Sunteți în secțiunea: Prima pagina > Relații publice > Comunicate și conferințe de presă > Versiunea pentru printare

primit de la domnul deputat Ioan Cupșa (Grup PNL)
Legea dării în plată a imobilelor ipotecate, o soluție legislativă necesară pentru restabilirea echilibrului contractual între bănci și clienți

Legea dării în plată a imobilelor ipotecate, o inițiativă legislativă liberală, avându-l drept principal inițiator pe domnul Daniel Zamfir, deputat PNL, a fost adoptată ieri, de către Camera Deputaților, în calitate de cameră decizională, cu 233 de voturi „pentru”, 1 ,,împotrivă” și 1 ,,abținere”.

Legea instituie o procedură simplă și eficientă prin care datornicii, persoane fizice care s-au împrumutat de la bănci sau instituții financiare nebancare, încheind contracte de împrumut cu garanție ipotecară imobiliară, pot să transfere dreptul de proprietate asupra imobilului sau imobilelor ipotecate către bancă, eliberându-se definitiv de orice alte obligații de plată. Astfel, ,,dând casa băncii” datornicii se eliberează pe ei și pe ceilalți eventuali garanți, fideiusori de orice obligații ar fi fost născute din contractul de împrumut.
Fenomenul social de o mare amploare (se petrece de peste 10 ani și privește în jur de 800.000 de familii, afectate grav de criza unor credite garantate ipotecar, credite foarte greu sau imposibil de restituit) este de necontestat ca existență și are cauze multiple.
Lăcomia și nesăbuința băncilor comerciale, dublate de lipsa de intervenție a BNR și a clasei politice, intervenție care ar fi fost necesară în ceea ce privește practicile abuzive ale băncilor comerciale față de clienții lor și în ceea ce privește procedurile incorecte de acordare a creditelor, au îndatorat excesiv sute de mii de familii și au indus în sistemul bancar un factor de risc evident. Obligațiile excesive din contractele de credit fiind foarte greu de îndeplinit de către împrumutați generează un mare număr de incidente de neplată, existând foarte multe credite neperformante, care conduc la un număr mare de executări silite. Adică, s-a generat o funcționare improprie a sistemului.
Fenomenul social descris mai sus nu este unul caracteristic doar societății românești, acesta întâlnindu-se în întreaga Uniune Europeană, cu intensități și particularități specifice naționale!
Reglementarea legală actuală din România este una insuficientă, improprie pentru a rezolva problema socială ocazionată de criza creditelor garantate cu ipotecă imobiliară.
Așadar, Legiutorul trebuia să intervină și să ofere o soluție legală acestei nevoi sociale!
Lipsa de intervenție a BNR a permis băncilor, pe de o parte, un abuz de poziție, care a determinat impunerea unor condiții contractuale foarte împovărătoare, pe de altă parte, să acorde împrumuturi chiar și atunci când clientul nu s-ar fi calificat pentru condițiile impuse, falsificând, prin zelul angajaților și prin proceduri improprii, starea de fapt, permițând unor clienți vulnerabili să acceseze credite care acum se dovedesc imposibil de rambursat, obligațiile contractuale neputând fi respectate. Deoarece:
- exista un vădit dezechilibru la data încheierii contractului de creditare, atât de mijloace cat și de poziție dominantă, între bancă și împrumutat;
- acordul de voințe s-a realizat în considerarea informațiilor și simulărilor, predicțiilor făcute de către specialiști ai băncii sau agreați de către bancă;
- exista nevoia de a partaja riscurile contractului între bancă și client;
- banca este partea din contract care urmărește realizarea unui profit;
- la data încheierii contractului de credit valoarea bunului imobil luat în garanție ipotecară era mult superior valorii creditului;
- trebuie să ținem cont de faptul că clientul pierde pe lângă imobilul în sine și tot ceea ce a plătit până la momentul dării în plată;
- valorificarea unui imobil este mai avantajoasă, într-o procedură normală de piață, decât prin vânzarea forțată în timpul executării silite, existând teoretic posibilitatea ca banca să obțină un preț mai mare, valorificând astfel imobilul care îi va aparține;
- debitorii, persoane fizice, nu vor mai fi urmăriți silit , ad infinitum, scăpând de stres-ul și inconveniențele care, pe mulți dintre ei, îi aduceau în situația de a nu mai putea să desfășoare o activitate socială în condiții normale, situație care afecta serios raporturile de familie, raporturile de muncă.
Soluția legislativă propusă (de stingere a datoriilor care își au izvorul în contractul de credit prin darea în plată a imobilului/imobilelor ipotecate, dare în plată făcută prin voința debitorului împrumutat) este una corectă din punct de vedere constituțional, corectă prin prisma interesului social protejat, corectă din punct de vedere moral și doctrinar, statul român intervenind într-un raport juridic dezechilibrat chiar ab initio și care a fost influențat ulterior de împrejurări care nu puteau fi prevăzute de către împrumutat (așa cum nu au fost prevăzute nici măcar de către bancă - profesionistul din contractul de credit!?).
Subliniez că soluția legislativă nu contravine, de asemenea, nici vreunei prevederi comunitare care să fie obligatorie pentru statul român!
Legea adoptată ieri readuce echilibrul în raporturile dintre bancă și client, împarte riscul între bancă și client, așa cum este firesc și moral. Acolo unde este profitul, acolo trebuie să fie și riscul!
Prezenta Lege are efecte sociale pozitive multiple, pe lângă cele mai sus arătate, va induce și o responsabilizare a băncilor, determinându-le să aibă în viitor o conduită prudentă și corectă.
Adoptarea și viitoarea promulgare a acestei Legi, felul în care a fost adoptată această lege, reacția specialiștilor de bună-credință, constituie un semnal hotărât că societatea românească nu va mai accepta diktat-ul băncilor și al bancherilor! Arată că, în viitor, vom fi parteneri și nu „supuși” ai băncilor – urmărindu-ne și realizându-ne interesele legitime!
P.S. Dezbaterea acestui proiect de lege, o dezbatere foarte dură, care a avut loc în Comisia juridică a Camerei Deputaților, a arătat încă o dată că băncile și reprezentanții lor trăiesc într-o altă lume, o lume a privilegiaților, și că nu înțeleg decât să-și urmărească, fără scrupule, propriile interese.
În mod cinic au vorbit despre „fraieri”, despre Ferrari, despre vile la munte și la mare, despre speculatori imobiliari – acele persoane cărora chiar ei, reprezentanții băncilor le-au acordat „pe ochi frumoși” credite de milioane de euro!!! -
Este absolut natural, este absolut firesc să folosești cuvântul „fraieri” să vorbești despre Ferrari și vile la mare și la munte , atunci când tu, reprezentant al băncii, încasezi sute de mii de euro anual, ba chiar ai un salariu care (atenție!) depășește 1 milion de euro!!! „Fraierul”, Ferrari și vila fac parte din viața lor, de zi cu zi!
Bancherii ne-au amenințat că vor scumpi creditarea și că nu vor mai acorda credite decât cu avansuri uriașe de 50% din preț, ne-au amenințat că este posibil ca o bancă sa dea faliment, că se vor pierde banii deponenților(sic!).
Amenință că vor face foarte dificilă creditarea persoanelor fizice, dar uită să ne spună că, în prezent, cei mai buni clienți ai băncilor sunt persoanele fizice, uită să spună că alt segment de clienți importanți, IMM-urile, se împrumută tot mai puțin.
Ce vor face bancherii? Se vor „supăra pe sat” pentru că le scade profitul și vor ,,sta” pe bani, nu vor mai acorda credite? Păi, de unde Ferrari și vile la munte și la mare pentru bancheri daca noi, împrumutații, nu vom plăti dobânzi, comisioane, penalități...?!
Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 24 iulie 2019, 7:13
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro