Sunteți în secțiunea: Prima pagina > Relații publice > Comunicate și conferințe de presă > Versiunea pentru printare

primită de la doamna deputat Andreea Paul (Grup PNL)
8 soluții privind piața RCA

În cadrul conferinței de presă susținute astăzi, 25 ianuarie 2016, alături de Cristian Muntean, președinte al Asociației Societăților de Service Auto Independente, am propus 8 soluții privind piața RCA. Le-am transmis acum o săptămână, în cadrul grupurilor de lucru ale ASF, la care am fost recent invitată să particip. Astăzi le fac publice, în cadrul audierii parlamentare din Comisiile reunite de buget, în speranța că acestea vor fi îmbunătățite și completate de către participanții instituționali și experții pieței:

Soluția 1: Creșterea competiției pe piața RCA, benefică pentru consumator prin presiunea pusă pe prețuri. Cum? Prin două măsuri:
- Înființarea Exim Asig, pe lângă Eximbank, pe piața asigurărilor de tip RCA.
Toate țările responsabile care își protejează cetățenii au câte o firmă de asigurări cu acționar majoritar de stat. Vă dau două exemple: Austria și Polonia. VIG are acționar Primăria din Viena, iar PZU - statul polonez. Atunci când prețurile asigurărilor cresc prea mult, firma de stat intervine și oferă prețuri mai mici, iar ceilalți jucători sunt nevoiți să reducă prețurile dacă vor să rămână în piață.
- Relaxarea condițiilor și a barierelor administrative la intrarea pe piață RCA, în scopul atragerii mai multor asiguratori pe acest segment. Mă gândesc inclusiv la asiguratori din afara României (ce ar putea desfășura activitate în baza libertății de a presta servicii pe întreg teritoriul UE), însoțită de o analiză a impactului asupra protecției consumatorului.
Soluția 2: Aplicarea principiului proporționalității dintre valoarea daunalității și creșterea de primă RCA. Dacă daunalitatea a crescut în ultimul an cu 50%, atunci polița RCA să crească proporțional, cu 50% și nu cu 400%, așa cum se întâmplă în prezent.
Soluția 3: Simplificarea procedurilor de transfer a clasei de bonus în cazul achiziționării unui vehicul nou.
În prezent, clasa de bonus se pierde de către asigurat în momentul în care își achiziționează un nou autovehicul și o ia de la început de la clasa B0, ceea ce nu cred că este deloc în regulă. Mai degrabă e o formă de supraprofit nejustificat în asigurări.
Soluția 4: Flexibilizarea modului de achiziționare a polițelor RCA prin :
- Posibilitatea încheierii RCA și pentru perioade mai mici (1-3 luni) sau prin
- Plata în rate lunare/trimestriale a asigurării RCA (mai ales pentru protejarea celor cu venituri mici).
- Totodată, cred că este necesară acordarea posibilității suspendării poliței RCA pe perioada în care vehiculul nu este utilizat (ex: prin scoaterea din circulație cu caracter temporar a autovehiculului).
Astfel, durata de asigurare va fi stabilită în funcție de nevoia asiguratului și nu în funcție de voința asiguratorului, așa cum se întâmplă în prezent.
Soluția 5: Creșterea gradului de cuprindere în asigurare prin:
- creșterea disciplinei prin implicarea mai activă a poliței - acest lucru implică sancționarea pe scară largă în trafic a șoferilor care conduc mașini fără RCA;
- În egală măsură, cer Guvernului să dispună CNADNR furnizarea de informații privind mașinile aflate în trafic.
Astfel, va crește gradul de cuprindere a parcului auto național, care în prezent este sub limitele admise de UE. Acest grad scăzut de cuprindere este un argument solid folosit deja de către asiguratori pentru creșterea prețului RCA, pe bună dreptate, și asta pentru că nu este îndeplinit principiul contributivității.
Soluția 6: Emiterea polițelor RCA în funcție de istoricul șoferului, prin individualizarea cu acuratețe mai mare a riscurilor. Cum? Poliția/DRPCIV ar trebui să acorde acces la informații privind istoricul și comportamentul în trafic al șoferilor.
Prin această măsură crește responsabilitatea șoferului în trafic. Cei cu accidente și abateri grave ar trebui să plătească o poliță RCA mai mare, pentru că au un profil de risc accentuat, iar șoferii responsabili, cu istoric curat, să plătească mai puțin decât în prezent valoarea RCA.
Soluția 7: Creșterea calității serviciilor și responsabilizarea clientului în alegerea asiguratorului RCA prin modificarea întregului sistem de despăgubire RCA. Asta înseamnă introducerea decontării directe, adică posibilitatea ca o daună să fie plătită de către asiguratorul părții păgubite, urmând ca societatea respectivă să își recupereze contravaloarea despăgubirii de la asiguratorul părții vinovate.
Prin această măsură responsabilizăm șoferul atunci când își alege asiguratorul RCA știind că acesta îl va despăgubi în caz de daună. Așadar, asiguratorii nu vor mai fi aleși pe criteriul "cel mai mic preț", ci în funcție de seriozitatea asiguratorului.
Soluția 8: Diminuarea cheltuielilor de intermediere a polițelor RCA prin separarea brokerilor de asiguratori. Astfel, comisionul brokerilor să fie încasat separat de la clienți. Suma plătită de clienți ar avea 2 componente: prima RCA plătită către asigurator + comision de intermediere încasat separat de către brokeri.
Aproximativ 65% din polițele de asigurări sunt vândute de către brokeri. Restul de 35% nu cred că ar trebui să suporte costul unui comision de intermediere care nu există în realitate.
Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 15 decembrie 2019, 9:24
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro