 13 km și au fost închiși, 22 de km.

Din păcate, cei 22 de km închiși se află chiar în apropierea noastră, pe segmentul de autostradă Sibiu-Orăștie. Numai că aici, mai precis în zona Lotului 3, Cunța-Săliște suntem în fața unui adevărat dezastru, și, se știe, o porțiune de autostradă trebuie demolată și reconstruită de la zero. Puțină lume știe că există riscul pierderii întregii alocări financiare europene (cca 400 de milioane de euro) pe Orăștie-Sibiu, dacă anul viitor autostrada nu va fi funcționabilă pe întregul segment dintre cele două localități.
În mod normal, la numai 24 de ore, după ce s-a luat măsura închiderii circulației pe tronsonul respectiv, sau la numai 24 de ore după ce s-a anunțat luarea măsurii radicale ale demolării și reconstrucției porțiunii respective de autostradă, Parchetul ar fi trebuit să demareze o anchetă serioasă pentru că este vorba de sume mari de bani care s-au cheltuit în van, și este vorba de pierderi a unor sume mari de bani în viitor. Din păcate. o astfel de anchetă nu a fost demarată.
Drept urmare, se impune constituirea unei comisii parlamentare de anchetă privind tot ce s-a întâmplat în legătură cu autostrada Sibiu-Orăștie. Mă număr printre cei care și-au exprimat total acordul privind decizia conducerii PNL de a propune în Parlament constituirea unei comisii parlamentare de anchetă.
Aceasta trebuie să verifice modul cum s-a operat efectiv pe teren și să clarifice care este partea de vină a constructorului care a efectuat lucrările. Senatorii și deputații care se vor afla în componența comisiei trebuie să analizeze integral prestația CNADNR din ultimii ani legată de autostrada Sibiu-Orăștie și a conducerii Ministerului Transporturilor. Se știe, până la decizia radicală de acum câteva zile, CNADNR a minimalizat toate problemele grave legate de acest tronson de autostradă, iar tehnicienii instituției au refuzat cu obstinație orice soluție propusă pentru a nu se ajunge la situația de acum. Pe 26 martie 2014, am adresat o interpelare ministrului de atunci, Dan Șova, prin care solicitam informații legate de natura neînțelegerilor de ordin tehnic și financiar dintre constructor și CNADNR, precum și informații legate de soluțiile tehnice propuse de constructor și neacceptate de experții din CNADNR. Sub invocarea unui pretext obscur, ministrul Dan Șova a refuzat să răspundă interpelării, deși legea îl obliga să o facă. De asemenea comisia parlamentară trebuie să obțină răspunsuri clare de ce conducerea CNADNR, fostul ministru Ioan Rus și premierul Victor Ponta au acceptat inaugurarea tronsonului din moment ce la vremea respectivă se știa că există defecțiuni și lucrarea nici nu era recepționată. Pe 26 noiembrie 2014, CNADNR a remis un comunicat de presă din care citez: „Precizăm că recepția lucrărilor nu a fost efectuată și reamintim că traficul rutier pe tronsonul de autostradă Orăștie – Sibiu Lot 3 a fost deschis în data de 14.11.2014. Astfel, recepția lucrărilor pentru acest lot al Autostrăzii Orăștie - Sibiu va fi efectuată doar atunci când Antreprenorul va remedia toate degradările superficiale apărute pe acest sector de drum.
În privința apariției unor fisuri la poziția km 60+660 Calea 1 de pe Autostrada Orăștie – Sibiu, Lot 3, km 43+855 – km 65+965, menționăm că investigațiile au arătat că fisurile sunt de natură superficială și nu afectează stabilitatea corpului autostrăzii și siguranța traficului rutier...”.
Suntem aici în fața unei dovezi clare, că inaugurarea tronsonului Sibiu-Orăștie pe 14 noiembrie 2014, a avut un clar caracter electoral. Pentru premierul Victor Ponta a contat interesul personal – acumularea, pe ultimii metri ai campaniei, de capital electoral înaintea turului II al alegerilor prezidențiale – în detrimentul interesului național. Acest abuz al premierului Ponta și al guvernului (Ministerul Transporturilor și CNADNR sunt componente ale guvernului) au costat și vor costa foarte mulți bani. Pe care îi vor suporta contribuabilii. De aceea trebuie să aflăm cine sunt vinovații de dezastrul de la autostrada Sibiu-Orăștie.
Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 18 octombrie 2019, 0:07
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro