Sunteți în secțiunea: Prima pagina > Relații publice > Comunicate și conferințe de presă > Versiunea pentru printare
Vicepreședinte al Comisiei pentru industrii și servicii, deputatul Răzvan Mironescu a făcut miercuri, 26 noiembrie, mai multe declarații în cadrul unei conferințe de presă susținută la Camera Deputaților.

În primul rând, deputatul PNL a atras atenția că, în momentul de față, Guvernul României, condus de Victor Ponta, nu are o strategie, o modalitate coerentă, predictibilă și transparentă pentru un nou sistem de calcul al redevențelor petroliere care ar trebui să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2015.
"În ultima vreme s-a vehiculat posibilitatea ca Ministerul de Finanțe să dea Ordonanță de Urgență până la sfârșitul acestui an prin care sistemul de redevențe petroliere să se schimbe și să se aplice o taxă pe profitul obținut din exploatare și nu o taxă pe valoarea brută a producției, așa cum este în prezent. În momentul de față, redevențele petroliere - în funcție de tipul de zăcământ, sunt între 3,5 și 13,5 % din valoarea brută a producției, cu o medie efectivă la nivelul anului 2012 de circa 7%, deci încasările la bugetul de stat se situează undeva la 1 miliard de lei, o sumă modică aș putea spune față de resursele pe care România le deține în acest moment și față de posibilitățile de exploatare.
Modalitatea aceasta de taxare a redevențelor vehiculată pe surse - pentru că nu avem nici un document oficial, are două mari neajunsuri. Primul este că nu rezultă de nicăieri dacă a fost făcută o analiză pertinentă care să ne arate dacă sistemul propus este mai avantajos pentru statul român decât cel aplicat acum și dacă noile norme sunt sustenabile pentru investitori. Celălalt aspect la care trebuie să fim atenți este în ce mod își propune statul român să controleze aceste calcule financiare încât să nu ne trezim la un moment dat că profiturile companiilor de profil nu mai sunt acelea cu care eram obișnuiți, ci sunt mult mai mici, iar redevența care ar urma să revină statului să fie diminuată", a declarat deputatul PNL care militează pentru un sistem mixt de calcul al redevențelor petroliere care să aibă în vedere atât producția brută cât și o eventuală taxă pe supraprofit care se practică în alte state europene precum Marea Britanie sau Norvegia.
Totodată, deputatul PNL Răzvan Mironescu a vorbit și despre altă măsură vehiculată în spațiul public privind scutirea de la plata taxei pe construcțiile speciale pentru companiile care exploatează hidrocarburi pe platoul continental al Mării Negre. "Se are în vedere ca taxa pe construcțiile speciale pentru sondele din Marea Neagră să nu se mai perceapă, deci platformele să fie exceptate de la plata acestui impozit. În opinia mea, o astfel de decizie ar însemna o discriminare în sensul în care alți investitori majori, cum ar fi companiile de telefonie, vor putea spune că antenele lor nu sunt cu nimic mai prejos decât platforma maritimă de foraj, exceptată de la această taxare. Cred că înainte de a se lua orice decizie în acest sens trebuie să existe o fundamentare, o analiză clară asupra impactului pe care o astfel de decizie o va avea în economia națională și asupra investitorilor", a mai spus Mironescu.
Deputatul Răzvan Mironescu a ridicat problema lipsei de transparență în implementarea unor mari proiecte energetice precum construcția reactoarelor nucleare 3 și 4 de la Cernavodă și a Hidrocentralei Tarnița-Lăpuștești.
"Calendarul pe care Nuclearelectrica l-a prezentat în momentul când a început licitația pentru construcția celor două reactoare este, în momentul de față, chiar și după o revizuire, depășit. În perioada care a trecut, Nuclearelectrica a desfășurat o selecție de precalificare pentru ofertanți în vederea construirii reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă. În urma procesului de precalificare a fost un singur ofertant care a îndeplinit condițiile și anume compania chineză China General Nuclear Power Holding Corporation. Suntem la această dată când ar fi trebuit chiar astăzi să aibă loc semnarea memorandumului, a documentului de convenire în care părțile să comunice termenii generali în care vor face proiectul. Lucrul acesta nu s-a întâmplat. Mai mult decât atât, ne confruntăm cu o lipsă de transparență a Guvernului, a Departamentului pentru Energie, a companiilor din subordine în ceea ce privește subiectele importante, de interes public. Să nu uităm că reactoarele 3 și 4 de la Cernavodă înseamnă o investiție de 6,5 miliarde de dolari - o sumă importantă din care o parte va fi suportată de statul român.
În privința hidrocentralei de la Tarnița, anul acesta, compania de proiect trebuia să lanseze cererea de ofertă pentru atragerea unui investitor, la fel ca și pentru Cernavodă, însă acest lucru nu s-a întâmplat încă din cauză, cred eu, că în momentul de față noi nu avem o strategie energetică viabilă, o strategie energetică care să răspundă pe următorii minim 10, cel mult 50 de ani, nevoilor de dezvoltare ale României, a nevoilor naționale de siguranță geostrategică și energetică pe termen scurt și mediu", a concluzionat parlamentarul liberal Răzvan Mironescu.
Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 17 octombrie 2019, 16:55
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro